/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart går i stå; jeg på trykke på F1
Fra : steenfibiger
Vist : 1898 gange
300 point
Dato : 12-01-10 09:45

Opstart af Windows XP går i stå, når jeg starter min PC. Den beder om at jeg trykker på F1. Det gør jeg så og opstarten fortsætter. Hvordan kan jeg undgå at skulle trykke på F1 under opstart?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 12-01-10 09:46

nyt batteri på bundkortet

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-10 09:50

- og batteriet, som er en knapcelle, hedder CR2032...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 11:19

Batteriet fås i Aldi/netto/tiger/osv.................................

Men det kunne også være at den er utilfreds med en diskette / CD / USB ting som sidder i comp.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-10 12:52

Tak, Eyvind, det prøver jeg lige at finde ud af i wekenden!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 13:45

Vent lige med at skifte batteriet.
Jeg tror nemlig at det ikke er batteriet.................men du kan jo godt købe det.

Når / hvis du skifter batteriet, så lad være med at kortslutte batteriholderen, for så går computeren i nulstilling - der er nemlig en lille kondensator som holder hukommelsen i gang mens du skifter.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-01-10 12:57

DEr sidder et forlængerkabel i en USB udgang. Jeg prøver at fjerne det kabel!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 14-01-10 21:10

du behøver ikke fjerne en USB forlænger kabel, den har jeg altid siddende til forskellige tilslutninger. Foto USB stick m. m. Den kan ikke lave nogen fejl, men tror det er batteriet der er fladt. Har prøvet det på en anden PC og det løste problemet.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-01-10 09:32

Kan jeg ikke have gjort noget galt ved BIOS?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-10 09:47

Det kan godt være at et forlængerkabel ikke generer, men der jo 2 slags USB forlængerkabler.
Et alm. og med forstærker (klump midt på kablet).

Der kan ikke ske noget ved at udskifte det lille batteri.
Det kan ses ved at aftage sidepladen i venstre side set forfra og ser sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/208613/full

Sluk lige for strømmen til computeren først.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-01-10 10:27

Jeg har jo også et ekstern USB-lydkort koblet til et USB-stik i computeren! Kan det være det der generer opstarten?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 20-01-10 10:54

Du kan da prøve at fjerne lydkortkablet og starte op igen så vil du nemt kunne se om det virker. Hvis der er ændret noget i BIOS ved du vel det?
Tror stadig det er batteriet!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-01-10 11:49

Jo, jeg har rørt ved min BIOS, og det er jo det der er problemet. På et tidspunkt kunne jeg slet ikke starte min PC op, fordi jeg havde piullet ved BIOS. Og nu tør jeg ikke røre BIOS igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-10 13:26

Du kan godt gå ind i bios igen, du skal bare afslutte uden at gemme. Så du behøver ikke være bange, bare lad være med at pille alt for meget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-10 14:24

Du skal i bios og lave bootrækkefølgen om.

Start comp. og gå i bios med en af tasterne DEL/F10/F2/ tryk lige når den startes klik klik klik klik

Find noget med boot

Lad bootrækkefølgen være sådan:

(Diskette men kun hvis du har sådan en)
CD / DVD
Harddisk
evt. netværk
evt. USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-10 14:38

Som Granner siger - gå ind og kig.....................og fortæl hvad der står omkring BOOT

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 22-01-10 10:14

Tak, det prøver jeg i weekenden!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-01-10 20:53

Jeg har nu denne opsætning. Hvad er der forkert ved denne, og hvordan ændrer jeg den?
Phoenix - Award BIOS CMOS Setup Utility
Advance Bios Features
First Booth Device: Floppy
Second Booth Device: HDD-0
Third Booth Device: LS120
Boothy Other DEvice: Enabled
Swap Floppy Drive: Disabled
Booth Up Floppy Seek: Enabled
Booth Up NumLock Status: On
Tympematic Rate Setting: Disabled

Hvordan ændrer jeg opsætningen, så den starter op uden at jeg skla trykke på F1?

Tak for jeres hjælp!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-10 21:11

First Booth Device: Floppy >>hvis du ikke har noget diskette drev bør denne ændres til CD/DVD
Second Booth Device: HDD-0
Third Booth Device: LS120
Boothy Other DEvice: Enabled
Swap Floppy Drive: Disabled
Booth Up Floppy Seek: Enabled
Booth Up NumLock Status: On
Tympematic Rate Setting: Disabled

Det kan måske ændres ved at markere "First Booth Device: Floppy "
Og så skifte med PgUp eller PGDn tasten
Eller tryk enter og vælg med piltasterne

Men jeg kigger lige på min egen bios fra Phoeniks.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-10 21:19

Jeg har lige kigget på min Phoenix - men den er lidt anderledes end din.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-01-10 11:28

Jeg har et diskettedrev, så First Booth Device skal jeg viost ikke ændre på. Tak Eyvind for din ihærdighed. Jeg har desværre ikke mulighed for at lægge flere points på mit spørgsmål, da mit spørgsmål ikke længere giver mig denne mulighed.
Så vidt jeg kan læse står min BIOS korrekt, når jeg nu har et diskettedrev. Jeg skal stadig trykke på F1 under opstarten.

Fortsat god søndag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-10 12:00

Hvis du har en win 95 eller 98 diskette, så prøv lige om den kan boote op på den.
Der installeres ikke noget sålænge at du bar lader den rulle ind og slukker comp når der står
A:\>

(sig evt. ja til store harddiske)

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-01-10 12:07

Tak igen, Eyvind. Jeg har desværre ingen win 95 eller 98 diskette, og mit styresystem er Win xp professional. A-drevet har vist altid fungeret som det skal. Det har jeg aldrig haft problemer med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-10 13:12

Det var nu også kun bootfunktionen på diskettedrevet jeg ville afprøve.

Du kan evt. hente en win98se boot diskette her:

Citat
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
vælg 98se oem
hent og gem på skrivebordet.
dobbeltklik på det hentede ikon og vær klar med en diskette
Nu laver den en win 98 diskette som altid er rar at have.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-02-10 19:46

Jamen jeg har jo Windows XP Profesdsional, og ikke Win 98se. Hvordan hænger det sammen. Tak for din ihærdighed, Eyvind.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 02-02-10 20:41

Min idé er at det diskettedrev spærrer for boot på harddisken.
Hvis drevet virker normalt og der sidder en ikke bootdiskette i drevet vil den skrive NTLD mangler.
Hvis drevet stadig virker normalt og der sidder en bootdiskette i vil den bare boote på denne diskette som eks. en win 95 / 98 startdiskette.
Det der sker med F1 er at du accepterer at den booter fra næste medie (harddisken)

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-02-10 10:04

Tak for svaret Eyvind. Jeg har ikke nået at afprøve dit sidste forslag, men du har givet mange ideer og indput til hvordan jeg kan løse problemet, så når jeg får tid vil jeg også prøve din sidste idé. Én fugl i hånden (en fungerende PC med lidt startproblemer) er bedre end 10 på taget (10 som slet ikke virker).

Kommentar
Fra : Eyvind