/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Piaskov
Fra : Dahab
Vist : 1025 gange
30 point
Dato : 14-01-10 16:20

Hej Pia

Så dit vredesudbrud i et tip omhandlende Haitis tragiske jordskælv, og ville bare lige give dig denne info :

Ca. 90% af befolkningen er døbt som katolikker; ca. 10% er protestanter, især baptister. Langt hovedparten af befolkningen tilhører dog også voodoo, en synkretistisk religion, dvs. blandet med elementer fra katolicismen og afrikanske religioner, især forfædredyrkelse, ekstase, shamanisme og forskellige magiske forestillinger.

Kilde. http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Religion_og_mystik/Katolsk_mission_i_Latinamerika_og_Afrika/Haiti_(Religion)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-01-10 16:24

- fra Politiken:

Religion: Katolikker 80 procent, protestanter 16 procent. Det anslås, at 50 procent af befolkningen praktiserer voodoo-religionen.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 14-01-10 16:37

Der er vist nogle som tror på Islam på Haiti

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Haiti

Men derfor kan man jo godt hjælpe et land i nød

zorto

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 14-01-10 17:07

*0,04%*

The estimated population of Haitian Muslims is about 3250, representing approximately 0.04 percent of the population, although local Muslims claim the actual number is larger, nearing 5000 due to many Muslims that supposedly aren't counted due to inaccessibility or unavailability. Islamic organizations in Haiti include the Bilal Mosque and Islamic Center in Cap-Haïtien, which offers programs in Islamic studies and daily prayers, and the Centre Spirituel Allah ou Akbar in Port au Prince.

The history of Islam on the island of Hispaniola (which Haiti shares with the Dominican Republic) begins with the slavery in Haïti. Many Muslims were imported as slaves to Haiti. Although many were forced to abandon Islam over time, their Islamic heritage has persisted in the culture of native Haitians. Additionally, a revisionist history of Dutty Boukman, whose death is largely considered the start of the Haitian Revolution, suggests that he was Muslim. In the early portion of the 20th century, a wave of Arab immigrants came to the Americas, in which a surprisingly noticeable amount settled in Haiti (and other countries as well). It is said that the first to arrive in Haiti around 1920 was a man hailing from the Palestinian village of Aizariya, near Jerusalem, along with 19 other families. Today, the majority of the country's Muslims are indigenous Haitians, followed by the ethnic Middle Easterners. As a result of limited financial resources, they were unable to build a mosque or school until 1985, when a residence was converted into a mosque and a minaret was constructed. In 2000, Nawoon Marcellus, a member of Fanmi Lavalas from San Raphael, became the first Muslim elected to the Chamber of Deputies of Haïti.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 14-01-10 17:09

@zorto selvfølgelig er der muslimer ! .. men tror nu det bundede i en fejltagelse at piaskov kom med den udtalelse om muhammed tegninger.

Så du behøver ikke poste flere links om muslimer i Haiti

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-01-10 17:15

Det er alle guders vrede fordi Ham der filmmanden fra danmark
boller små piger.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 14-01-10 17:17

OK, tror godt jeg ved hvad du mener med din oplysning til piaskov, som vist nok må tage fejl af et/flere andre lande, som har brændt Dannebrog af efter disse fine tegninger i Jyllandsposten. Hvad der jo ikke var dejligt at se på, men det skal nu ikke forhindre nødhjælp alligevel.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 14-01-10 17:25

Citat
Det er alle guders vrede fordi Ham der filmmanden fra danmark
boller små piger

Ligesom Muhammed bollede 9 årig Aisha

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-01-10 20:25

Befolkningen på Haiti er som en forarmet katolsk mellemamerikansk nation som lider under et korrupt og despotisk styre og nu også uden tag over hovedet og en befolkning som er begravet under nedstyrtede bygninger.

Jeg opfordrer alle til at hjælpe dette land til at komme på fode. DET ER EN SKÆNDSEL OG DIREKTE DUMHED, at blande islam ind i dette spørgsmål og bør tjene til eftertænksomhed...Fuck Piaskov, der kun er en del af debatten for kedsomhedens skyld uden at have noget værdifuldt at bidrage med

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-01-10 20:35

Citat
OK, tror godt jeg ved hvad du mener med din oplysning til piaskov, som vist nok må tage fejl af et/flere andre lande, som har brændt Dannebrog af efter disse fine tegninger i Jyllandsposten. Hvad der jo ikke var dejligt at se på, men det skal nu ikke forhindre nødhjælp alligevel.

Ja netop Zorto, men det fratager ikke Piaskov fra at være et uvidende fjols som ikke kender forskel på Latinamerika og Asien...og uden tankevirksomhed lukker lort ud

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 30 point
Dato : 14-01-10 20:57

Citat
...Fuck Piaskov, der kun er en del af debatten for kedsomhedens skyld

Nånå moster fit...små slag.
Det er vel tilladt at tage fejl.
Men nej ...det har du ALDRIG gjort

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-01-10 21:16

Jo, det har jeg da, men så har har jeg også taget ved lære - har dog aldrig udtalt mig så latterligt som dig.

Det har du åbenbart ikke når du synes, at en grinene smiley er passende ovenpå en tårnhøj dumhed mens tusindvis af mennesker dør i ruinerne i en verdensdel der tilsyneladende ligger dig så fjernt mentalt og åndeligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-01-10 21:35

Citat
Det har du åbenbart ikke når du synes, at en grinene smiley er passende

Det var så DIG jeg grinede af ikke at der dør en masse mennesker.

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 14-01-10 21:42

Så er det vist på tide at lukke det her

Flot at indrømme fejl, ikke alle er kan det.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-01-10 21:43

http://www.kandu.dk/Spg143032.aspx

Her er det meget seriøst, ikke lave grin med døde.

Det må man kun med katastrofeofre på den anden side af jordkloden, behagelig afstand
fra det grimme syn.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-01-10 21:47

hej og ja jeg tog fejl.
Det er jeg ikke bange for at indrømme.

@brorteil.
Citat
Her er det meget seriøst, ikke lave grin med døde.

Der kommer du bare for nær. Du ANER ikke hvad det drejer sig om

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 14-01-10 22:03

FYHA....pIASKOV!!!!! pyyyyhaaaa

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-01-10 22:08

Citat
Det var så DIG jeg grinede af ikke at der dør en masse mennesker.

Fint nok, men hvis du griner af mig, MEN HVORFOR, men det må da være det samme som at grine af mine kommentarer og generelle holdninger og dermed være totalt ligeglad med at tusindvis af mennesker - i en anden verdensdel - ikke har de samme muligheder for hjælp som hvis katastrofen skete på vor breddegrader Du skulle skamme dig....

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-01-10 22:23

Nice performence Piaskov...

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 14-01-10 22:33

Nu hvor Pia givet en undskyldning, så accepter den dog, please ! Og send så Jeres varme tanker og støtte til ofrene i Haiti.

Hilsen Mm

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 15-01-10 10:54

Majormajor har jo ret og så blev alle vist lidt klogere med hensyn til både det ene og det andet.