/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fodring af vildt?
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1852 gange
100 point
Dato : 20-01-10 07:41

Hejsa alle

Jeg vil lige spørge om der er nogen der ved hvad der er godt at fodre med om vinteren, både fugle og de firbenede?

ErasmusM

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 20-01-10 08:24

Fuglefrø af diverse slags, fedt, brød, fiske- og kødrester, vil jeg da tro, eller hvad ellers?

zorto

Accepteret svar
Fra : FidoFlap

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-10 08:44

Til Erasmus.
Hvisd det er vildt du tænker på.

Gulerødder bønnespirer roerstykker lidt græs ensilage havre neg hvis man har lejlighed til dette, suppleret med lidt byg eller majs hvis det er drøvtyggere vi taler om, samt lidt kløver hø, men husk at fodre dagligt i små mængder, at det ikke fryser til is, kommer man på et bestemt tidspunkt, finder dyrene hurtigt ud af hvornår der er frisk føde, alsidig foder der indeholder mineraler og vitaminer. Fuglevildt byg majs, til de mindre fugle er rapsfrø og knækket korn er at foretrække. På de åbne grønne marker kan man slæbe nogle spor, der er fri for sne, så harerne kan finde grønt, samtid at smide lidt frø til hønsefuglene, husk hvede indeholder meget stivelse, og kan give sur mave.
Man kan gå ind og se, hvilke foder dyrehaverne anbefaler.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-01-10 15:49

Jeg har lagt sukkerroer til råvildet.
Hold da helt kæft hvor de guffer i sig.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 20-01-10 16:24

Hvad angår fodring af råvildt (specielt i en så kold periode med sne) er det meget vigtigt at huske, at starter du på at fodrer må ikke stoppe igen før maj måned.
Er råvildtet vant til næringsrigt foder, kan de ikke pludselig slå over til meget næringsfattigt foder. Deres maver kan ikke klare skiftet. Der var for et par år siden en vældig god artikel i Jæger som beskrev problemet vældigt godt.
Man kan sige at hvis de kan klare sig selv, er det bedst ikke at fodre dem. Skal man fodre fuglene, er det godt at hegne foderpladserne.

Mange dør også naturligt når de første grønne spirer kommer, simpelthen fordi deres maver ikke kan omsætte den megem og næringsrige føde. Dette sker ofte i marets/april.

Er på ingen måde selv ekspert på området, men artiklen var overbevisende.
Har idag hegnet alle mine foderpladser, så råvildtet ikke går på dem.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-01-10 17:08

Til Pauli.

Når man gennem et lagt jæger liv har fodret vildt, finder man ud af at lidt tilskud er ingen skade til, men at afskære korn udlægning til fasaner, så dyrene ikke kan komme til, er nok et sent et tidspunkt, nu hvor dyrene hele sæsonen har ædt af udlagt korn, er nok ikke hensigtsessigt på nuværende tidspunkt. Selvfølgeligt kan råvildt klare sig uden foder, men det er ikke nu, man skal tage fodret fra dem, når de er vandt til det hele efteråret, jeg kan give dig du ret i, at fodring skal fortsætte, desværre, er der mange der glemmer, efter en sæson hvor de har pøset meget unødvendigt foder ud og så pludselig at holde op nu.
Nu når sneen ligger tykt, og det er svært at skrabe sig til rodfrugter i skovbunden, er det kun gavnligt at udlægge foder i små mængder, så der bliver ædt op dagligt, en drøvtygger vom har godt at få noget at arbejde med, som tidligere nævnt er der mange alternativer som er meget bedre end korn. både hvad angår vitaminer og mineraller. Derfor er det klogt at anlægge foderpladser så man kan køre til dem, lyden af et kendt køretøj forstyrrer ikke, derfor når jeg har afløser på ,anvender vi altid samme køretøj.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-01-10 17:09

Nemmerlig.!
Derfor fodrer vi hele året.
Det er bare lige i denne tid, at vi serverer det store kolde bord for råvildtet.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 20-01-10 18:07

For en ordens skyld, så mente jeg naturligvis ikke at foderpladserne skal hegnes nu.
De skal hegnes mellem juli og oktober, hvor der er rigeligt at spise.
Selvfølgelig kan man fodre, men det er i min verden ikke anbefalelsesværdigt at fodre råvildt. Medmindre man kan følge dem dagligt eller næsten dagligt gennem hele året. Når alt kommer til alt, så er det de færreste der har tid og mulighed for det idag hvor terrænet ofte ligger i anseelig afstand fra hjemmet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-01-10 19:58

Selvom sneen så smukt den daler
giver den alligevel Fido Flap lidt kvaler,
med fodring af vildt og deslige
for, hvor skal Fido Flap dog skide
når han i naturen bliver trængende
og alt er snebedængende.
Jo, tænker han, og sidder sig bag et træ
så kan de små sultne forfrosne kræ
også lugte, at jeg var her, da klokken var kvart i tre.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-01-10 21:02

Til Pauli.

Sådan kan det også tolkes, hvorfor så i det hele taget fodre andet vildt, da der fra naturens side er så rigeligt med føde, bortset fra når vi har frost og sne, som i denne vinter, når afstanden fra hjem til jagt er så stor.
At vi så er nogle der er så privilegeret at havde jagten ved døren, og ynder at komme en tur i skoven dagligt, og fodre rigtigt og med lempe, Ikke som vi ser så ofte ser, at jægere smider med kornet som om de har en hel besætning af kreaturer og grise i skoven, desværre er det sådan fat, at nogle har store udsætning af vildt, og fodre kun med jagt for øje.og bruger i tonsvis af korn.
Vi er dog heldigvis forskellige, nogle ynder at drive en skånsom jagt efter etiske og moralske begreber og efter terrængest bære evne, at så nogle driver jagt, med store selskabeligheder, og hvor det er afgørende om at få så store parader som muligt, på udsatte skyde fugle, som for mig ikke har med rigtig jagt at gøre, hvor for ikke sætte en kastemaskine op i stedet og skyde efter lerduer, når jagt ikke er decideret for byttes skyld, man går på jagt.. Ikke fordi jeg vil forsvare Rosenmunthe, da hun er helt væk fra vinduet, og skærer alle over en kam, men en gran af sandhed er der i noget af det hun nævner, som ikke kan få mig op i det røde felt, at der er nogle der føler sig trådt på, må absolut være fordi de selv har en grim smag i munden.
At komme i skoven fortiden og se hvad vildt der er, kan være lige så stor en nydelse som jagt, derfor ikke sagt andet en at drabet kan være en væsentlig ting ved jagt, i samarbejde med hunden, sammen med et par venner og vi kan hjembringe byttet og at nyde et stykke vildt ved middagsbordet,

Fido

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 20-01-10 22:12

Ophøjet og bedre er det nemt at være.
Som jeg skrev forstår jeg snildt de jægere som har terræn ved døren, de fodrer deres vildt. Det er også klogt, specielt i en hård vinter. Havde jeg muligheden ville jeg også gøre det.
Det skal dog ikke afholde mig fra at beskrive virkeligheden for de fleste jægere, uanset om Fido bliver stødt.
Er Fido delvist enig med Rosenmunthe, så må det stå for hans regning. Jeg mener at hun er mindre bemidlet. Den hellige snak gider jeg ikke deltage i eller argumentere omkring.

Der er IKKE rigeligt foder til fuglevildtet, som heller ikke har de samme reserver at tære på som råvildtet. Nogle af dem er ikke genetisk skabt til en dansk isvinter. Om de så skal leve eller dø kan jo diskuteres, men nu har de altså været her i et antal hundrede år. det mener jeg forpligter os til at yde dem lidt hjælp.

For en ordens skyld så har jeg ikke jagt overhovedet hvor der udsættes fugle.
Men jeg fodrer gerne ænder og fasaner alligevel.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-01-10 07:42

Til Pauli.

Ophøjet og bedre end andre og delvis sympati for Rosenmunthes synspunkter, hvis det er det Pauli tillægger Fido, kan jeg kun more mig kosteligt, det bliver jeg ikke stødt over.
Først var det ikke nødvendigt at fodre råvildt, nu ville Pauli selv gøre det, hvis han havde muligheden derfor, og det samtidig at det er livsnødvendig at fodre fugle vildtet, jeg siger det stakkels fuglevildt når foderpladserne fyger til med sne og Pauli ikke lige har tid at komme ud med foder de første dage. Lad nu være med at gøre dig hellig, i jagttiden mangler der sikkert ikke korn, hvor det er helt unødvendigt at fodre.
Har man begyndt at fodre, bør man blive ved, og om nødvendigt hver dag i denne tid. hvis foderpladserne sner og fyger til.
Gode undskyldninger om man bor langt fra jagten køber jeg ikke, har man råd til at leje jagt og køre langt, har man sikker også råd til at finde en der bor i nærheden til at fodre.

Fido

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-10 08:35

Udenfor spørgsmålet.... men jeg sidder lige og læser dette

http://nordkysten.nu/?Id=13954

Jeg må indrømme jeg ryster på hovedet, ... skyder i jægere på alt med puls??

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 21-01-10 10:00

På med læsebrillen Fido.
Jeg fraråder netop at fodre råvildt FORDI få kan følge op på det gennem hele året.
HVIS man kan det, er det da godt, uanset om du eller jeg gør det.
Fuglevildtet skal selvfølgelig også fodres hele året, men det kan gøres med MEGET færre besøg på reviret end små portioner foder til store mængder råvildt. Det gøres på mit revir med store tønder og foderspiral som er hegnet, disse står i læ og sne bliver ikke et problem.
Så fuglene er der HELT styr på.
Håber at det var så tydeligt at du forstår hvad jeg skriver.
Slut i denne tråd for mig, håber at ERASMUS fik svar, det var jo faktisk det det handelede om.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-01-10 10:30

Fido har læst og forstået.

Fantastisk løsning med store tønder med spiraler, som passer sig selv, som hverken stopper eller fryser til, og tillige når de kan anbringes så de ikke sner til. Ja her vi gamle noget at lære. Tænk!! at vi har rendt rundt ude i naturen i så mange år og ikke fundet ud af det, og ikke ved hvordan sådanne foder mekanismer fungere.
Jeg takker venligt for det gode råd, man bliver aldrig for gammel til at lære Det er nu alligevel dejligt som i dag at være rundt på reviret, at se fasaner duer og råvildt rundt om ved foderpladserne, og opdage at vildtet kender en, også fra den gode side, her kan vi føle os som hvor herre og frelser, og der også var en lille bid til råvildet, og de små fugle.

Fido

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-01-10 11:07

Til Erasmus.

Tak for indlægget om fodring, som har skabt lidt debat, om hvordan man kommer lettes over hvor gærdet er lavest, om jeg ikke billiger måden med tønder og helt korn, er nok fordi jeg som ung lærte hvordan man skulle fodre de forskellige vildt arter også de små fugle.
At vi så ikke helt en enge er så det, dem som har været i tvivl om hvordan man fodre, kan jo så tage det til sig som tiltaler en mest.
Som der helt rigtigt har været fremme, ikke alle har den fornødne tid, og måske mangler lysten når det er mest påtrængt. Det jeg erfarer er at folk er generelt gode til at fodre i jagttiden.

Fido

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-01-10 17:44

Hjælp råvildtet i den kolde tid
[21-01-2010 kl. 16:20]
Med en lille indsats og en motorsav kan man gøre en stor forskel for råvildtet, der gerne tager imod en hjælpende hånd lige nu, hvor sneen dækker store dele af landet. Sådan lyder meldingen fra skovfoged og vildtforvalter Jens Venø Kjellerup fra Skovdyrkerforeningen Syd.

Som formand for Nørup-Bredsten Jagtforening og koordinator for arbejdet med hjortevildt under JKF i Vejle har han et særligt øje for råvildtets situation, og som erfaren skovmand kender han også de gode fif, der kan gøre livet lettere for arten.

- Hvis man alligevel skal have skovet brænde eller står over for at skulle tynde ud i nogle løvtræsbevoksninger, ja så er det en god idé at gå i gang nu ...

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 23-01-10 08:52

Tak for svaret FidoFlap.