/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan kan polerne smelte?
Fra : Camilla100
Vist : 767 gange
50 point
Dato : 18-01-10 22:16

Hej alle sammen

Hvordan kan polerne overhovedet smelte? Der er jo så 50 graders frost på Antarktis, så en globalopvarmning på et par grader eller 15 burde vel logisk set ikke få dem eller indlandsisen til at smelte... Men det frygtes alligevel...jeg forstår så bare ikke hvordan. Kan I hjælpe?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 22:18

Isen sublimerer

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 18-01-10 22:42

Kan du forklare det nærmere?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 22:47

nej

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-01-10 22:48

Han mener nok isen smelter

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 22:53

sublimere er IKKE det samme som at smelte

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-01-10 22:55

Fordamper

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-01-10 23:18

Nu er det jo ikke sådan at polerne smelter på en gang, men at de smelter lidt mere i takt med at temperaturen stiger. Og denne smeltning har i sig selv en negativ effekt på klimaet, idet det vil få temperaturen til at stige endnu mere.

Helt katastrofalt vil det være hvis havstrømmene ændrer sig pga. global opvarmning.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 19-01-10 00:19

Citat
Helt katastrofalt vil det være hvis havstrømmene ændrer sig pga. global opvarmning

Eller også vil det måske ikke gå helt så galt hvis havstrømmene ændrer sig. Sagen er, at det er der ingen der ved, og der er ikke forsket ret meget i det. Det meste klimasnak er et spørgsmål om TRO.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-01-10 00:36

Det er ret svært at spå om hvad der kan ske hvis havstrømmene ændrer sig.

Hvis vi ser på sydspidsen af Grønland, så ligger den lige så sydligt som Oslo (60N). Hvis man nu forestillede sig at golfstrømmen stoppede, ville der så blive samme temperatur i Oslo som der i dag er i sydgrønland, det er muligt. Det er også muligt at havstrømmene kan ændre sig så der bliver lige så varm i sydgrønland som der i dag er i Oslo, hvilket ville betyde at store dele af indlandsisen ville smelte.

Det er mange måske'er og hvis'er i klimadebatten, men det meste er ikke tro.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 19-01-10 01:44

Citat
Det er mange måske'er og hvis'er i klimadebatten, men det meste er ikke tro.
Rigtigt, der er mange måske'er og hvis'er, det er vi helt enige om, og ordet tro er måske ikke det rigtige, da det ord kan have flere betydninger, men det er heller ikke viden, da der ikke er forsket meget i det - jeg vil så kalde det forudbestemte meninger.
Viden har vi dog om spørgsmålet, nemlig at i vikingetiden var det så varmt i sydgrønland at der levede mennesker og deres kvæg der, samt at de kunne dyrke afgrøder der kunne få dem til at overleve vinteren.
Vi ved også at der har været så varmt at plante og skovvækst har givet grundlag for at der kunne dannes kul i Grønland, for noget af det kul er trods alt fundet; i dag vil man i gang med at efterforske om der er olie, og olie er endnu ikke fundet andre steder end hvor der har været en vis temperatur, så skidekoldt har der altså ikke altid været.
På Svalbard er det i dag så smadderkoldt at intet af betydning kan gro der, men tidligere var der et vældigt liv af store bregner o.l., samt et rigt dyreliv som i dag kan efterforskes i utallige forsteninger.
Da Stevns Klint blev dannet var CO2 indholdet i luften 3 gange så stort som i dag, og dengang myldrede det med liv af store dyr og store planter/træer; det samme ses i de store lergrave på Gram kanten hvor der er gravet store skeletter frem. I Polen ses det samme hvor der i dag graves en mængde rav frem hvor kæmpetræer dominerede skovene. Tænk på øen Fur i Limfjorden - ja, vi kunne blive ved, men det omtales ikke meget i klimadebatten; man fornemmer nærmest at det skal ties ihjel.
Hvad jeg efterlyser er en rimelig og reel forskning om problemet, og så en ordentlig udnyttelse af recurserne som måske bliver nødvendige.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-01-10 03:53

Så slog brorteil igen til med sin stinkende ubehagelige adfærd.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-10 06:23

Sidste sommer sejlede der for første gang almindelige fragtskibe gennem Nordvestpassagen, der var isfri, de sidste ca 30 år er 3 mio km2 blevet isfri (ca 75XDanmarks størrelse)

http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-8668732.html

Derudover, som andre har været inde på, så er klimaforandringerne ikke jævnt fordelt over kloden, de arktiske egne ser ud til at blive hårdt ramt, bl.a. fordi et isdækket område ikke modtager så meget varme fra solen som et isfrit.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-01-10 07:19

Citat
Så slog brorteil igen til med sin stinkende ubehagelige adfærd

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 19-01-10 08:45

Hej,
Når der brækker is af gletcherne - bræerne kælver - føres isen bort med havstrømmene til varmere egne, hvor de efterhånden smelter.
På Grønland sker det med stor fart, idet en varm sidegren af Golfstrømmen - Irmingerstrømmen - har skiftet retning og smelter gletcherne nedefra.
Vinden har også skiftet retning, så der i Grønland sker en hurtigere overfladeafsmeltning.
På det seneste er isdækket imidlerid vokset.
På Antarktis er forholdene ret uklare, idet der er stor usikkerhed om der sker en sne/isophobning eller en nettoafsmeltning, man ved det ikke., I vestsiden stiger temperaturen lidt, i øst falder den.
Uanset hvad der sker, så vil en global opvarmning medføre en afsmletning af polerne, på Antarktis vil det gå mange 100.000 år iden det sker. I den tidsperiode vil der kunne komme en ny istid længe inden.
Konklusionen må være, at et smeltende Antarktis skal man ikke forvente at se foreløbig.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-01-10 10:52

Klima folkene siger at polarisen smelter pga. drivhusefekten, og samtidig siger de at det kommer en ny istid..................??
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-10 13:59

Nej det er mange år siden at der var seriøse folk, som spåede en ny istid.

Polerne smelter ikke . Jorden bliver ved med at snurre og polerne er omdrejningsaksens punkter på overfladen.
Da solen står meget lavt ved polerne modtager området kun lidt solstråling, så opvarmning direkte på området ikke betyder så meget. Derimod påvirkes polområderne meget af luft og havstrømme fra klodens andre egne.

Sydpolsområdet ligger med en tykiskappe på et fastland i et stort hav med direkte bred forbindelse til både atlanten og stillehavet.
Nordpolsområdet er i en næsten lukket indsø kun med smalle sunde til de store have.
Det betyder intet for vandstanden om havisen smelter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-10 14:22

ØH, transor, du glemmer vist, at der faktisk er midnatssol ved Nordpolen en stor del af sommerhalvåret, og tilsvarende ved Sydpolen i vores sinterhalvår, så solindtråling og reflektion er ganske vigtigt.

Derimod er det selvfølgelig rigtigt, at Nordpolen "bare" er noget is der flyder på vandet, og en afsmeltning derfor ikke vil give øget vandstand, hvad der ikke har noget at gøre med hvor smalle sundene er.

Men de store iskapper på Grønland, Nordamerika og Sibirien ligger på land, og er en helt anden sag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-10 15:09

Hvis havet bliver lidt varmere, så smelter der mere af havisen væk, havet bliver mørkere og suger mere varmestråling ind fra solen, altså en kædereaktion. Ved Antarktis er der "for nylig" brækket et rekordstort stykke af en ice-shelf, fordi havet var blevet en smule varmere. Ved Nordpolen var der for få år siden metertyk havis. De seneste tre år har man skullet have badetøjet eller overlevelsesdragten med, hvis man skulle ud at spadsere på Nordpolen om sommeren. Isen er usikker! eller sagt på en anden måde: Nordpolsområdet har år for år mindre isdække.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-01-10 19:59

Asbjørn2, det er sikkert rigtigt det du skriver, men jeg kan ikke rigtigt se relevansen.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 19-01-10 20:53

Til BertelBrander
Citat
Asbjørn2, det er sikkert rigtigt det du skriver, men jeg kan ikke rigtigt se relevansen.

Undskyld BertelBrander, men jeg må lige forlade tråden.
Jeg var ved at skrive et svar i den almindelige diskussion her ved 18-19 tiden, men et fejlklik gjorde at jeg mistede alt i mit brev; dog poppede en profil op samtidig, og jeg mener det var din.
Jeg vil derfor gerne spørge dig om du henviser til det jeg skrev i nat kl. 01.44 eller her kl. 18-19. Hvad jeg skrev her sidst kan jeg nemlig ikke finde, og jeg tænkte om det måske var røget til din profil, måske som brev.
På forhånd tak.
Asbjørn2

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-01-10 21:19

Jeg henviser til det du skrev 1.44, det andet har jeg ikke set.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 19-01-10 21:22

Citat
Jeg henviser til det du skrev 1.44, det andet har jeg ikke set.

OK, fejlklik er så fejlklik, og tabt for evigt.
Tak for hjælpen.
Asbjørn2

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 24-01-10 13:03

Er der nogen, der kan forklare, hvordan polerne og indlandsisen kan smelte, når der er så enorme frostgrader?