/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Træk / kold luft fra stikkontakt
Fra : jørgensen
Vist : 5471 gange
100 point
Dato : 14-01-10 10:04

Hej,
Vi bor i et bindings værkshus, som er moderniseret i 2000 af tidligere ejer. Muren er yderst til inderst: bindingsværk/mursten, hulmur, fugtspærre og til sidst letbeton på bagvæg. Jeg lavede på et tidspunkt et hul til udluftning i badeværelset, og dér fandt jeg ikke isolering som fx. rockwool.

Det trækker koldt ind i gennem stikkontakter, når det blæser. Væggene er koldere hér. Det er almindelige stikkontakter. Hvad kan jeg gøre mod det? Kan man få specielle kasser, som isolerer mod træk?
Det skal gerne kunne laves indefra, da jeg gerne vil undgå at skulle pille sten ud udefra.

Jeg kan ikke hulmursisolere, da bindingsværket har brug for luft.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-01-10 13:28

Eftersom det er letbeton, er dåserne muret i og derfor er utætheden hvor kablerne kommer ind. Afmonter/løsne stikkontakterne og fuge omkring kablerne. Jeg har set nogle der har været kreative og brugt et hulbor for derefter at smide en forfradåse i, er det tilfældet kan du hive dåsen ud og med lidt forsigtighed sprøjte lidt fugeskum i hullet og med det samme skubbe dåsen på plads.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-01-10 13:49

Som Mokof siger, fug rundt om kablerne. Har selv gjort det ved mange af mine kontakter

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-01-10 18:37

Det er et problem i mange ældre huse hvor man bare har skåren bagsiden væk af indmuringsdåsen,
og det må man ikke det er ulovlig . Der må ikke skæres mere hul end det lige passer til røret /kablet og så mure man dåsen fast så rør/kabel er muret fast.
Kan nu heller ikke forstå at det trækker ind bag fra, jeg ville da lave den nye installation på inder siden med lidt fræser arbejde.
Blot den måde jeg ville lave sådan et hus/rum...
Jeg tror faktisk at et eleftersyn kunne være på sin plads så man ved hvor man står, der kunne jo være flere ting og sager gemt som kunne være farlige.

Mvh Bassebo....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-01-10 21:48

@Bassebo i mange 70'er huse, som er lavet af 70mm gasbeton, kører kablerne i hulrummet imellem murstensvæggen og gasbetonen. Det kan sagtens trække ind af disse installationer, selv om de er lavet af aut. installatør, samt godtkendt ved eftersyn.

Der kommer også tit træk fra dåser som er lavet i gipsvægge, som ender ude i en skunk.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 15-01-10 00:56

@thulin nu skal du jo læse hvad jeg skriver

Citat
Det er et problem i mange ældre huse hvor man bare har skåren bagsiden væk af indmuringsdåsen.

Jeg ved da godt de er godkendt i 70'erne, jeg har da skiftet mange dåser i de huse på grund af har fået lavet et el-syn og ejeskifteforsikringen har så betalt og hvad der nu har været lavet at ulovligheder, det værste hus kostede incl. tømmer og el ca. 130000 krone at få gjordt lovlig..

Og læs nu havd forfatteren skriver
Citat
Vi bor i et bindings værkshus, som er moderniseret i 2000 af tidligere ejer

Og når det så er lavet i år 2000, og det trækker ind fra dåsener, ja jeg har da altid lært at el-instalationer skal altid ligge på den varme side for at undgå kondensvand.
Men det kan da godt være at man trænger til et opfriskningskursus for elektriker i job, og jeg har aldrig haft problemer med træk med skunker og træk for strømmen har da altid lagt foran dampspæren og den har man da aldrig måtte bryde heller ikke før i tiden.......