/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
summa summarum
Fra : snaptil
Vist : 1966 gange
60 point
Dato : 22-01-10 14:42

Hejsa

hvordan kan jeg bogføre en faktura der ikke er betalt og betaling heraf. Hidtil har der været bogført på en konto der hedder kreditorer, ubetalte regninger. (Som ser ud til at være en kreditorsamlekonto)

Det ser ud til at der tidligere har været bogført direkte på kreditorsamle konto, da der ikke er oprettet nogen kreditorkonti.

Saldo på kreditorer ubetalte regninger er på nuværende tidspunkt 17.500 og dem skal jeg have bogført som betalt.

Når jeg indtaster kredit bank og debet kreditorer ubetalte regninger, vil den have faktura der skal udlignes. Det samme gør sig gældende når jeg vil bogføre en faktura som ikke er betalt, dvs. bogføre den som en kreditpost på denne konto.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 22-01-10 15:26

Der er noget helt galt. Når en kunde betaler skal de debiterer banken og krediterer kundekontoen.
Kommer der penge ind i kassen, giro eller bank skal beløbert debiteres.

Når du sender en faktura kan du debiterer kreditorkontoen og modposterer på salgskontoen.
Når kunden betaler skal beløbet krediteres kreditorkontoen og debiteres bank/kasser eller hvor pengene går ind.

17500 kr. debiteres banken og krediteres kundekonto.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-01-10 15:34

Hej Hugo Børge
Jeg er faktisk revisor.
Og det er kreditor kontoen vi omtaler.
Det jeg spørger om er programmet Summa, og muligheden for at bogføre på en kreditorkonto direkte uden at markere en faktura.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 22-01-10 15:50

Sikke da en gang vrøvl jeg fik skrevet. Jeg blander da bare beditorer og kreditorer sammen som jeg har lyst til.

Når du køber f.eks varer og får en faktura skal du krediterer beløbet på din kreditor konto og modposterer på evt. varekøb, forsikring, telefon m.m. i debitor.

Når du betaler bliver beløbet krediteret bank konto og debiteret din kreditorkonto.

Du kan også betale fakturaen med det samme og så skal du bare debiterer varekøb, telefon, forsikring m.m. og krediterer bank konto.

Så fik jeg adskilt debitor og kreditor. Der er flere måder at lave regnskab på. Jeg bruger selv den sidte og bogfører en faktura 1 gang.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-01-10 16:00

Desværre Hugo børge- der er en funktion i Summa der låser. Som sagt så er det samle kontoen.
Jeg skal bruge hjælp til programmet ikke bogføring. jeg skal oplåst et eller andet sted, muligheden for at bogføre direkte

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-01-10 16:52

Jeg mener at det program du bruger kan hentes gratis og så tror jeg der er visse funktioner der ikke virker.
Mange gange er det kun en demo model og man kan bruge det hele når man køber programmet.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-01-10 17:44

Jeg kener ikke det program. Jeg mener ikke du kan bogføre direkte på en samlekonto. I mit concorde er en samlekonto en der tæller andre konti sammen og der kan ikke bogføres direkte på disse konti. F.eks har jeg 5 stk forskellige salgskonti og så en samlet konto der hedder salg i alt og på denne konto kan der ikke bogføres.
Måske er det problemet.

hawaii7

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 22-01-10 23:51

er det summa sumarum pro du har for ellers kan den ikke lave meget andet end husholdningsbudgettet

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 23-01-10 09:41

Hvorfor spørger du ikke hos Stones Software?

De sælger programmet og jeg går ud fra, at de kender funktionerne.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-01-10 11:03

Hejsa
1)Stones vil ikke besvare.
2) Man kan godt bogføre direkte i c5. Jeg arbejder med c5 til dagligt.

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 60 point
Dato : 23-01-10 12:15

HVIS det er pro udgaven du har tror jeg lidt af løsningen ligger her

citat fra deres hjælp:

Registrering af betalt faktura
Når fakturaen bliver betalt, skal det registreres i regnskabet. Det gøres i kassekladden.
Gå til vinduet „Kassekladde“ i SummaSummarums hovedvindue.
Vælg Funktioner, Vælg faktura.... Du får nu en oversigt over ikke-betalte bilag.
Markér debitorbilag 11, den faktura, vi netop har bogført, og klik „OK“.
SummaSummarum indsætter nu en posteringstekst, fakturaens saldo, debitorens
samlekonto og fakturaens nummer. Du skal selv sætte dato for indbetaling, bilagsnummer
(fx kontoudtog fra bank) og afstemningskonto, altså den konto, pengene
er kommet ind på.
Desuden skal du ændre beløbet, hvis der er betalt noget andet end fakturasaldoen.
Sæt bilagsnummer til „3“, afstemningskonto til „Bank“, beløb til kr. 100 og bogfør kassekladden.
Bemærk, at du får en advarsel om, at beløbet ikke vil udligne fakturaen.
Du se resultatet af dine posteringer i debitorbogholderiet ved at gå til vinduet
„Kartotek“, højreklikke på „Stone’s Software“ og vælge Kontokort (fig. 33).

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-10 23:00

Problemet er at der ikke kommer en liste op med ubetalte bilag. Det ser derfor ud til at det tidligere er lykkedes at bogføre uden at markere en faktura/skrive den ind.
Kontoen står i kredit, og betalingen er foretaget nu her. HMM.

Jeg plejer ellers sige til folk at Summa er et godt alternativ til c5, men i c5 kan jeg idet mindste bogføre med såkaldte "fejl".

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-04-10 10:00

Hejsa fandt selv løsningen på side 16 i manualen. "sikring mod posteringsfejl"
vælg : filer-> egenskaber for regnskab-> fjern kryds

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 22-04-10 10:03

Tak for svaret nielsjs.
Jeg vil ikke annulere spørgsmålet idet jeg har løst problemet. Men du var den der i det mindste var i programmet.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 22-04-10 20:50

det er også et godt lille program
har selv brugt det som kasserer i en rideklub

ja jeg ved godt det ikke var til megen hjælp