/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bliver det mon slut med udsætning af skf
Fra : FidoFlap
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 22-01-10 09:50

Bliver vi den sidste genration der får lov at udsætte skyde fugle??
.
Dyreetik.
I løbet af foråret kommer Det Dyreetiske Råd med en udtalelse om jagt. Rådet har eksisteret siden 1992 og har til opgave at følge udviklingen inden for dyreværn. Disse måneder står jagten øverst på rådets agenda, og HuntersMagazine ved med sikkerhed, at udsætningen af fasaner er et af de emner som indgår i overvejelserne.
Vi har talt med rådets sekretariat, som ikke kan uddybe hvad rådet mener om jagt, eller hvilke emner der i øvrigt er i spil

Fido.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 22-01-10 11:28

Det vil ikke gøre mig ondt på jagtens eller egne vegne om udsætning blev forbudt.
Jeg tvivler dog på at dyreetisk råd vil komme med en udtalelse der taler for et forbud. De vil sikkert stille krav til biotop samt pleje osv.
Men at tale for et forbud, vil blot betyde at flere dyr skal opdrættes i "staldene" til fortæring. Dyreetisk råd er givet klar over at det ikke er et bedre og etisk bedre liv for fuglene.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-10 13:14

Nej

Ps.
Citat
Vi har talt med rådets sekretariat,

Hvem er vi???

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 22-01-10 14:27

en at tale for et forbud, vil blot betyde at flere dyr skal opdrættes i "staldene" til fortæring. Dyreetisk råd er givet klar over at det ikke er et bedre og etisk bedre liv for fuglene. Skrev Pauli.

Det er ganske fantastik, at tænke!! en skudt fasan, kun kan indløse, 5 til 10 kroner pr styk og så skal da leveres et stor antal for at opnå denne pris, og at en 1/4 del bliver kasseret, fordi jægerne er lige glade om de plukskyder, bare de har skudt en fasan. Dette kunne husmanden og grydejægeren aldrig finde på. At en fasan ikke engang kan indløse hvad en skovpatron koster, og at der ydere mere er betalt 50 kroner pr udsat fasan som kylling, og i bedste fald kan der højest skydes 50 % af udsatte bestand, tillige betaler jægerne oveni flere hundrede kroner pr lejet hektar.for jagtretten.
Dette beviser hvor tåbeligt det er med de store udsætninger af skyde fugle, jeg tror ikke dyre etik råd har det mindste i mod , at der bliver udsat fugle, set i forhold til arealernes naturlige bære evne.
Vi ser til stadighed når der averteres efter konsortier medlemmer, hvor mange fasaner de forskellige sætter ud, efter opgivne arealer.
Kære venner, jægerne er selv med til at ødelægge en fornuftig udsætning efter etiske regler. Hvor dum har vi jægere lov at være, at skyde flere fugle end vi selv kan fortære, når fuglens pris ikke engang kan indløse produktions prisen, derfor er det naturligt at nogle kan se, det har intet med etisk jagt at gøre. og vi selv saver den gren over vi sidder på.

Fido

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-01-10 15:40

Citat
Bliver vi den sidste genration der får lov at udsætte skyde fugle??

Det vil jeg så sandelig håbe.
Jeg syntes det er MEGET uetisk at sætte næsten håndtamme fugle ud for bare at skyde dem .
Det har INTET med jagt at gøre.
De tror ved gud de skal fodres når de ser jer i skoven og så skal de "bare" skydes.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 22-01-10 15:51

Var det for at få lov til at køre den smøre af at du stillede spørgsmålet ?

Dyreetikken har i hvert fald intet at gøre med hvad det koster i kroner og øre at skyde en udsat fugl.
Fasanen har nok samme oplevelse uanset hvad den har kostet og hvad den bliver solgt for.
Personligt spiser jeg selv de fasaner jeg skyder på mit revir, så det interesserer mig ikke.
Den lave pris på fasaner hænger bl.a. sammen med de regler der er for at forarbejde dem samt at flere led skal tjene penge. Tror nemt jeg kunne sælge en grydeklar fasan for væsentligt mere, hvis det er markedsprisen vi skal finde. Jeg mener dog ikke denne er relevant for dette spørgsmål.

Jagt er ikke en forretning i DK for en jæger, men en udgift. Det handler ene alene om udbud og efterspørgsel. Med den tilgængelige mængde af jord og jægere som har penge, vil alene lejen af jorden næsten alle steder på sjælland give langt større udgifter end indtægter.
Det gælder også jagt på vilde fugle og råvildt.
Jagt handler om oplevelser. Det starter ved revirplejen og ender ved middagsbordet hvor vildtet fortærres. Men det handler ikke om at få tingene til "løbe rundt" økonomisk, så er det meget bedre at købe sit vildt hos vildthandleren hvor andre har betalt for en del af oplevelsen.
Hvis Fido mener han skal tjene penge på sin jagt eller have dækket sine udgifter, er jeg da glad for at jeg ikke skal være nabo til hans revir. Der kan vi da tale om jagt som ikke vil kunne forsvares,
det hører en anden tid til Hvis jagt praktiseres sådan af jægerne i DK, skal man ikke bekymre sig om næste generation får lov at skyde udsætningsfugle, men om de kommer på jagt overhovedet.

Slut for mig i denne tråd.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 22-01-10 17:27

Til Pauli.

Nu var ikke økonomien jeg tænkte så meget på, men det etiske, og jægernes omdømme udadtil, ingen kan vel have noget imod du spiser dine egne fasaner. eller om du skulle give nogle til venner og familie, samme.ingen tager nok ikke anstød af om du lukker lidt fasaner ud.
At jeg nævnte økonomien ind i billedet, var nærmere for at få sindene lidt i kog, og en debat om hvad jægere syntet om moral og god etik. men dette har du åbenbart ikke løst at debattere, derfor står du af.

Men når vi taler om dagjagter hvor 10 til 12 mand nedlægger tilsammen 1000 fasaner eller mere på en dag, så har det intet med jagt at gøre, så er det simpelthen svineri, og til ubodelig skade for almindelige jægeres omdømme, og dette må simpelthen standse, dette kan jagt, ikke blive ved med at stå model til. Jeg ved det vil koste arbejdspladser, hellere det, end al jagt bliver generaliseret på den måde, og jagt må ophøre, Disse forhold kender de udmærket i etisk råd, derfor kan jeg også tillade mig at nævne det, husk den slags tal skytter er ofte som en åben bog, da de mener det er stort og fortælle om slige jagt bedrifter. har før oplevet sådan et selskab der sad efter jagten på en kro til en efterfølgende middag, og pralede vidt og bredt om der mange høje og velflyvende fasaner de fik skudt.
Den slags skyde karle har kun det forhold til jagt, kun bare at skyde, tro ikke de plejer og værner om reviret planter og laver fodermarker, eller kommer i skoven og fodre i strenge vintre. Selv om Pauli nødig vil havde jagtterræn i nærheden af Fido, vil Fido tage med sindsro.

Disse skyde karle var bedre tjent med at skyde efter lerduer, og der efter prale indbyrdes med, hvor mange duer de har ramt, her er i hvert fald ingen fugle der lider efter anskydninger.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-01-10 19:18

Kære FidoFlap.

Ja, hvad skal vi egentlig med Rosemunthe.? Vi har jo dig.

For at forebygge alle evt. misforståelser, vil jeg gerne fremhæve hvad jeg har skrevet i tidligere indlæg, nemlig, at jeg helst ikke deltager i jagt på udsatte fugle, men jeg har ikke noget imod de jægere der sætter ud.
Men jeg kan ved djævlens vold og magt ikke se, at de skulle gavne noget som helst at forbyde udsætning af fugle.

Det, Dyreetisk råd skulle bekymre sig om de opdrættede staldkyllinger, der kunstigt bliver pumpet op med hormoner og penicillin, til de stakkels kræ har nået den kunstige vægt på 1400 gr. Endda på så kort tid, at deres ben ikke kan bære deres kropsvægt.

Dette produkt indtages med velbehag, af bl.a. rappenskralden, Piaskov, som i den grad ikke aner en skid om hvad der foregår vedr. udsatte fasaner.
Men kommentere, det skal hun da.....Vorherre bevares.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-01-10 19:33

Fido skrev;
Citat
Vi har talt med rådets sekretariat, som ikke kan uddybe hvad rådet mener om jagt, eller hvilke emner der i øvrigt er i spil

dabj spurgte dig, Fidoflap, om; hvem er vi
Nu spørger jeg om det samme; HVEM ER VI.???????????

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 23-01-10 07:15

Kære Heidi.

Tak for komplimentet, hvis du mener, jeg kan erstatte Rosenmunthe og Pia Skov, her rækker mine evner ikke, måske var det et par tøser for dig, som du kunne invitere til at spise økologisk lørdagskylling, tænk!! om de også havde andre lyster, når du fik hældt lidt sprut på dem, så du rigtig kunne få afreageret for dine tilbøjeligheder, hvem ved.

Hvem er vi? det er alle jægere, sådan bliver vi da fremstillet, selv om det er et få tal der ikke ved hvad moral og etik er.
Vi kan se jægerne i Sønderjylland, kan ikke blive enige om hvad der er god etik, omkrig råvildt jagen i Gallehusskoven. om 40 dyr skal skydes på en dag eller over flere gange

Fido

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-01-10 09:38

Har ALLE jægere talt med sekretariatet???????????????
Det sekretariat må være travlt beskæftiget

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-01-10 10:45

Heidi-Ho

Måske husker jeg forkert, men har du ikke tidligere udtalt, at du IKKE vil deltage i jagten på opdrættede fugle ? Nu vil du HELST IKKE deltage !! Tager jeg fejl ?
M.h.t. staldkyllingerne er jeg enig med dig i, at det absolut er en sag for Dyreetisk Råd - men også nogle af de meget store udsætninger af fasaner fra specielt godserne, hører efter min mening også under samme kategori ! Hvis vi går videre, burde svinefarmene også ses efter i sømmene - men da der jo er penge i "skidtet", specielt af hensyn til eksporten af primært 1. kl. svineudskæringer, mens vi i DK så må beholde 2. kl. kød, så er det svært at gøre noget ved ?
Her gik jeg og troede, at du ikke ville deltage i personfnidder og så kalder du Piaskov et mindre pænt ord - hvordan hænger det sammen ?
Nu har der faktisk i hele januar været debateret i en sober tone - skal du være den første til at bryde dette - du skuffer mig !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 23-01-10 12:58

Til Øjenvidnet.

Ja nu hvis Dyre etisk råd ser på kylling og svine opdræt, og forbyder dette, kan der måske blive mere behov for mere vildt kød, og skal vi samtidig have forbudt opdræt af skyde fugle, var det måske en ide at få indført vildsvin i landet, da vildsvin er en fortræffelig spise, vi er jo ikke vegetarer alle.
Vildt og fisk. er jo skabt fra naturens side, køerne må vi nok hellere beholde, hvad er jordbær uden fløde havregryn uden mælk, og en okse der står i brun sovs til knæerne, er heller ikke og kimses af.
Det går nok alt sammen, vi har jo EU som alligevel bestemmer alt om dyre velsfæren, og som ser stort på om dyr lider, bare det er billigt, de vil jo gerne have, vores gode koteletter svinemørbrad og bacon til morgen maden, det er jo også dem der bestemmer om jagten i Danmark.
underligt de andre lande kan selv få lov at bestemme deres jagt tider, for eksempel i England der må skyde duer hele året.
Dyreetisk råd er nok kun skabt til at råbe op i kuliserne, de har endnu ikke vist de kan stoppe de lange transporter af levende dyr.

Fido

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-01-10 18:32

Citat
hvis Dyre etisk råd ser på kylling og svine opdræt, og forbyder dette,

Gør de da det????????????????

Annuller spørgsmålet
Fra : FidoFlap

Dato : 23-01-10 23:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
slut med den debat