/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon EM.
Fra : atomsmeden
Vist : 656 gange
300 point
Dato : 18-01-10 17:09

Er der nogen her på Kandu, der ved om jeg kan købe et Digital kamerahus, hvor jeg kan bruge mine 3 optik til, det var der en jeg mødte på ferie, som påstod, det var jo en god løsning.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 18-01-10 17:11

Det kommer jo helt an på hvad det er for optik?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 17:24

det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-01-10 17:53

Hvilken fatning er der på dem?

Hvis du har typen på dit gamle kamara kan du jo finde kompatible optiktyper via.

Så kan du se hvilke kamara der køer med samme fatning. Men Nikok har vist kørt med samme fatning i mange år. Så der skulle nok være muligt.

http://www.nikon.dk

vh Ben

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 18-01-10 17:57

Stort set alle gamle Nikon objektiver kan bruges på de nye kameraer - men det er ikke al automatik, der følger med.
Nikon EM er så vidt jeg husker en ældre svend, hvor der i forvejen ikke var så meget automatik.
For at se, hvad der virker og ikke virker for de enkelte objektiver skal du have en af oversigterne fra Nikons hjemmeside. De findes på
http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19068
Det er muligt, at du skal oprette dig som registreret bruger for at se den

MVH
Gert

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 18-01-10 18:45

Glem det.
Det er ikke kun fatningen det kommer an på?
Analog kamera har motoren til autofokus indbykket i kamershuset.
Digetalkamerahus har motoren til autofokus i linsen.
Digetal linsen har 7 små punkter der kobler den til kameraet for at overfører informationer til camerahusets displej.
Det har anallog linse ikke.
Lyset der går gennem linsen,kaldes hvistnok spredning.
På analog passer spredningen til filmplaneter på 24*36 mm.
Digetal har en chips,der er mindre.
Der er nok ikke brugt de rigtige fagudtryk,men i grove træk er det sådan.
vvdriver

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-01-10 18:59

Det er ikke alt her på Kandu er er visdom.

Jeg har selv Nikon DSLR og der er en vis kompatibilitet i mellem de forskellige huse og objektiver.

Det letteste er tage dine objektiver med i en fotoforretning og i praksis se hvad der kan lade sig gøre.

Det med brændeviden kompencers i forholdstallet imellem fullsize chip og den størrelse der i det hus du evt køber.

vh Ben

Ps. er næsten altid omkostningsfrit at rådgive...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 19:01

Citat
Jeg har selv Nikon DSLR og der er en vis kompatibilitet i mellem de forskellige huse og objektiver.

Det letteste er tage dine objektiver med i en fotoforretning og i praksis se hvad der kan lade sig gøre.

DER kom de kloge ord.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-01-10 08:47

Har du været hos fotohandleren ??.
vvdriver

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-01-10 08:54

Når du har fået fundet den rigtige løsning.så husk at godkende (accepter) hvis der var en som kom med et råd som du kunne bruge.
vvdriver

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 20-01-10 22:51

Hej Atomsmed

Linket
http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19068
kræver ikke registrering
Og der er en oversigt over alle Nikon objektiver incl. gamle AI og E-serie sammenholdt med alle DSLR fra D1-D5000.
Har du "ikke Nikon" objektiver er du nok nødt til at gå til fotohandleren som foreslået.
MVH
Gert

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 20-01-10 22:57

Glemte at sige, at der dog er gode chancer for at de virker - Jeg har brugt 10 år gamle sigma 28-105 +70-300 på D70 helt uden problemer. Men vær opmæksom på, som anført af vvdriver at de nye ikke så dyre Nikon huse ikke har autofocus motor indbygget.

Kommentar
Fra : atomsmeden

Dato : 21-01-10 15:06

Tak til Jer alle, jeg vil forsøge alle de gode forslag, jeg troede at når kammeraet er et Nikon EM, forklarede det alt om optik et godt nytår ønskes alle.