/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hvor højt plejer det at være?
Fra : Laika_pigen
Vist : 5355 gange
60 point
Dato : 14-01-10 17:31

Hej Kandu'er.

Vores 40" fladskærm kan ikke få lov at stå på tv bordet mere. Så nu vil vi ha det på væggen og hænge.

Hvor højt/lavt plejer normalen at være?

Der er 4 meter fra sofaen til væggen den skal hænge på.

Hilsen Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 14-01-10 17:34

Hej

Ikke for højt, når du sidder ned, prøv at kigge her :

http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=326&pi=14&pr=0

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 14-01-10 17:35

Lidt mere fra en anden side:

Gode råd til placering i hjemmet

1. Find stedet, skærmen skal hænge eller stå. På væggen eller på et møbel. Som udgangspunkt skal det placeres i samme højde som et billedrørs-tv: Det er bedre at kigge lidt ned end op.

2. Kig dernæst på indfaldslys: Kommer solen ind ad vinduet bag dig eller står der en lampe ved din stol? Det vil kunne give reflekser i skærmen. Gardiner eller flytning af stol eller lampe kan løse problemet.

3. Hvad skal der tilsluttes af udstyr: dvd-optager, surround-anlæg, video etc.? Hvor skal højtalerne stå? Skal udstyret stå i nærheden af fjernsynet? Skal det fjernbetjenes fra din stol? Skal der trækkes kabler – og skal de være synlige eller i paneler? Eller vælger du trådløse forbindelser?

4. Monteres skærmen på væggen, så læs instruktionen nøje, så du er sikker på at skærmen sidder rigtig fast.

5. For det visuelle – og æstetiske – udtryk er det vigtigt, at der ikke placeres store møbler som eksempelvis reoler opad skærmen. En fladskærm kræver luft omkring!

Kilde http://www.techhaus.dk/article_info.php?articles_id=40

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-10 17:46

Det afhænger lidt af hvordan dine TV lænestole ser ud.
Du skal helst se lidt nedad, ikke opad...

Normalt vil 400 mm over gulv være passende for underkanten, overkanten er så ca 1200 mm oppe.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-10 17:53

Det er helt individuelt. Jeg kan godt lide biograffornemmelsen af at kigge lidt op ad.
Tror du bør sætte dig i din normale se TV postition(stol/ sofa) og finde ud af hvor dit blik falder mest naturligt og afslappende for krop nakke.
Førhen var man jo nød til at stille et tv på gulvet, de fleste på et TV bord. Den gang var stole der kan ligges ned heller ikke normale i en stue. Jeg tror derfor vi er lidt låst af gamle begrændsninger.
De fleste ville jo heller ikke sætte et TV i TV-botds højde i et soveværelse, hvor sengegærdet kan være i vejen.
Sæt dig ned og kig på din væg hvor du slapper mest af ville jeg hænge det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-01-10 09:00

Overkanten af TV skal være ca. 10 cm under din øjenhøjde, fra den plads hvor du skal sidde. Så vil du få en naturlig stilling med hovedet, så du ikke skal kikke op/ned - bl.a. for at se tekst. Det er også godt for de som bruger briller!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-10 10:01

Uanset betragtningsvinklen på en skærm, så er det altid tydeligst, når du ser det vinkelret på.
Så en placering i øjenhøjde, måske sænket en smule, vil være ideelt.
I soveværelset, kan det måske være en fordel at hænge det op under loftet, så man kan ligge ned og se det. (normalt falder man jo i søvn til det meste af det de sender).

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-01-10 11:23

Du har til dels ret severino. Du har helt ret i at man skal se vinkelret på et TV, for at få det bedste billede. Det har dog ikke den store betydning for hvilken højde TV'et placeres i, da de fleste væg beslag kan 'kippes' så man nemt kan vende synsvinklen nedad. Håber det kan forstås hvad jeg mener.