/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
unormalt el-forbrug
Fra : baekkel
Vist : 3082 gange
100 point
Dato : 13-01-10 00:42

Hejsa

Vi har opdaget at vores el-forbrug er unormalt højt (ca. 27kwh pr. døgn) , når vi samligner andre som som har de samme el apperater som os, vi kontaktede derfor vores el-selskab og fik kigget vores måler efter, de konstaterede ingen fejl.

vi har så lånt et måleapperat som vi har sat til de forskellige apperater og målt hver enhed i 24 timer, der har vi et forbrug på omkring 12kwh på samtlige apperater til sammen, så noget er jo helt galt.

El-selskabet mener vi har en fejl i vors installation, hvad gør vi?

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 13-01-10 00:45

Hackere_ har du set efter din UDENDØRS< ledningsnet.
½ - 1 meter nede

Det kan også være frost, der sidder godt på kablerne og æder strøm?

Kommentar
Fra : baekkel

Dato : 13-01-10 00:50

nej vi har 50m til de nærmedte naboer , så den med hackeren er udelukket , medmindre de er gravet i jorden jeg har ogsåtjekket at der er stillestand når jeg snupper HFI relæet.

Der er et stort kabel fra måler og ind , det er ikke dækket af frost , forbruget har været højt også før frosten satte ind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-10 01:13

Der er to muligheder.
Du måler ikke nøjagtig nok med det lille apparat, eller der en forbruger-af de store- som du ikke har målt med.

Elvarme i badeværelsesgulvet. Udendørs faste lamper , elkomfur,fryser eller elvandvarmer er blot nogle af de muligheder man måske ikke lige tænker på.
Jeg har oplevet en gammel udslidt fryser som virkelig kunne tage for sig af elenergi.

Jeres forbrug er ca det dobbelte af hvad man skulle forvente for en familier med elkomfur , men uden elopvarmning.

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 13-01-10 01:22

TJA__ det var bare et gæt

Sikker på du ikke har klumme + hans mor på besøg.

MEN og alt andet,

har du set efter hvor KOLDT der er?
tænker på bageplader/ ovne der selvstarter i denne tid

Mine kogeplader + andet_ står og varmer godt op i mit køkken for tiden.

Har du noget der hedder frotsvagt, så se det efter.

PT: ryger min nåler ALTSÅ meget hurtig, og jeg ved egentlig godt hvorfor,
men orker IKKE at lukke for ALT = EL

Selv en PC, tager flere kræfter i kulden!!!

Nå_ håber du finder strøm_TYVEN, fandme`uhyggeligt at se sin måler løbe hurtigere
END__den skulle.

Jeg har problemet med vandet, men...i disse tider er intet normalt.

Og du har ikke glemt et par have-lamper?
GEMT GODT NEDE I SNEèN

Eller glæd dig til SOMMER, der er ikke så lang tid til
og så BROKKER alle sig over varmen/ men det har JO intet men EL at gøre

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-10 02:00

Citat
vi har så lånt et måleapperat som vi har sat til de forskellige apperater og målt hver enhed i 24 timer, der har vi et forbrug på omkring 12kwh på samtlige apperater til sammen, så noget er jo helt galt.

Har du noger 400v ting som der ikke er målt med?, evt. elvandvarmer, elpatron i en varmvandsbeholder.

Citat
jeg har ogsåtjekket at der er stillestand når jeg snupper HFI relæet.

Så prøv at tjekke forbruget på en fase af gangen, ved siden af/over/under HFI-relæet sidder hovedsikringerne 3stk. 25/35 Amp. Fase R, S, T.
Afmonter de 2 af sikringerne og aflæs forbruget på måleren over et pr timer og se om det svare til det der er strøm til / virker nu, ( alle ting til 230v) og sådan tjekker du de andre 2 andre faser også, hvis forbruget på måleren svare til det der virker, er det en genstand til 400v 2/3faser der bruger strøm som du ikke har tjek på / ved hvor er.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-01-10 02:15

Hvis dit HFI relæ afbrydes eller sikringerne skrues ud, så skal dit el-forbrug gå på nul (gør det evt. om dagen, for ellers bliver det koldt og MEGET mørkt).
Om du så har 100 strømtyve FØR måleren, så kan / vil du ikke måle det, og el-selskabet står med regningen.
Noget tyder dog på at en hjemmeelektriker har muntret sig med lidt installationsarbejde, så vi leger videre med den tanke.
Da du har prøvet at slukke for HFI relæet, så skal en evt. skjult forbruger sidde mellem måleren og HFI relæet.
Prøv at gøre som el-værkerne gør:
Tænd for ALT hvad du kan tænde for, og skab evt. et lille forbrug ved stikkontakter m.m. med radioer, lamper osv. som hurtigt kan ses eller høres. Derefter afbrydes HFI relæet eller sikringerne skrues ud, og hvis musikken spiller videre i redskabsrummet eller lyset brænder videre på loftet eller ved fryseren i værkstedet, så er du godt på vej tll at spore dig videre i fejlsøgningen.
Hvis du evt. har el-VVbeholder, så lad det varme vand løbe når HFI relæet afbrydes og hold øje med terassevarmeren hvis den kører på el.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 13-01-10 02:24

Var det IKKE nemmere at slukke for ALT,
for derefter at se om MÅLEREN kørte videre.

SELV min installatør lagde en ledning = forbi min boks/ måler.
Og han er kommunevalgt = byråds ? et eller andet.

Kunder er værre end valg eller omvendt
Jeg handler IKKE ved vedkommende mere.

Og den er STADIG IKKE blevet plumberet.
Med andre ord, jeg kan sætte alt til / FØR måleren

Men jeg gør det ikke. der er for meget POWER i strøm.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-01-10 13:22

Citat
Var det IKKE nemmere at slukke for ALT,
for derefter at se om MÅLEREN kørte videre

Nogle vil helst have moderen, andre vil have datteren.
Citat
SELV min installatør lagde en ledning = forbi min boks/ måler.

Det er ikke problemet her, men at der tilsyneladende måles et for højt forbrug
, og derfor skal fejlen søges efter måleren

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-01-10 22:10

Man kan alså få elselskabet til at sætte en kontrol-måler op ved siden af ens egne måler hvis man er i tvivl om den måler rigtig.
Men som jeg kan læse har i været ved at måle div. ting men hvad med:

Cirk.pumper
vandseng
vandvarmer
( jordvarme ) hvis haves
Lys ved heste/høns
El-radiator
Varme legme i varmvandsbeholde ( var ude hos en kund og fandt et i en varmvandsbeholder på 9kw der havde kørt i mere end et år ) meget dyrt

det er jo kun fantasien der sætter grænser for hvad man leder efter og kan spare på.....

Men det kunne jo måske betale sig at ringe efter en elektriker, han/hun har jo lidt flere muligheder for ar kunne måle om der er en belastning på en gruppe som man tror at at der ikke er noget forbrug på, selv om man har taget alle ledninger ud af sikkontakter og slukket alt lys....

Vi ligger selv på omkring 13 kw i døgnet og i husstanden er vi 2 voksen og to børn på 12 og 15 år.

Mvh Bassebo .........

Kommentar
Fra : baekkel

Dato : 13-01-10 22:23

det eneste vi ikke har kunnet måle er elvandvarmer og komfur da de sidder fast i en dåse, men jeg har svært ved at tro at det skal æde 15kwh i døgnet.

skal siges vi netop har skiftet el vandvarmer til en sprit nu da vi troede det var den der var synderen

Det der med et forbrug mellem måler og tavle er der ikke noget af , det er tjekket

og nej der er ikke en hjemme elektriker der har mundret sig, alt er sort når sikringerne er slået fra - og måleren kører ikke når hfi rlæet er slået fra

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-01-10 23:20

Citat
det eneste vi ikke har kunnet måle er elvandvarmer og komfur da de sidder fast i en dåse, men jeg har svært ved at tro at det skal æde 15kwh i døgnet.

Hvis du har en elvarmer tændt, så bruger den min. 2-4 kw pr. døgn, selv om du ikke bruger vand fra den, den bruger jo strøm for at holde det vand der er i den varmt, og komfuret bruger ca. 1 - 5 kw i timen når det bruges.

Men sluk for alle lysgrupperne ved eltavlen så det kun er kraftgrupperne der er tændt, for der er elvandvarmer og komfur på, og så aflæs din måler for hver time, gør det om dagen så behøves du ikke at have lys , og varmen kan du arbejde dig til ved at skovle sne
Når du har dit forbrug i timen, kan du da hurtig regne ud hvad det blir døgnet.

Kommentar
Fra : baekkel

Dato : 21-01-10 22:04

så fik vi målt vandvarmer som bruger omkring 5kwh pr døgn, så vi lander på omkring 17kwh pr døgn hvis vi måler hver ting individuelt, seas-nve´s udvendige måler siger stadig 27kwh pr døgn hmm.

jeg er meget utilfreds med at det er dem selv der har foretaget målerundersøgelsen af denne, det burde være et helt andet firma...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-01-10 10:40

Citat
så fik vi målt vandvarmer som bruger omkring 5kwh pr døgn, så vi lander på omkring 17kwh pr døgn hvis vi måler hver ting individuelt, seas-nve´s udvendige måler siger stadig 27kwh pr døgn hmm.

Hvis du har målt alt dit forbrug til ca. 17kwh, og den udvendige måler siger ca. 27 kwh er der noget helt galt for det er en forskel på ca. 60 %! en så stor fejlvisning er da let selv at kontrolerer
sluk for alle sikringerne og tænd så kun for en lysgruppe og så slyk så meget som muligt på den gruppe i huset, aflæs den udvendige måler og så sæt en varmeovn/blæser på 2 kwh til at køre i en time, så skal den udvendige måler vise et forbrug på + 2 kwh, men hvis den har en fejlvisning på ca. 60% vil den vise ca. et forbrug på ca. 3,2 kwh.
Eller også få en eliktrikker til at måle forbruget / sætte en bimåler op ved eltavlen et et par døgn

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 01-03-10 15:48

Jeg må lige berette om en helt dugfrisk hændelse, jeg netop har været ude for.

Som elinstallatør gennem knapt 20 år, oplever jeg ofte oplevet at folk henvender sig til mig vedr. deres elregning.

Næsten altid viser det sig at der grundet en for lav á conto betaling, har oparbejdet en ofte ubehagelig stor difference i elselskabets favør.

Jeg har indtil 2010 aldrig oplevet en elmåler der målte forkert.

Nu skriver jeg indtil 2010 idet min lokale købmand spurgte mig om hjælp, da hans elregninger var løbet fuldstændig fra ham.

Jeg fortog en uge-måling af hans 4 ældgamle køle/fryse enheder, da disse ofte er de skyldige strømtyve.

Disse viste ganske rigtigt at have et overforbrug, men ikke nær nok til at forsvare hans kolossale elregning.

En gennemgang af hans elregning viste at han trofast aflæste sin elmåler, dvs. ikke á-conto betalinger der akkumulerede sig.

Så måtte det jo være en fremmed forbruger der har listet sig ind på installationen tænkte den sindrige installatør (mig), og begyndte med et stopur at tælle omdrejninger på elmåleren for at se det aktuelle forbrug.

17,7W viste det aktuelle forbrug – meget mere end man kunne forvente hvorfor jeg skiftevist slukkede for 2 af de 3 (2pol) gruppeafbrydere.
Belastningen blev reduceret med (ca.) en tredjedel, for hver af de slukkede gruppeafbrydere, hvilken jo ikke giver nogen mening såfremt en fremmed belastning havde sneget sig ind på købmandens installation – for i så tilfælde burde det kun være gruppeafbryderen med fremmed installation der havde det store forbrug.

Slutteligt demonterede jeg alle afgående ledninger, og monterede en 2 kW varmeblæser for at tjekke elmåleren – denne burde således være (ca.) ½ time om at konsumere 1 kWh.

4 minutter og 17 sekunder var elmåleren om at skifte til yderlige 1 kWh.
Det vil sige at elmåleren simpelt hen er defekt og således viser næsten 7 gange mere optaget energi end det faktuelle.
Så jeg kontaktede DONG, da jeg erfaringsvist ved at fejlmeldinger af denne slags håndteres bedre af en elinstallatør end af en købmand med ringe teknisk indsigt.
Jeg fik stoppet rykkerproceduren der var igangsat samt bestilt en målerbytning samt en undersøgelse af den eksisterende elmåler (mod at vedgå mig at ville betale 1.900 kr. såfremt jeg tog fejl)

Målerudskiftningen var bestilt til d. 24.2, alligevel dukkede en målermekaniker op den 15. med ordre på at aflæse måleren og slukke for yderlige forsyning, medmindre der blev erlagt kr. 6.400 for i forskud.

Nuvel – jeg fik ham til at medtage elmåleren og sagen går nu sin gang, det bliver vældig spændende at få klarlagt hvorledes DONG vil kompenserer købmanden for alt den energi han har betalt i overforbrug igennem de sidste 13 år.

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : topper35

Dato : 01-04-10 15:04

hey alle hmm godtnok er jeg ny her men faldt over denne tråd... av av hmm har faktsik samme problem men i en større omfang da vores forbrug ligger på 38 kwh pr.døgn og lige meget hvad er seas ik til at rokke med sidst gav vi 11.000 for et kvartal og de ka godt selv se det ser vildt ud men sådan er det bare , har prøvet at måle på samme måde som Baekkel men lige meget hjælper det, har sågar fået målt om der var forbrug imellem fase til jord osv, har fået sat den "nye" måle op fra seas men ligger stadig deroppe , den gamle viste gennemsnit 56 kwh pr. døgn .. hjæææælp har ik råd til dette.

Kommentar
Fra : topper35

Dato : 01-04-10 15:05

og NEJ dette er IKKE en aprilsnar he he go påske