/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering med krøyerkugler?
Fra : twinkey
Vist : 2573 gange
100 point
Dato : 12-01-10 21:00

Hej

Jeg har nedsænket lofter i min lejligheder, der ikke er isoleret, heller ikke dampspærrer!

Jeg har tænkt på at isolerer med krøyerkugler, pga. de kan blæses ind over loftet "af mig"

Mit spørgesmål går ud på skal der være dampspærer eller er der andre ting man skal være opmærksom på når man bruger krøyerkugler, til isolering.

Huset er ca 100 altså med træ siv og pus som orginal loft lofterne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-01-10 21:14

Krøyerkugler eller polystoren, må så vidt jeg ved ikke anvendes til isolering på grund af brændfare.

Når man laver isolering skal der være en dampspærre da fugtigheden skal blive på den varme side... og udlutes her.

Så hvis der ikke er en skal der etableres en.

Jeg syntes det lyder som om du skal have sønket dine lofter og lavet rigtig isolering.

Du skal samtidig huske at du skal have sænket din elinstalationer da det ikke er lovligt at skjule de eksisterende bag sænkede lofter.

vh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-10 22:28

Citat
Huset er ca 100 altså med træ siv og pus som orginal loft lofterne

Jeg tror huset er betændt, "pus" er det der kommer ud af en byld.....bvadrrrrr

Du bliver upopulær med de krøyerkugler når der en dag skal laves større huller, det er i forvejen galt nok med høet og mørtelen.

Jeg boede engang i noget fra tyverne, når man borede i væggen kom der kulsort pulver ud, muligvis cinders, men det svinede som bare

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-01-10 22:54

Isolering med "flamingo" er ikke tilladt, hvor ikke det kan indkapsles imod ild, da det ved brand udvikler salpetersyre,som ved indånding lukker lungerne af, og levende væsener simpelthen bliver kvalt.
Det bruges i en vis udstrækning til hulmursisolering og under betongulve.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-01-10 23:12

Der kan indblæses "papirgranulat" der er brændhæmmende og isolerende.

Du kan læse om det her:

http://www.kmbfacilitycare.dk/208-isolering.htm

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-01-10 23:18

Citat
Jeg har nedsænket lofter i min lejligheder

Hvis der er en lejlighed/ flere beboelser er der bestemte lovkrag og valg af materialer der skal overholdes. Og du må slet ikke bruge krøyerkugler/flamingo til isolering i etageadskildelse.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-10 01:29

De ekpanderede polystyrenkugler er ulovlige til det formål. Det samme er plader og lignende til samme formål. ved brand smelter det og brænder ligesågodt som benzin. Men det med salperetsyren er noget sludder.
Det isolerer ikke bedre end mineraluld,

Der skal onteres en lufttæt dampmenbram, med mindre du har anden isolering over der faste loft, og denne er mindst dobbelt så tyk som den nye du vil lave.

Det hedder ikke siv og pus, men "rør og puds" og er en fin gammel, men besværlig måde at lave et tæt loft på. Den slags er så tæt at det i sig selv tæller for en membran - hvis der ikke er lavet huller for elgennemføring og lignende.
Der er kun arbejdslønnen der gør at det næsten ikke bruges mere.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-10 07:57

Transor du må læse dette: http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/1237.pdf - salpetersyre står der ikke, men søg videre, så vil du sikkert finde det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-10 08:10

Efter mere søgning fandt jeg dette, og på næstsidste side, står noget om brand, og det siger mig at det bruges til loftisolering, men skal brandbeskyttes.
http://www.plast.dk/Billeder/fakta/Publikationer/EPS-isolering.pdf
Der står også meget andet som går imod min opfattelse, da jeg for mange år siden blev konfronteret med at det ikke måtte afbrændes på vore byggepladser, dengang grundet udvikling af salpetersyredampe, som forårsagede vand i lungerne, og derved kvælning/drukning. Men rådfør dig med din byggeforvaltning i kommunen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-10 09:36
Godkendelse af svar
Fra : twinkey

Dato : 13-01-10 10:38

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : MTI

Dato : 28-01-10 15:21

Sundolit-perler er forbudt, til åben isolering. Og da du vil hælde det ud over et tomt loft, og da det er en lejlighed, så må du overholde bygningsreglementet.

Gammeldags pudsede lofter virker som dampspærre, så det behøver du ikke tænke på.

Men du skal isolere med mineraluld, Isover eller Rockwool og det skal være en "fast" isolering, enten ruller eller batts.

Papiruld vil jeg ikke anbefale, da det, som brandhæmmer, er tilsat borsyre og borsyre er "muligvis" kræftfremkaldende.

hilsen

MTI
Isolatør