/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt beton gulv !
Fra : Rustica.dk
Vist : 2796 gange
200 point
Dato : 13-01-10 22:30

Hejsa Kandu-er.

Jeg skal til at have gjort noget ved mit gulv i kælderen.

Som det er nu:
er der ca. 5-6 cm, beton direkte på jord/sand, dette giver lidt fugt optrængning i væge og i gulvet.
Rummet er 6 x 4,5 meter ca.

Jeg ønsker at udføre:
Slå gulvet op, og grave ca. 20 - 30 cm af.
Derefter vil jeg isolere (Flamingo) og lægge plast + gulv varme rør & til sidst beton.

Mit spørgsmål er nu som følger:
1: Skal plastiken være af noget specielt matriale ?
2: Skal plastikken ligge neders eller oven påflamingoen?
3: Skal underlaget laves om, eller kan jeg lægge det direkte ned på den jord der er efter udgravningen?
4: Er det nok at lægge 100 mm flamingo?
5: Skal jeg lægge rivenet for at kunne holde rørende?
6: Hvor meget beton skal der oven på det hele efter det andet er lagt (Sidste lag?)

7: Er der andet jeg skal være opmærksom på ved dette projekt.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej.

Venlig Hilsen
R

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-10 22:52

Læs denne side, og du kan længere nede på siden se et snit i et sådant gulv:
http://www.bolius.dk/viden-om/koekken/artikel/gulvvarme-i-aeldre-huse/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-10 22:53

Har lagt 10 cm grus 250 mm styrolit (flamengo )dampspærrer den tykke plast imellem 200 mm og 50 mm laget så rionet ikke perforerer plasten derpå bundet gulvvarmeslange og 100 mm lavabeton

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-10 22:55

Udover at holde slange på plads styrker rionettet selve betondækket

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-10 22:55

Prøv også at læse denne side:
http://ing.dk/debat/4883

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-10 22:57

Husk at forer fundamentkanter med en flamingokant så der ikke opstår en kuldebro med fugtproblemer til følge

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-01-10 23:04

Hejsa

Jeg har en kammerat der lavede noget lignende. Her er hvad han gjorde. Men ellers vent, så skal der nok være nogen der har styr på det, som skriver.

1:Der var krybekælder, som han lagde 40 cm stampet sand ovenpå (plastik var der i forvejen, men ved ikke om det var nødvendigt
2:
3: ?
4: Han brugte 2 x 100 og forskudt
5: Ja
6: Der blev lagt 40 cm
7a: Fjernvarmerør (udefra og ind) blev udskiftet da de gamle ikke egnede sig til gulvvarme
7b. Køb hellere for meget beton end for lidt, da det kan blive dyrt, hvis der pludselig skal bestilles en ekstra bil.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-01-10 23:09

Citat
Men ellers vent, så skal der nok være nogen der har styr på det, som skriver.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-01-10 23:33

hæhæ.
Var den første, da jeg begyndte at skrive, men blev afbrudt midt i det hele

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-10 06:40

der skal minimum være 300mm støbebatch(flamingo) i bunden efterfuldt af gitter og 10 cm beton

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-10 09:23

Ved Nybyggeri er det 300 mm styrolit men eksisterende kan saktens dispenseres

Kommentar
Fra : maand

Dato : 14-01-10 14:21

1: Skal plastiken være af noget specielt matriale ?

Svar:Plastik skal være polythylen og være minimum 0,2 mm, se nedenstående svar.

2: Skal plastikken ligge neders eller oven påflamingoen?

Svar: Beton virker som en fugtspærre, derfor skal du kun anvende plastik såfremt du lægger trægulv ovenpå. Det er vigtigt at du ikke indkapsler betonen da der er meget fugt i beton, og dette skal vandre ud gennem konstruktionen.

3: Skal underlaget laves om, eller kan jeg lægge det direkte ned på den jord der er efter udgravningen?

Svar: Polystyren skal lægges på et sandlag, det er meget vigtigt at der ikke er noget organisk under beton og polystyren da dette vil rådne og derfor vil der opstå huller under konstruktionen, du skal derfor grave ned under muldlaget, og udlægge et komprimeret sandlag på minimum 100 mm. Sandlaget skal også udlægges selvom du udgraver.

4: Er det nok at lægge 100 mm flamingo?

Svar: Når du er i gang vil jeg foresål at du isolerer op til bygningsreglements krav, så put minimum 300 mm isolering i gulvet.

5: Skal jeg lægge rivenet for at kunne holde rørende?

Svar: Gulvvarmeslanger skal bindes til armering, det vil du også finde ud af når du begynder med gulvet.

6: Hvor meget beton skal der oven på det hele efter det andet er lagt (Sidste lag?)

Svar: Det sidste lag kaldes et slidlag, dette kan være mellem 40 mm til 80 mm alt afhængig af hvad anvendelses klasse, i dit tilfælde vil jeg nok bruge et slidlag på minimum 40 mm.

7: Er der andet jeg skal være opmærksom på ved dette projekt.

Som nævnt, hvis du lægger en anden gulvbelægning på skal betonen have tid til at tørre, det er meget vigtigt, og du skal affugte rummet men betonen tørrer, ellers bliver det meget fugtigt i din kælder.

God fornøjelse med projektet.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-01-10 21:44

Hmmm.... Det ALLER vigtigeste er ikke kommet frem endnu....

Når du graver ud til min. 10cm beton(+ slidlag eller klinker/trægulv)+ 300mm styropor (flamingo) så må du IKKE grave fri under soklen!!!!! Er det bærende mure/sokel/vægge, så graver du MAX en (1) meter ud under muren og støber op under det, springer 2meter over og forsætter til du er rundt.... Hvis man ikke er meget forsigt med dette sætter murene sig med meget store skader til følge og forsikringen dækker IKKE....

Der næst skal du følge Bygningsrelementet og så vidt jeg husker skal du ha 300 mm isolering og en RADONspærre.... Man ka selvfølgeligt godt fuske når man gør det selv men gør det nu rigtigt når man er i gang, det er ikke det ekstra jord der skal ud, eller det ekstra isolering der koster....