/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vådrumsmembran ved delvis renovering bad
Fra : perban
Vist : 6091 gange
20 point
Dato : 17-01-10 20:19

Vi vil friske vores badeværelse bygget i 77 op. Badeværelset er pt. med fliser på både gulv og alle vægge op til loftet. Vi planlægger at forny med nye fliser på gulv og i bruseniche oven på eksisterende flisebelægning, samt oppudsning af resterende flisebelægninger på vægge med multipuds fra Skalcem (nogen erfaringer?) + glasfilt og maling glans 25.

Mit spørgsmål er om vi er lovmæssigt forpligtet til/bør vådrumssikre i bruseniche og på gulve samt 10 cm op af vægge?

Mit andet spørgsmål er hvorvidt vi umiddelbart kan udskifte radiatoren der er tilsluttet i gulvet sammen med gulvvarmen - til en håndklædevarmer - og i så fald hvad skal vi være opmærksom på ved køb af håndklædevarmer?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-01-10 20:32

Desværre du slipper ikke for at overholde reglementet- hvis du altså skal have en chance for at sælge igen.

.
http://www.bolius.dk/viden-om/badevaerelse/artikel/love-og-regler-om-badevaerelser/

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 10 point
Dato : 17-01-10 22:16

Der skal en vådrumsmembran på, men den kan jo sagtens smides oven på de gamle fliser. For at pudse med Skalcem oven på vådrumsmembranen, kan det med fordel lade sig gøre hvis man lige starter med at påføre et ultra tyndt lag fliselim. Det hænger gpdt i membranen og Skalcem hænger i fliselimen.

Håndklæde tørreren kan sagtens tilsluttes det eksisterende. Det er jo blot en radiator. Dog vil jeg sætte en retur ventil på. Det er dog ikke let at se hvordan dit er koblet, og der er ventil til både eksisterende radiator og til gulvvarmen. Der er tit set at man kører i radiatoren og gulvvarmen men samme ventil, men dette mener jeg ikke er det bedste. Gulvvarme skal nemlig også helst have en returventil for at det er til at styre bedst muligt. (og her snakker vi ikke om mini shunts o.lign andre gode tilslutningsmuligheder)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-10 06:14

smuller54 læs lige her det er fra

bygningsreglementer BR 95 (Boligministeriet, 1995) eller BR-S 98 (Bolig- og Byministeriet, 1998),

Bygningsreglementerne og dermed kravene til vådrum gælder både ved nybyggeri og ved væsentlige ombygninger. Ved mindre ændringer, fx udskiftning af fliser i et eksisterende baderum, er det ikke nødvendigt at overholde de nugældende krav. Det anbefales dog at forøge sikkerheden mod vandgennemtrængning, hvor det er muligt, bl.a. på grund af de ændrede badevaner, som har gjort påvirkningerne større end tidligere. Under alle omstændigheder skal der udvises agtpågivenhed – også ved ændringer, som umiddelbart virker små – fx kan udskiftning af pvc med fliser ikke altid betragtes som en mindre ændring, idet flisebeklædning stiller større krav til stivheden af underlaget, som derfor eventuelt må udskiftes.

læs fx udskiftning af fliser i et eksisterende baderum, er det ikke nødvendigt at overholde de nugældende krav.

så nej det er ikke et krav men det anbefales

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-01-10 20:36

OK
Rotw
Det var rart at vide.

Da vi bad om tilbud på renovering af vores badeværelse, ville mureren overhovedet ikke være med til at lave en lille renovering, efter de gamle regler. Men det var jo også til hans fordel- i og med det blev et større projekt.
så der er jeg misinformeret.

Godkendelse af svar
Fra : perban

Dato : 19-01-10 15:47

Tak for svaret Fijala.