/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kransekage, kransekagekonfekt
Fra : fjordglimt
Vist : 3281 gange
52 point
Dato : 27-04-03 10:28

Hej

Er der nogen der har en god opskrift på kransekage og kransekagekonfekt da jeg har mulighed for at låne ringene, forresten er der nogen der ved hvad de koster da jeg selv er intereseret i at få fat i dem.

Mvh fjordglimt

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 62 point
Dato : 27-04-03 10:52

Kransekage

1 kg odense XX masse købes hos din bager eller spec. butik
500 g sukker
1 æggehvide ca

glasur:
æggehvider
flormelis sigtet

Kransekage konfekt.

1 kg ren rå marcipan
5 æggehvider
225 g flormelis

PYNT:
1 pakke chokoladeknapper (overtræk)
100 g blød nougat

Det hele æltes sammen i en gryde. Gryden sættes over ved meget svag varme og massen æltes samtidig, til den er lunken, endelig ikke varm. Massen puttes i en sprøjte og sættes i små kager på bagepapir. Bages i ovn ved 220c i 8-12 min. Må kun blive lysebrun. Afkøles på rist. Overtrækschokoladen smeltes sammen med nougat'en, det gi'r en extra lækker overtrækschokolade. Chokoladen smøres på bunden af kransekagerne. Når denne er størknet, sættes nødder m.m. på toppen, også med chokolade som "lim".

Massen og sukkeret æltes sammen æggehviden kommes i lidt af gangen, skal have konsistens som en bløb barner*v, må ikke være fedtet. Rulles ud og trykkes op i stænger, ved trykning dyppes fingrerne i koldt vand. Som ringe, 1 ring 13 cm næste 15 cm, 17 cm osv. Lav evt en top af en rundt fladt stykke som du kan sætte brudepar, konfirmant eller lav to ovale ens ringe som du bruge i toppen som ramme med et billede af "Hovedpersonen/personerene" rammerne "limmes" sammen med glasuren. Bages på bagepapir midt i ovnen ved 200-210 grader i ca 10 min. lav en prøvebagning, med et par stykker skal være lysebrun i toppen. Sprøjtes med æggehvide glasur (sigtet flormelis og æggehvide)

Kransekage.

1 kg kransekagemasse
1/4 kg flormelis
3-4 æggehvider

Æggehvideglasur:
1 æggehvide
150 g sigtet flormelis

Kransekagemassen lægges i en gryde og æltes med flormelis og æggehvider (det er lettest med hænderne). Gryden sættes over svag varme, og der arbejdes godt med dejen, medens den varmes netop så meget op, at man ikke brænder fingrene. Dejen bliver herved lind og er lettere at arbejde med. Under afkølingen bliver den fast igen, så den er nem at forme.

Æggehviden og flormelis røres sammen og sprøjtes gennem et pergamentkræmmerhus, hvor spidsen er klippet af. Først når glasuren er helt hård, kan kransekagen lægges sammen.

Hvordan får man faconen?
Man kan enten bruge kransekageforme eller klippe 7-9 ringe i papir eller tyndt karton. Den største kan være 18 cm i yderdiameter. Den næste en cm mindre, o.s.v.

TIDER OG TEMPERATUR
Bagepladen sættes i en stærkt opvarmet ovn - 225-250° C - og bages i ca. 7 min. til kransekagen er lysebrun. Ringene tages forsigtigt af bagepladen, når de er afkølet.

Håber dette kan bruges til lidt ?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 27-04-03 10:56
Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 27-04-03 11:05

Hej pipzi

Jeg vil høre hvad så når man har varmluftsovn hvad skak ovnen så stå på og hvor lang tid forresten ved du hvad formene koster.
Tak for svarene.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-04-03 11:06

Når det er varmluft skal du ca skrue ti til tyve grader ned i temperatur, og give det ca ti minutter mindre,

Nej jeg kan desværre ikke huske hvad ringene koster, jeg fik mine hos min søde bagermester som jeg har arbejdet ved i mange år
Men de er vidst ikke helt billige...

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 27-04-03 11:30

Tak for svaret pipzi.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 27-04-03 11:49

Hej pipzi

Du må undskylde at jeg spørge dig igen jeg vil gerne høre om du har en opskrift på marengskys også dem med kokusmel i.
På forhånd tak, jeg ved godt at det ikke høre til her.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-04-03 12:02

Guf!

æggehvide
75 g sukker per æggehvide fra størrelse 2 æg

Æggehviderne piskes helt stive. Havldelen af sukkeret piskes i de stiftpiskede hvider, til det er opløst. Resten af sukkeret vendes i. Bages på næstøverste af 4 riller ved 150 grader C i et par minutter, de er bløde lige når de kommer ud, men bliver stive lidt efter når de er kolde, men ca 5-7 minuter vil jeg skyde på.

Hvis der skal kokus i, kommes det jo bare i som du synes, det er ikke kokuskager du tænker på ??
Jeg husker bare ikke lige opskriften....

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 27-04-03 12:19

Hej igen
Tusind tak for dit svar, nej det var det ikke kokuskager, men hvis du finder dem vil jeg gerne have dem, men dem jeg tænkte på var kokusmakroner jeg har haft en opskrift men den er desvære blevet væk jeg håber at de kan hjælpe mig her.Tak

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 27-04-03 18:15

Opskriften på kokosmakroner står bag på pakken med kokos

Den bruger jeg og den er udemærket =)

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 29-04-03 07:36

Jamen her er så opskriten på kokusmakroner

Kokusmakroner
Ingredienser
4 Æggehvider 200 g Sukker (2 1/2 dl)
280 g Kokusmel (7 dl) Reven skal af 1 citron

Fremgangsmåde
Pisk æggehvider meget stive. Tilsæt sukker lidt efter lidt, mens der piskes Vend forsigtigt kokusmel og citron i med en dejskraber.

Citronskal kan undværes

Sæt makronerne med to skeer eller brug en sprøjtepose.

Bag kagerne ved 160 grader i 30 min.

Læg straks kagerne på en rist efter bagning og lad dem afkøle.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 29-04-03 08:26

Hej pipzi
Jeg siger mange tak for opskriften. Jeg håber at jeg kan gøre gengæld engang for dig også.

Mvh fjordglimt