/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning af kirkebog.
Fra : birteruth
Vist : 1199 gange
500 point
Dato : 24-01-10 11:06

Hej. Hjælp mig med at læse denne skrift i,
Kirkebog 1750-1813 opslag 55 år 1775 Ålborg amt, Hellum Herred, Fræer sogn.
Under navnet Niels.
MVH og tak for svaret.
birteruth

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-01-10 11:08

Forventer du svar uden at lægge et link!!

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 24-01-10 11:10

Hej

Du kunne jo prøve at skrive det du selv kan læse - det er en god øvelse til at lære tydning.

Lis

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 11:56

alle ved da det er arkivalieronline.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 24-01-10 12:16

Er det den Niels siden starter med - eller den Niels siden sluttet med? Der er nemlig 2x Niels på opslag 55.

Finn

Accepteret svar
Fra : Huusom

Modtaget 500 point
Dato : 24-01-10 14:39

Hej birteruth
som jeg læser det står der : den 13. august, som var søndag 9 a´trinitatis (passer med kalenderen: 9. søndag efter trinitatis i år 1775), blev dåben confirmeret på et uægte drenge barn, hvis moder Anne Nielsdatter ----?----- (et eller andet ansættelsesforhold) hos Michel Mortensen på Lindenborg gods/slot i Fræer sogn og bye, som barnets fader blev udlagt ---?--- ---?--- Hans Mortensen af ditto gods i fræer sogn.
resten er vist opl. om hvem der bar barnet og hvem der stod fædre.
udlagt barne fader kunne jo godt være en søn af godsbestyreren på avlsgården til slottet hvor Anne N. evt tjente i huset. det er vist en ganske almindelig historie for mange slægter.
mvh Finn Huusom

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 24-01-10 17:43

Det er den sidste Niels på siden der begynder med. Den 15 aguste!!!!!!!!uægte !!!!
Confimeret

Godkendelse af svar
Fra : birteruth

Dato : 24-01-10 20:10

Tak for svaret Huusom.
Men der også en anden Niels. Som Helst skulle have Knudsen til efternavn

MVH birteruth

Kommentar
Fra : Pufedorf

Dato : 09-11-12 20:31

Hej birteruth

Tillader mig at udfylde resten
den 13. august, som var søndag 9 a´trinitatis blev dåben confirmeret
på et uægte drenge barn, hvis moder var Anne Nielsdatter
tiende hos Michel Mortensen på Lindenborg gods/slot i Fræer
sogn og bye, som barnets fader blev udlagt Land Soldaten
Hans Mortensen af ditto gods i fræer sogn. Tiende samme steds
Som vidner ved Daaben fremstillede sig Jens Nørgaard
Søren Jensen Søren Mortensen og Christian Engelhartsens
Hustrue Maren Jensdatter : Alle af Fræer. Bæremoderen var
Peder Mortensens Hustru Kirsten Nielsdatter ibidem

Vh
Pufedorf