/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Finde "fremtidig" alder i Excel?
Fra : Tobster
Vist : 684 gange
300 point
Dato : 22-01-10 08:31

Jeg har 1 kolonne med en række fødselsdatoer.
De står i D4 og ned ad.

Jeg vil gerne kunne trække en liste hver måned der viser hvor gammel personen bliver.

Hvilken formel skal jeg bruge for at finde den kommende alder?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-01-10 09:50

D4 ja så klikker du på kolonne D højreklikker og formatere som dato format.
DD-MM-ÅR
Det samme med kolonne E og F
I F skriver du formlen D5-D4
Dette gir følgene for mig
....D4...........E4...........F4
16-08-53 22-01-10 07-06-56

Det gir så 56 år 6 md. og 7 dage

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-01-10 10:08

I E4 kan du også skrive IDAG() Derved får du den aktuelle dato.
Har du så en dato et stykke ud i fremtiden ja så er den der skal stå i E4.

Højris

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-01-10 10:40

ok, prøver lige. Har leget lidt med idag() og nu() men det er jo ikke den fremtidige.... :)

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-01-10 10:52

Synes ikke helt jeg får det jeg ønsker.

Jeg vil hver måned kunne trække en liste hvor der f.eks. står:
Bente fylder 48 år i denne måned.

Hvis jeg bruger i dag(), så skal jeg jo have lagt +1 til.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-01-10 12:49

Forslag
Betinget formatering

Formlen er: =MÅNED(IDAG())=MÅNED(D4)

Så kan du få farvet dem hvis datoen ligger inde for den måned vi er i.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 22-01-10 13:07

Her er en (utestet) formel der kan sammenligne næste måned med en dato i D4 og så fortælle hvor gammel vedkommende bliver

=HVIS(DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(IDAG()+MÅNED(1));1)=DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(D4);1);ÅR(IDAG())-ÅR(D4);"")

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-01-10 13:11

EXTERMINATOR -> Det var dælme lækkert! Den virker perfekt!
Jeg fatter kun halvdelemn af formlen, men det virker

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 22-01-10 13:13

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Smed lige lidt ekstra point oveni...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 13:14

udvidede den lidt, hvis du har navn i c4 skriver den lidt tekst, rettede også lige en mindre fejl

=HVIS(DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(IDAG())+1;1)=DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(D4);1);SAMMENKÆDNING(C4;" bliver ";ÅR(IDAG())-ÅR(D4);" i denne måned";""))

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 13:16

Citat
Tak for svaret EXTERMINATOR.

Det var nok lige tidligt nok, det skal lige testes, har ikke helt styr på hvad del laver december/januar
Men jeg har ikke mulighed for at teste her, det må vente til i aften

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 13:19

ARRRRGGGGHHHHHHHH glem lige sidste formel, havde glemt et tegn

=HVIS(DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(IDAG())+1;1)=DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(D4);1);SAMMENKÆDNING(C4;" bliver ";ÅR(IDAG())-ÅR(D4);" i denne måned");"")

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-01-10 01:02

Ok, tænkte nok der var et problem med december, denne her burde virke (håber jeg)

=HVIS(HVIS(MÅNED(IDAG())=12;MÅNED(1);MÅNED(IDAG())+1)=MÅNED(D4);HVIS(MÅNED(IDAG())=12;SAMMENKÆDNING(C4;" bliver ";ÅR(IDAG())+1-ÅR(D4));SAMMENKÆDNING(C4;" bliver ";ÅR(IDAG())-ÅR(D4)));"")