/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Røgnedslag afhjælpning
Fra : svendgiversen
Vist : 5674 gange
160 point
Dato : 15-01-10 11:14

Ved kraftig østevind har vi røgnedslag fra vor brændeovn.

Skorstenen er muret ved ydervæg på østsiden og den er lavere end tagryningen,
er det her problemet ligger?

Der findes såkaldte røgvendere, kan de afhjælpe?
Hvis Ja, anbefalet fabrikat, forhandler og pris??

Eller man kan indsætte en elektrisk ventilator i skorstenen?
Er det en bedre?? Men nok også dyrere løsning???

Eller skal vi forlænge skorstenen?
Nok den bedste løsning?? Men sikkert også den dyreste???

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 170 point
Dato : 15-01-10 11:30

Hejsa Svend.

Da vi byggede om på landet fik vi også flyttet vores skorsten ud på ydervæggen mod øst.
Vi havde en MEGET stejl rejsning på taget og fik deraf røgnedslag så hele stuen var uholdbar at være i
Vi blev anbefalet at sætte yderligere skorsten på ...det var en stålskorsten... men det afhjalp ikke problemet.
Det var KUN når vinden var i østlig retning det drillede.
Vi forsøgte allen mulige løsninger med røgvenderplader og guder skal vide hvad.
Intet hjalp før vi blev anbefalet en røgsuger.
Ja den kostede da lidt men det er den bedste inverstering vi har gjort.

Du / i skal ofre kr. på en sådan indretning. Det vil i ikke fortryde.

http://www.exhausto-cdt.dk/Produkter.aspx?ID=43

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 15-01-10 11:50

Jeg har tidligere boet et sted hvor jeg fik installeret et fastbrændselfyr. Skorstenen var ikke for høj (en sidebygning), og under visse forhold kørte kedlen da heller ikke ordentligt. Det hele endte med en røgsuger, endda fra Exhausto som nævnt af piaskov, og alle vores problemer var væk. Da jeg fik leveret røgsugeren ,havde jeg til den også bestilt en hastighedsregulator, og så kunne jeg i fyrrummet køre omdrejningerne op og ned på røgsugeren, og dermed få lige det træk jeg ville have i skorstenen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-10 11:58

Min svoger havde gode resultater med denne aftrækshætte:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.107

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 15-01-10 13:11

du har 2 effektive løsningsmuligheder

1. skosten forhøjes over tagryg se
http://www.danbest.dk/sider/sikkerhed.htm#skorstenshojde

2 . montering af røgsuger se
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=272

spørg evtl. skostensfejer om råd , han skal alligevel godkende anlægget

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-10 13:13

Foreløbig Tak, meget tyder jo på at en elektrisk udsugning er den rette løsning.

Selv om det strider mod min overbevisning, og tidens ønsker om CO2 reduktion.
Det var bedre, hvis man kunne udnytte at varm luft er lettere end kold og søger opad...

Skal den pågældende røgsuger så køre altid når brædeovnen er i brug?
Også når der for det meste er Vestenvind hvor vi ikke har problemer??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-10 13:24

Den røgsuger som jeg henviste til , suger ved vindens kraft, og du pointerede også at det var når det blæste fra øst.
Det er simpelthen en mølle som som vinden sætter i rotation, og laver en sugende kraft i skorstenen.
Du må jo ikke have sat dig ind i forslaget. Den er jo fuldstændig uafhængig at el, - og hvad vil du gøre den dag hvor dit el svigter, min erfaring er netop når vi har en snestorm, og oftest kommer de fra øst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-10 13:32

Ja, men det er jo ikke hvad de andre kalder effektive løsninger...

>>Vi forsøgte allen mulige løsninger med røgvenderplader og guder skal vide hvad.
>>Intet hjalp før vi blev anbefalet en røgsuger.

>du har 2 effektive løsningsmuligheder

Det er vel en røgvender du anbefaler??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-10 13:37

Jeg har skrevet aftrækshætte.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-10 13:38

Citat
Skal den pågældende røgsuger så køre altid når brædeovnen er i brug?

Svand.
Den vi fik på tændte vi for når der var gang i brændeovnen.
Der er flere forskellige trin man kan sætte den på.
ALTID laveste når der ikke var gener med vinden og skruede så højere op når vinden var i øst og i særliogt når den var nordøst hvor vi havde de største problemer.
MEN den skal tændes når ovnen bruges ...ellers resikerer du den sodes til.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-10 13:38

Ret selv lige stavefejl.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-10 13:42

Citat
Det er vel en røgvender du anbefaler??

Hvis det er mig du spørger ...så nej.
Det er en røgsuger med el. motor.
Den styres fra en konkakt på væggen i stuen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-10 13:45
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-10 13:54

Nej Pia, det var stilkene...

For mig er aftrækshætte og røgvender det samme?
og hvis det er nok med passiv energi? kan jeg bedre lide denne løsning??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-10 14:49

Citat
og hvis det er nok med passiv energi?

Det forstår jeg godt.
Men i vores tilfælde var det bare ikke nok.
Vi havde forsøgt alle tænkelige modeller der ikke brugte strøm og måtte til sidst ty til den løsning jeg henviser til.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 15-01-10 15:02

og så tænk lige på at det kan være livsfarligt når der ikke er træk i skorstenen , da der dannes kulilte ved ufuldstændig forbrænding og det kan man død af , husk at montere en kulitealarm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-10 16:36

Ved mit første indslag indsatte jeg et link, - jeg indsætter igen her et link som går endnu videre.
http://www.braendeovns-shoppen.dk/category.107.article.204

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-10 16:38

Har du firkantet lysning i din skorsten er det bare at montere denne:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/category.107.article.400

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-10 18:00

Ja, min kone er mere indstillet på en billig, passiv løsning, og det er hendes hus...

Så måske aspiratoren?

Da vi bor tæt på grænsen, vil vi nok også undersøge billigere tyske alternativer??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-10 18:59

Tak for svaret piaskov.