/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kræn Eg og Løjte Grethe.
Fra : vedikkealt
Vist : 4266 gange
100 point
Dato : 18-01-10 07:14

Er der nogen her der ved noget om disse 2 - vist mere eller mindre halv originaler.

Navnene kan vist også staves Kren Eg og Løj´t Grethe.

De boede i Sørig mose - nok Sømosen - som ligger i området mellem Sindal og Frederikshavn - sådan ca.

Min mor der er født i 1917, og stadig lever i bedste velgående kan huske dem fra barns ben, da hun var på Sindal marked, hvor de var i "stats" tøjet.

De skulle være begravet i Dronninglund.

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde frem til ret mange oplysninger om dem, mon der er hjælp at hente her...?

Egentligt er det ikke et slægtsforsknings spørgsmål, men jeg tænkte det var den bedste kategori at sætte det under...

Venlig hilsen vedikkealt

PS. Ser først eventuelle svar i aften.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 07:52

du må pløje igennem vendsyssel årbøger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-10 09:03

Det er nok sådan noget du skal finde i lokalbefolkningen, altså fortællinger, evt. nedskrevne historier lokalhistorisk arkiv hjvis et sådant fndes deroppe.

Nu er begge navne du nævner blot øgenavne.

Kræn er gammel jysk for Kristian og Løjt er jysk for Lugte
Så altså Kristian Eg og LugteGrethe...

Om Eg så er efternavnet tør jeg ikke sige

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-01-10 12:03

Ifølge http://www.krabsen.dk/stednavnebase/container.php?funktion=stednavn_seek_sql
kan stednavnet Sørig høre under hhv. Råbjerg og Tversted Sogn. Begge hører under Horns Herred, Hjørring Amt.

Måske det ville være en ide at kigge folketællingen 1925 for de 2 sogne igennem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-10 13:01

Det ser da ud til, at der er skrevet en sang om dem

"Nordenfjords" LP fra 1981 nr. 9

Du kan jo kontakte

http://www.schwaampisvenner.dk/?id=11

Der er andre, der kan huske dem

http://nordjyskeugeaviser.dk/VisArtikle/tabid/53/Default.aspx?AID=60101172

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 13:08

Det må jeg sige, ans du imponerer.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-10 13:09

Citat
Jeg har ikke kunnet finde myter omkring Sømosen, men mange har den antagelse at de to originaler, Kren Eg og Løjte Grete, samt deres hund Paris havde deres bopæl i Sømosen.Det passer ikke, de havde en lille hytte på Trintved Hede i Dorf.

http://www.123hjemmeside.dk/team-svendsen/651634

Måske er dette et billede af dem, der står godt nok Kræn Jig, men om det er dem du søger ved jeg ikke

http://da.netlog.com/sunniboy56/photo/photoid=502909&surr=1

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-01-10 22:17

Tak for svaret ans.

Jo det var de 2 på billedet, min mor kunne sagtens kende dem...

Nu vil jeg så ved lejlighed kører til Dronninglund Kirke, hvor de er begravet.

Bedste hilsner fra vedikkealt