/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliefyr klikker
Fra : Morten-E
Vist : 3792 gange
100 point
Dato : 19-01-10 10:02

Hejsa Allesammen.

Jeg har lige fået hældt olie på for nogle dage siden da fyret var ved og løbe tør, så jeg log det bare stå slukket fra fredag til mandag.
Men nu vil fyret ikke rigtig tænde. Når jeg starter det så slukket det igen efter 30 sek, og så klikker det meget mens det prøver og starte..
Hvad gør jeg her? Er det som oliepumpen skal udluftes? eller nyt olie filter? eller rense fotocellen?
Evt en guide til hvordan jeg gør? Jeg står her uden varmt vand :(

Hilsen Elektrikeren

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 19-01-10 10:10

Var den ved at løbe tør eller løb den tør?

Hvis den gjorde det, prøv at hælde lidt olie i selve pumpen...hvis den har kørt uden kan den have lidt svært ved at suge olien op

Kommentar
Fra : Morten-E

Dato : 19-01-10 10:28

jamen fyret begyndte og klikke engang imellem når det startede og så tænkte jeg at det var bedre og slukke det istedet for det løb tør.. der var stadig 150 liter tilbage på tanken

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 19-01-10 10:42

Hej Morten.
Du løsner den lille skrue på siden af din oliepumpe, enten er det unbraco eller du kan bruge en lille svensknøgle - så starter du fyret, så pumpen kører - der kommer lidt luft og bobler ud ved skruen, som du strammer igen så snart det rent olie der kommer ud. Så skulle fyret gerne køre.
Selvfølgelig kan du lige kikke efter hvordan dit oliefilter ser ud, det sidder vel på tilgangsledningen lige før fyret, luk evt. den lille smelteventil og skil dit filter ad - hæld evt, smuds ud af glasset og saml det hele igen.
Hvis det er nødvendigt at rense filteret skal du være opmærksom på, at du kommer til at gentage den første operation, med luftskruen jeg omtalte, nogle gange indtil dit filter igen er helt fyldt op med olie.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-01-10 10:48

Der KAN være flere andre årsager også Morten - der kan være virvlet snavs op i din tank ved påfyldningen, som du så har fået med ind i din fødeledning - evt. er det havnet i filteret, eller der kan dannes parafin i fødeledningen ved tanken, især hvis den står udendørs, og det er så koldt som nu, men prøv nu først luftskruen -
held og lykke med det Morten
Bennymanden

Kommentar
Fra : Morten-E

Dato : 19-01-10 13:10

Tak benny.. Jeg prøver. skriver tilbage om lidt om det virkede... :)

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-01-10 13:23

hvis dette ikke får fyret til at fungere , kan årsagen også være

1. dyse delvis tilstoppet

2. fotocelle skal renses

3. stauscheibe renses

Kommentar
Fra : Morten-E

Dato : 19-01-10 14:57

Hej igen!.

Jeg har lige fundet ud af at olieslangen der går fra filteret og frem til pumpen, har siddet i klemme i "låget" der sidder ud over brænderen.. så jeg har lige bestilt en ny slange, filter og dyse til fyret som jeg så skifter i aften.
Men hvor sidder den udluftnings skrue..? evt send lige en mail til mig så kan jeg sende billed til jer af pumpen så i bedre kan se.. Min mail er Morten.Engberg@pc.dk

Håber der er en der kan hjælpe mig..

Hilsen Elektrikeren..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-10 15:02

Som jej123 skriver: Træk fotoføleren ud, rens den og sæt den ind igen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-01-10 15:08
Kommentar
Fra : Morten-E

Dato : 19-01-10 15:12

det er riello http://www.fyrings-olie.dk/sider/oliefyrs-stop.asp?rt=97 billed nummer 3... passer det? for det var også det sted jeg ville lufte ud

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-01-10 15:46

Hej igen.
Jo, det er det rigtige sted på pumpen der vises på billede nummer tre -
når der så kommer ren olie uden en masse luftbobler imellem, så strammer du til igen og pumpen er luftet ud.
Men det er klart hvis det er sådan en metalarmeret slange der er blevet voldsomt klemt eller har fået et skarpt knæk, så kan det også sagtens være medvirkende til at der ikke kommer olie frem til pumpen på fyret.
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : Morten-E

Dato : 19-01-10 23:21

Tak for svaret bennymanden. du er sku super... Tusind tak for hjælpen..!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-01-10 00:08

Selvtak Morten - altid en fornøjelse at kunne være til hjælp.
hilsen
Bennymanden