/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Cipramil/Fontex
Fra : wisteihn
Vist : 1978 gange
100 point
Dato : 26-04-03 21:26

Er der nogen der har erfaring med at skifte fra Cipramil til Fontex. Jeg har problemer med at sove p.g.a bivirkninger fra Cipramil og vil gerne høre om der er nogen som har haft gavn af at skifte til Fontex.

Kommentar
Fra : skrimsla

Dato : 26-04-03 22:02

Ved ikke noget om cipramil men på Fontex fik jeg ingen problemer med at sove! Held og lykke, skrimsla

Kommentar
Fra : lundtoft

Dato : 26-04-03 22:15

Kære W
Normalt vil man se stort samme bivirkningsprofil på Fontex og Cipramil, altså er det omsonst at skifte den ene ud med den anden. Et godt alternativ er Remeron (oftest 30 mg) som tages om aftenen. Remeron hjælper dig faktisk med at sove, (derfor tages det normalt om aftenen) Den antidepressive effekt er desuden sansynligvis lidt bedre end for de andre præperater.

Remeron har ifølge producenten heller ikke de samme seksuelle bivirkninger som eksempelvis, cipramil, cipralex of fontex samt efexor. Du slipper sansynligvis med de uheldige søvnpåvirkninger (mareridt osv.)

Under Alle omstændigheder bør du bede dig læge om at henvise dig til en praktiserende psykiater, som vil kunne hjælpe dig bedre.

God bedring med depressionen.
L

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-04-03 22:25

Det er svært at med et entydig råd, da medicin kan virke endog meget forskelligt fra person til person - både det gode og dermed også bivirkningerne. Der er også forskel på hvad man får dem for. Jeg kan oplyse for mit eget vedkommende, at jeg har fået Zoloft i mange år p.g.a. invaliderende fibromyalgi. Zoloft er, som du sikkert ved, i samme gruppe som Cipramil og Fontex. For mit vedkommende bliver min søvnkvalitet bedre, ved at tage Zoloft, på trods af at en af bivirkningerne er #søvnproblemer#

Mit bedste råd er at du prøver om Fontex er bedre for netop dig, eller du måske skal prøve et helt tredie præparat.

mvh
summer

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-03 22:46

Nu er fontex så vidt jeg ved et stærkere middel end cipramil, og jeg tror ikke du får lov af din læge til at skifte.
Hvis du bortset fra det med ikke at kunne sove trives med cipramil, så prøv at skifte til cipralex, der er en videreudvikling af cipramil. For det første virker de hurtigere og for det andet er bivirkningerne reduceret helt utroligt meget. Jeg spiser dem selv om er MEGET glad for dem...har ikke skyggen af bivirkninger. De virkede efter 14 dage, og det var kun den første lille måned jeg døjede med mundtørhed og let svimmelhed et par timer efter at have spist en pille.
De er ret nye på markedet, men får mine varmeste anbefalinger med på vejen! Tror det er bedre at skifte til dem end til fontex.
Christina

Kommentar
Fra : hjernevrideren

Dato : 27-04-03 02:10

Ingen forskel mellem fontex og cipramil. Tro mig!

Godkendelse af svar
Fra : wisteihn

Dato : 05-05-03 14:24

Tak for svaret skingur.