/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fra halogen til LED.
Fra : cccf
Vist : 3468 gange
100 point
Dato : 13-01-10 09:54

Kan jeg ikke bruge min gamle transformator til mine nye LED pærer ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-01-10 10:19
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-10 10:38

Hvis spændingen til halogenpære er den samme som spændingen til de nye LED pære kan du bruge den.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 13-01-10 10:46

På mine gamle pærer står der 12V - 20W
Det skal der så også stå på de nye LED ?

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 13-01-10 10:51

Jo nogle typer kan man godt bruge, der er 2 typer transformer jernkerne og elektronisk

Jernkerne transformeren:
Skulle jeg mene du godt kan bruge til led pærer.

Elektronisk transformer:
Der kunne godt blive problemer, nogle modeller skal have et vis antal watt for at de fungerer, og med de nye ledpærer kan det godt blive et problem at nå op på X antal watt! Men igen der er lige så mange typer transformer som der er pærer.

mvh pedersen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-10 11:33

Citat
På mine gamle pærer står der 12V - 20W
Det skal der så også stå på de nye LED ?

Spændingen 12 v skal passe, så det skal være 12 v LED lamper/pære, de 20 W er hvad halogenpæren bruger, det er ikke sikkert at LED pæren bruger det, men her skal du se efter hvad kan transformatoren give total i Watt det må du ikke overskride, så brænder den af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-10 12:29

Halogen pærer forsynes normalt med vekselspænding, hvorimod led kun kan lyse på jævnstrøm, hvor strømstyrken er styret på en eller anden måde.

Læg mærke til forskellen på spænding og strøm.

Normalt vil du ikke kunne bruge en halogenlampe trafo til en LED. kravene til styring er for forskellige.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-01-10 13:43

Du kan sagtens bruge led pærer i din trafo. Jeg gør det selv.
Men det er lidt af en jungle at finde de rigtige at bruge. Hvis du skal bruge lysdæmper, skal du være sikker på at led pæren kan det, ellers kan de kun lyse ved fuld styrke. Du skal også være opmærksom på at de har den ønskede farvegengivelse. Jeg mener den værdi jeg fandt naturlig var omkring 3600k eller lavere, ellers synes lyset meget koldt. Med led pærer kan du heller ikke bruge watt til så meget andet end at fortælle dig hvor meget(lidt) strøm de bruger. Det er lidt lige som med spare pærer hvor de oplyser at den lyser lige som en 35watt pære, i stedet for at oplyse med hvor mange lumen den lyser med, så kunne man sammenligne pæretyper på tværs.
Der findes mange forskellige typer led pærer, her en nogle link til nogle forskellige:
http://cgi.ebay.co.uk/G4-21-LED-Cabinet-Spotlight-Spot-Light-Bulbs-Lamp-12V_W0QQitemZ150398027679QQcmdZViewItemQQptZUK_Campervan_Caravan_Accessories?hash=item23046bc79f
http://cgi.ebay.co.uk/White-9-SMD-LED-Lumen-G4-Warm-12V-Light-Bulbs-AC-DC_W0QQitemZ160387461276QQcmdZViewItemQQptZUK_Light_Bulbs?hash=item2557d6709c#ht_1826wt_994
http://cgi.ebay.co.uk/12V-AC-DC-G4-LED-4-Very-Bright-LEDs-White-Low-Energy_W0QQitemZ270510583782QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM?hash=item3efbafefe6#ht_1594wt_931

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-01-10 19:08

Her er faktisk også en hjemmeside med godt tilbud.......

http://ecolight.dk/catalog/index.php

Bassebo...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-01-10 20:17

Måske denne side kan hjælpe lidt....

http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektronik/lysdiode.php

Bassebo....

Kommentar
Fra : theill

Dato : 19-01-10 20:46

Hej cccf.

Nu er det et års tid siden jeg har rodet med det sidst.
Men den gang skulle det være en DC transformer.
Den transformer du har er sikkert en AC.
Om der er lavet 12V LED pære i dag der virker med AC ved jeg ikke.

Men du skal kigge efter på din transformer hvad minimums belastningen er.
Der kan f.eks stå 20-60w eller 10-105w.
For hvis de nye LED pære tilsammen ikke kommer over minimums belastningen på transformeren virker det nok ikke.