/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sletning af data
Fra : joso
Vist : 728 gange
20 point
Dato : 19-01-10 19:58

Hvordan sletter jeg data fra min computer, så jeg er sikker på at de er helt væk og ikke kan gendannes? Jeg bruger windows xp.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 19-01-10 20:07

http://www.digitalissues.co.uk/html/os/misc/ibm-wipe-zap.html?seenIEPage=1

hent zap den sletter alt men det tager lang tid
hvis du instalere et andet software (win7) så formatere den din hd onder install

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-01-10 20:21

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Kør programmet og din HD bliver fuldkommen nulstillet.

Det tager lidt tid - alt efter hvor stor din HD er - men ikke voldsomt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-10 20:43

- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 5

En forhammer klarer jobbet....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-10 20:45

Der er kun en sikker metode til totalsletning af harddiske. Førtst skal den have en tur med en stor smedehammer på en ambolt, eller økse og huggeblok. Detsidste er ikke godt for øksen på grund af de hårde magneter.
Derefter direkte i forbrændingsanlæggets ovn.
Jeg kender nogen som rutinemæssigt bruger metoten til computere med følsomme data.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-01-10 20:50

Du finder et program der overskriver det slettede.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-01-10 20:51

refi og transor

Den metode har jeg brugt på indtil flere diske. Først nogle strøg med en kraftig magnet, dernæst nogle ordentlige slag på bærret med skovøksen, og til sidst en tur i fyret. Den behandling døde de af :)

Men det er jo ikke alle, som har skovøkse og fyr ved hånden, og så er Killdisk en brugbar løsning.

Kommentar
Fra : joso

Dato : 19-01-10 21:04

Tak, men jeg skal ikke slette hele harddisken, kun nogle personlige filer.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-01-10 21:05

de læser som en blind høne

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-01-10 21:06

Ok, så du'r killdisk ikke - den sletter hele disken.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-01-10 21:09

Det gør vi da ikke, brorteil

Der står ingen steder i spørgsmålet, at det kun er enkelte filer, der skal slettes.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-01-10 21:13

jo hvis du kan læse

Citat
Hvordan sletter jeg data
det betyder ikke en hel hd

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 19-01-10 21:14

Måske dette program kan bruges. Håber bare, at det holder, hvad det lover :

http://programmer.downloadcentral.dk/?RightDelete/Kryptering/Sikkerhed/2953

Mvh Chris

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-01-10 21:48

Her er hvad du skal bruge--den sletter alle spor.
http://www.revouninstaller.com/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-10 00:39

brorteil ->
Citat
Hvordan sletter jeg data?

..det betyder ikke en hel hd

Jo det gør ..din padde

Både du og spørgeren er galt afmarcheret

ALT information som befinder sig på en harddisk er DATA uanset om vi taler operativsystem, programmer, billeder, lyd, video eller tekstfiler. Selv en disk der på bitplan kun indeholder nuller kan siges at være fyldt med DATA.

Derfor kan AL DATA ikke slettes ...men overskrives ..subsidiært ødelægges.

Dette gøres normalt med værdien FF Hexadecimalt uden paritet bit = 65535 decimalt = 1111111111111111 binært.

Et program til dette er f.eks. Darik's Nuke And Boot = DBAN ..som kan hentes hér:

http://www.dban.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-10 00:42

Darik's Boot and Nuke ...for at være helt korrekt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-01-10 08:46

Citat
Jo det gør ..din padde

Nej det gør ikke, din padde

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-01-10 08:48

Citat
Tak, men jeg skal ikke slette hele harddisken, kun nogle personlige filer.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 21-01-10 05:17

brorteil -> Tag det ikke ilde op, at jeg skev 'padde' ...det er blot en kærlig irettesættelse. Ikke i nogen ond mening

Nå, men så må jeg hellere komme med den korrekte løsning, når nu andre ikke vil/kan:

joso: Du skal bruge en file shredder. Der findes mange af slagsen, så du må nok google lidt, men her er en gratis:

http://www.fileshredder.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : joso

Dato : 21-01-10 13:29

Tak for hjælpen. Jeg tror fileshredder er lige hvad jeg har brug fr.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-01-10 17:33

God aften joso.

Så bedes du lige ha den godhed, at acceptere Molos svar, så den lille sag kan komme ud af verden .

Mvh Chris

Godkendelse af svar
Fra : joso

Dato : 21-01-10 20:59

Tak for svaret molokyle.