/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
El-udgift for server ?
Fra : MatrixRevolution
Vist : 1009 gange
85 point
Dato : 14-01-10 21:11

Så fik jeg komponeret lidt sammen.

Med reference til spg.: http://www.kandu.dk/spg139115.aspx,
vil jeg gerne kommentere på dette inden mit spørgsmål,
på trods af at jeg gerne ville have skrevet noget før. Det lyder fedt med et forum hvor man kan uploade screenshots og hente freeware. Det med freeware kunne jo komme senere hen...
Men man kunne måske også videreudvikle på det, hvis koden også blev lagt op freeware.
Måske kunne der også komme bedømmelser ligesom her på kandu.

Jeg udvikler netop selv på mit C# "første freeware program", som jeg
på et eller andet tidspunkt lægger til upload på min hjemmside.
Det bliver nok først klar til sommer. Programmet kan overvåge og logge
alle fil-handlinger på en bestemt lokation man selv vælger på en disk eller en mappe.

Det kunne da være fedt hvis der var et forum eller noget hvor man kunne uploade
det og lægge det til download til fri afbenyttelse, og dermed også få
nogle flere hits måske til hjemmesiden.

Jeg er ASP.NET mindet(se mine indlæg)

Det med at uploade screenshots og forum, med brugervalidering etc,
tager lidt tid at lave, men det kan sagtens lade sig gøre.
Så hvis i skal bruge noget hjælp med kode i C# - asp.net så hjælper jeg gerne.
Desværre med begrænset tid og uden serviceopfølgende aftale.

Det jeg godt kan lide ved kandu.dk, er at det er et gratis forum,
og hvis man er seriøs - er viden også gratis at få. Vi kan jo
altid blive klogere.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad en server af den art koster i udgift at have kørende 24/7 hele året ? Jeg ved ihvertfald, at det at have en computer kørende hele
året, er væsentlig dyre på årsbasis end bare at bruge den privat
engang imellem i hverdagene der.

Jeg Kunne godt tænke mig nogle eksempler på strøm til serverbrug, og der vil
blive givet point på den baggrund.

Mit spørgsmål går altså på hvad udgiten til sådan en mellemstor server er og øvrig info.
Det er jo en udgift der skal være plads til i et budget, og for mit vedkommende synes jeg ikke jeg kan tillade mig, eller har tid til at bruge flere penge på andet rent hobbymæssigt, end et årligt webhotel tilhørende domæne.

På forhånd tak

-MatrixRevolution

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-01-10 21:44

Det er meget forskelligt alt efter hvad man skal med den ?
Hvor hurtigt skal den afvikle diverse ting ???

Jeg har f.eks en ASUS EEE B202 til at stå som min server samt en lexcom - begge lavforbrugsmaskiner - til privat ( mindre brug) disse maskiner er beregnet til at bruge omkring 270kr i strøm 24/7/365

Til større virksomheder op til 15medarbejdere - har jeg valgt at bruge andre lidt større maskiner - http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=6585 - Som dog bruger mere miljøvenlig - http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=7039
som fint kører med følgende Services:
HTTP - MAIL (IMAPS) - SAMBA - OPENVPN

Dette yder den tilfredsstillende - og til en pris omkring 450kr årligt.