/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar eller PC'er - konkrete forslag?
Fra : Kazistuta
Vist : 755 gange
200 point
Dato : 23-01-10 22:36

Kære Kandu'ere!

Min gamle stationære PC er efterhånden så uddateret, at jeg skal se mig om efter noget nyt. Jeg har en lille Acer notebook, som går til de mest gængse (simple) funktioner, men skal også have fat i en maskine, som bl.a. kan afspille musik, som jeg ønsker.

Nogen siger, at man får mere for pengene i en stationær PC, mens andre mener, at priserne på bærbare er så lave i øjeblikket, at man lige så godt kan købe sådan én og samtidig have muligheden for at tage maskinen med sig. Opvejer den stationære PC's evner den bærbares mobilitet? Jeg synes nemlig ikke, at priserne på de to typer af maskiner er særlig forskellig. Køber jeg en ny stationær, skal jeg også have en ny skærm, den gamle er færdig som gårdsanger.

Mine ønsker til min nye PC:
Min. 500 GB harddisk - skal lagre min musiksamling
GODT lydkort - skal afspille min musiksamling
GODT grafikkort - skal kunne afspille film uden problemer
Processor skal være "rimeligt fremtidssikret" (alt er relativt i denne verden, ved det)
CD/DVD-brænder
USB-indgange, min. 4
Min. 4 GB Ram
Min. 15 " skærm, gerne 17 " - højere, hvis stationær
Windows 7 - Haaaaader Vista!
Trådløst netværkskort
Gerne kortlæser (fx. til microSD o.a. memory kort)

Jeg skal ikke bruge maskinen til voldsomt grafikkrævende spil, men filmdelen kræver selvfølgelig også noget. Ellers er maskinen primært til musik- og internetbrug.

Jeg håber på, at I kære hjælpere kan finde konkrete forslag med priser og give mig lidt råd, så jeg kan foretage en nogenlunde velfunderet beslutning. PF tak, 5 stjerner til den, hvis maskine jeg køber

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-01-10 22:44

Gå ind på Bilka`s hjemmeside. Deres katalog for næste uge er der en masse at vælge i.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 22:46

Du kan da sagtens få et konkret forslag, behold din bærbare og brug den når du er farten, køb en ny kraftig stationær computer, vælg eventuel en PC konfigurator hvor du selv kan sammensætte din computer sådan at den opfylder dine ønsker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 22:48

Fordelen ved den stationære er at inde i den kan du skifte lydkort - grafikkort og eventuel sætte flere kort i, det kan du ikke i en bærbar, der hænger på den hardware som er indbygget

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 23-01-10 22:56

Jeg kan ikke bruge min nuværende Acer notebook til musik og film pga. et FUBAR lydkort - sådan går det, når man køber produkter til 2000 kroner. Det betyder, at skal jeg på farten, akn jeg "kun" bruge den til tekstbehandling og internet, hvilket selvfølgelig også er OK.

Jeg kender godt fordelene ved en stationær, men har alligevel ikke udskiftet andet end harddisken + sat en CD-brænder i gennem de år, jeg har haft den gamle stationære - så spørgsmålet er om mit behov er til at kunne udskifte elementer. Har man f.eks. behov for en stationær, når man ikke kører grafikkrævende spil?
Min nuværende stationære afspiller fint både musik og film, men den er bare p****langsom, hvilket vel skyldes en kombi af processorkraft og manglende hukommelse (den har vist 512...ja, den ER gammel!)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 23:12

En bærbar er mobil så du kan sidde forskellige steder i stuen med den, det er den eneste iøjenfaldende fordel, bagdele er der nok af, for eksempel arbejds stilling, men du kan selvfølgelig bare bruge astaturet fra din gamle statinære til den bærbare.
Hvis du altid sidder samme sted med computeren, så er valget slet ikke svært, du kan jo købe computer med det indhold du har brug for, så er det slet ikke nødvendig selv at skifte noget, hvad med en MediaCenter computer? Det lyder som om det måske kan være noget for dig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-01-10 23:45

Jeg ville købe en stadionær, fordi du får meget for pengene, du kan selv bygge den på nettet, det er meget billigere at reparere og PC og skærm er hver for sig. Hvis skærmen, eller kameraet går på en bærbar, så skal du undvære maskinen i længere tid. Det fungerer bare med en stadionær.

Min nabos bærbare har nu for 3. gang været til reparation i Holland, og hver gang har det taget 1 måned. Maskinen er en acer og er købt i Bilka for 3 år siden. Fejlen er hver gang skærm og kamera.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-10 23:48

Super Lyd og Skærmkort findes til stationære PC og kan nemt udskiftes til noget bedre.
Til billedevisning er en fladskærm bedre end dem på de bærbare.

Syntes jeg.

Ps. Jeg har kun bærbare nu, men sætter en ekstra 19" skærm til, når der skal billedebehandles /film

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-10 23:50

Med hensyn til lyden i den bærebare, så kan du købe et lydkort til USB porten. Da de indbyggede højttalere sjældent er noget man fryder sig over, så kan du til denne USB, tilslutte et par gode ekstra højttalere eller et par lytklapper med gode lydegenskaber.

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 24-01-10 00:26

Du skulle prøve " Medion Akoya P4010 D (MD 8850) " eller i det minste læse om den,den er simpel hen bare super,da jeg købte den i November 2009 var prisen 5,900 kr.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-01-10 11:04

Du kunne jo også sætte nyt hardware i din stationære. På den måde kan du selv bestemme hvad du vil have. Der er jo ingen grund til at betale for OS og div. programmer, som man i forvejen har.

Jeg plejer at opgradere min maskine med ca. 2 års mellemrum - bundkort og processor og måske også grafikkort. Er man heldig, kan man beholde sine gamle ramklodser, men ellers er de ikke så dyre mere, som de var for ikke så længe siden.
En 22" Philips bredskærm gav jeg knapt 1100 kr for hos getmore, så det var jo heller ikke en herregård.

Jeg sværger til den stationære til daglig brug og har en bærbar til rejsebrug. Den er også pænt udstyret, men jeg synes ikke at det du'r at se film på en lille skærm og lyden lader også en del tilbage at ønske.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-01-10 11:24

hvis du "bare" bruger din pc til film og surfer og musik så syntes jeg at du selv skal ripppe din gamle pc for alt hva der er i den og så selv samle den som du vel ha den hvis du ikke selv kan samle den eller af visse grunde ikke tør syntes jeg du skal "samle en på nettet" men vælg en butik hvor du selv kan hente den da de mange gange hvor de komme langvejs fra så er det et være bøvl hvis du skal ha den lavet på garntien og når man er på farten kan man jo en en af de små mini pcer hvor man kan købe et godt usp lydkort til for de små er ikke så dyre igen men de kan ikke klare hd/blueray film men alm film kan de lige klare og de er rimlig hurtig hvis man iikke sætter for mange programmer ind og musiken kan du købe en eksten hardisk så har du den også med dig når du er på farten men minipcen (de der ca 10 tommer minipc)

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 27-01-10 20:53

Tak for alle svarene foreløbig, dejligt med mange meninger på området.

Jeg kan godt se, at jeg har gjort det lidt uklart. fordi jeg bruger ikke laptop'en til at se film PÅ, men se film FRA - altså så jeg via pc-stik sender signalet ind i min 42" fladskærmstv.

Det mediecenter, o.v.n. omtaler, har jeg også flere gange overvejet, men er stadig lidt i tvivl om kan betale sig/er for besværligt. Måske jeg skulle overveje en stationær PC med god kraft og så SAMTIDIG et mediecenter tilknytte mit tv med trådløs adgang til min stationære, så jeg derigennem kan streame film og musik, som jeg altså kan lade ligge "i sikkerhed" på min stationære. Så overtager mediecentret jo den bærbares funktion i stuen, og jeg kan forstå på flertallet herinde, at en stationær PC stadig har væsentligt flere fordele end en bræbar til mit ønskede formål.

Er der nogen, der har erfaringer med mediecentre? (Unskylder, at spørgsmålet nu måske har taget en anden drejning end oprindeligt, men det gælder jo om at få svar på det ønskede)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-10 01:38

Media center er noget software og det er vistnok indbygget i Windows 7, I de gode gamle XP dage skulle man købe en Media Center XP, men sådan er det ikke mere nu er det er indbygget: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Getting-started-with-Windows-Media-Center så er det bare at få fuld fornøjelse af din nye computer