/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Godtgørelse
Fra : Bakuda21
Vist : 542 gange
200 point
Dato : 23-01-10 17:18

Hejsa :)

Lige et juraspørgsmål!
Hvis man er blevet uberettiget bortvist pga alkoholmisbrug, og denne virksomhed har bidraget til at sprede rygtet om at man er alkoholiker, som har medført at man ikke kan få arbejde andensteds, vil man så kunne få en godtgørelse fra denne virksomhed?

Er der nogen der kan give et bud på dette, muligvis henvise til nogen paragraffer

På forhånd tak :D
Vh Michelle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-01-10 17:26

Uden at gøre mig klog,blot en strøtanke:

Man må jo kunne anlægge en injurie sag.Med krav om erstatning. (Det ville jeg gøre).
Men det kræver jo nogle beviser.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-01-10 17:30

Hvis en eventuel arbjdsgiver henvender sig til din tidligere arbejdsplads for at få en anbefaling, så vil de jo nok fortælle at du er blevet bortvist, men hvis du mener at bortvisningen er uberettiget, så handler det da i første omgang om at få fat i din fagforening og få erstatning for det

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 23-01-10 17:35

Nu vil jeg lige sige at det heldigvis ikke er mig det drejer sig om, men en opgave hehe.
Men jeg mangler virkelig noget der kan fortælle mig om virksomheden kan blive draget til ansvar for dette.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-01-10 18:01

Jeg går ud fra at du er medlem af en fagforening, for det er lige dem du skal henvende dig til, de kan hjælpe dig med at føre sag. Er du ikke medlem af en fagforening, så skal du selv betale for at få den sag kørt af en advokat.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-01-10 18:03

Citat
uberettiget bortvist pga alkoholmisbrug
Afskedigelsen er kun uberettiget hvis der er dom for det i f.eks. afskedigelsesnævnet.

Såfremt at ovenstående er bevist, kan spørgsmål 2 afprøves ved et privat søgsmål.

Men som en allerede har påpeget, så skal vedkommende skynde sig at rette henvendelse til sin fagforening.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-01-10 19:32

Det lyder som en dårligt formuleret opgave, under alle omstændigheder mangler der en masse oplysninger for at den kan besvares rimeligt

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-10 19:52

Da du tilsyneladende er ved at lave en opgave, ville jeg hvis jeg var dig- kigge på diverse afgørelser der er faldet - der findes flere du kan søge efter.

Men hvis du har brug for statistik eller andet, kunne du ringe til en eller flere fagforeninger for at høre hvordan de griber den slags sager an og om de har nogle resultater, som du kan læne dig op ad.

Men det er netop, i disse uberettigede afskedigelser, at der kradses mange penge hjem til medlemmerne i hjælpen fra fagforeningerne. De har hele apparatet klar og den rette ekspertise.

Som oftest vinder de - sagerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-10 20:32

Nu ligger det jo i opgaveteksten at det er uberettiget.

Man kan i visse job (daglejer,timearbejder) blive opsagt uden nærmere begrundelse.
Men bortvisning er noget andet, og så skal der erstatning til, hvis den er uberettiget. Noget andet og sværerer er at få det i praksis.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-01-10 20:35
Godkendelse af svar
Fra : Bakuda21

Dato : 24-01-10 12:46

Tak for svaret smuller54.