/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
JPEG
Fra : flejsen
Vist : 656 gange
50 point
Dato : 19-01-10 16:25

Jeg åbner en JPEG fil på 58 KB. Ændrer ikke noget.

Gemmer igen, andet filnavn, JPEG 90 % kompression, filstørrelsen er nu 86 KB.

Åbner første billede på 58 KB. Igen ingen ændring.

Gemmer under andet navn, JPEG 100 % kompression. Filstørrelsen er nu 145 KB.

Findes der en fornuftig forklaring.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-10 16:36

Mener du, at der er gået FISK i det?

Jo større kompressions værdi, jo flere deltaljer gemmes - og derved bliver filen større.
Når du vælger 100%, mister du ikke ret mange oplysninger.
Det billede du åbnede (58 KB) er måske gemt som 80%.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 16:41

Det er gemt som 90%, standardindstillingen.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 16:42

Ja der er gået fisk i det, og samtidigt FISKER jeg efter et svar.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-10 16:43

Hvis du ikke skal lave om på billedet så kan du bare ændre filnavnet uden at åbne det i et tegneprogram og gemme det under et andet navn.

Det er sådan at billeder mister noget af kvaliteten når du gemmer det i JPEG.

Kompression betyder hvor god kvalitet billedet skal gemmes som og dermed også hvor meget det kommer til at fylde.

Læs eventuelt : http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-10 16:51

Citat
Det er gemt som 90%, standardindstillingen.

Det er måske i et andet program.

Jeg mener ikke, at der benyttes samme algoritme ved komprimering af JPG. Jeg vil tro, at de enkelte fotoredigerings programmer gør arbejdet lidt forskelligt.

Og som scootergrisen skriver - hvis det er et spørgsmål om navneænding eller kopiering, sker der ingen ændring af fil-indholdet og størrelsen.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 17:11

Citat
hvis det er et spørgsmål om navneænding eller kopiering, sker der ingen ændring af fil-indholdet og størrelsen.

Det er lige hvad der sker. Det samme program bruges ved disse forsøg.
De gemmes under andet navn, dvs jeg tilføjer bare en bogstav.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-10 17:18

Citat
De gemmes under andet navn

Når du gemmer billedet, sker der en ny behandling (komprimering) og derfor får filen en anden størrelse. Det vil formodentlig ske igen, hvis du åbner filen på 86 KB (90%), og gemmer den igen.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 17:21

Citat
Det vil formodentlig ske igen, hvis du åbner filen på 86 KB (90%), og gemmer den igen.

Det gør det, men tilføje noget, hvorfra ?

Tænk hvis svigermor dukker op mellem de pæne damer.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-10 17:28

Prøv evt. at læse dette: http://da.wikipedia.org/wiki/JPEG

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 17:30

Ok jeg kigger på wiki

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-01-10 17:47

Hvilket program åbner du den omtalte jpg i?
Gemmer du den så igen fra samme program?
Når man endelig vil gemme noget i jpg (som forringer billedet en del) kan man normalt vælge hvilken opløsning det skal gemme i.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : flejsen

Dato : 19-01-10 19:28

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-10 22:42

Selv tak!