/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Flamingoplader sætte sammen
Fra : ajohansen
Vist : 2421 gange
100 point
Dato : 15-01-10 12:01

Hej
Hvordan kan man sætte 2 flamingoplader sammen?
Evt. lime men med hvilken lim. Jeg ved at kontaktlim opløser pladen.

//ajohansen

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-01-10 12:06

Du bruger snedkerlim, det hvide.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-01-10 12:07

eller trælim som det hedder på forpakningen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-10 13:32

Karmskum er godt. Men brug ikke for meget. Så skubbes det fra hinanden. Glatte overflader kan limes med sætlim eller silikone.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-10 14:21

Hvid PVA-lim er fortræffeligt. På grund af materialets lufttæthed tager det bare lang tid, hvis du skal lave en flade-til-flade limning. Er det to stk 10 mm kant til kant, tager det cirka 8 timer i stuetemperatur.Hvid vinterlim er en del hurtigere, men prøv om skummet kan tåle det aktuelle fabrikat. Visse cyanolitlime kan også gøre det på 10-100 sekunder, andre vil opløse det, koster en prøve (og en halv formue de fleste steder). Endelig er der polyurethanlim, hvor du fugter den ene flade og smører tyndt med lim på den anden, sætter sammen og sørger for, at de bliver holdt sammen. Limen skummer nemlig op og vil prøve at skubbe emnerne væk. Er dog faldet til ro efter 2 timer i stuetemp, er gennemhærdet efter 3½-4½ timer.
Har prøvet det
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-10 14:23

Vandopløst kontaktlim som f. eks. UHU POR kan også gøre det, men det koster, er næsten lige så dyrt som cyanoacrylatlim pr. limet kvadratdecimeter. Og så er der den irriterende tørretid hvor emnerne ligger og fylder op i en halv time, før de kan bringes sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-10 15:55

Hvis det kosmetiske ikke betyder så meget, er bred brun pakketape og gaffertape i alle farver ganske effektive.