/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveloven - hvordan er det nu det er?
Fra : FrejaFlop
Vist : 862 gange
100 point
Dato : 11-01-10 22:59

A og B er gift og har kun fælles børn. Kan A gøre noget for at sikre sig at børnene får del i deres fælles formue, hvis det skulle ske at han A dør først og er usikker på om B så vil frådse pengene væk, således at når B også dør så er der næsten ingen penge tilbage til børnene. Kan A sikre sig på en måde, så børnene får så stor andel af arven som muligt?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-01-10 23:10

det er jo op til børnene om de vil lade B side i uskiftet bo

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-10 23:11

Han kan jo ikke fratage ægtefællen sin del af arven, men børnene kan lade boet skifte

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 23:15

Sludder Exterminator.
Når et par er gift og kun har fælles børn, vil den efterladte af forældrene automatisk sidde i uskiftet bo.

Den efterladte skal først skifte boet, hvis vedkommende f.eks gifter sig igen. Den efterladte kan dog fortsat sidde i uskiftet bo, hvis arvingerne (de fælles børn) giver tilladelse til dette.

Freja...Du skal gå til en advokat. De nye arveregler er så spegede, at ingen "husmandsjurist" selv kan udrede disse. Alt for mange testamenter bliver erklæret ugyldige, fordi de ikke er lavet korrekt.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 11-01-10 23:21

Hej Krummen
Jeg er enig med dig og mener faktisk ikke at der er noget man kan gøre. Men jeg tænkte lidt i retning af særeje osv. - ville bare have lidt ideer. Hav ikke ondt af mig - det handler ikke om min familie

Men derfor ville jeg gerne komme en mulig løsning lidt nærmere.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 23:25

Forkert kortoververden. Børnene kan IKKE begære boet skiftet, hvis den efterladte ikke vil dette Der iflg Freja tale om fællesbørn født i ægteskabet.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 23:28

Hmmm jeg er jo ikke jurist men mener, hvis jeres økonomi ellers ikke er af en sådan karakter, at nogen kreditorer (kreditforeninger f.eks) kan få den tanke, at I vil unddrage jer jeres gæld eller noget af den, skulle det være muligt at oprette en ægtepagt / særeje. Men det kræver bestemt juridisk bistand.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 23:42

Vil den ødsle ægtefælle ikke gå med til noget, kan man jo være hård og oprette et lånedokument som angiver at man har lånt XX kroner af mor eller far og at beløbet er rente og afdragsfrit til vedkommendes død. Så vil jeg tro at dette beløb kan kræves indfriet af boet, uanset om der skiftes eller ej. Men igen...jeg er usikker, så det vil osse kræve juridisk bistand

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-01-10 00:07

Vrøvl...Jeg mente at den ene forælder optager et lån hos børnene og derefter gør som ovenfor beskrevet Sorry...det er sengetid

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-10 00:07

A og B er gift og har kun fælles børn.

Den længstlevende sidder automatisk i uskiftet bo når den ene dør, det kan der ikke ændres på

Særeje er ikke en mulighed nu, det skal oprettes før indgåelse af ægteskabet.

Umiddelbart er løsningen så at lave et testamente, hvor der er mulighed for, at børnene kan få en del af deres arv udbetalt umiddelbart efter A's død

Der er en model her, jeg tror ligner lidt det du søger

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-20.html

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-01-10 00:08

Fiktivt lån s'føli

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 00:09

Citat
§ 20. Såfremt en arving godtgør, at ægtefællen ved misbrug af sin rådighed over boet væsentlig har formindsket det eller har fremkaldt nærliggende fare for en sådan formindskelse, eller at ægtefællen har forsømt sin forsørgelsespligt over for ham, er ægtefællen pligtig at skifte med ham.
Stk. 2. Som misbrug af rådighed over boet betragtes navnlig urimeligt forbrug, tegning af en uforholdsmæssigt høj livrente samt ydelse af gaver eller andre begunstigelser, der står i misforhold til det uskiftede bos formue.

§ 21. Har ægtefællen ved misbrug af sin rådighed over boet væsentlig formindsket dette, kan arvingerne, når boet skiftes, kræve vederlag derfor af det beholdne bo eller om fornødent for halvdelen af det manglende beløb af ægtefællens særeje.

§ 22. Hvis ægtefællen af boet har givet en gave, der står i misforhold til dets formue, kan en arving kræve gaven omstødt, såfremt gavemodtageren vidste eller burde vide, at giveren hensad i uskiftet bo, og at gaven stod i misforhold til boets formue.
Stk. 2. Sag til gavens omstødelse kan kun anlægges, såfremt boet skiftes, eller den arving, som vil anlægge sagen, har indgivet begæring om skifte. Sagen skal anlægges inden 1 år efter, at arvingen er blevet vidende om gaven, og inden 5 år efter gavens fuldbyrdelse.

http://www.logir.fo/foldb/lov/1963/0000215.htm#Kapitel3

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 00:16

Iflg. dette, kan man godt oprette særeje selv om man er gift

Citat
Hvis du skal giftes eller er gift, gør du klogt i at overveje, om fælleseje nu også er den rigtige formueordning for dig, eller om du bør få skræddersyet en formueordning, der passer langt bedre til dit parforhold. Og det åbner dansk lovgivning særdeles gode muligheder for, idet du og din ægtefælle frit kan vælge imellem:
1) Fælleseje
2) Fuldstændigt særeje.
3) Skilsmissesæreje.
4) En blanding af fuldstændigt særeje og skilsmissesæreje, dvs. såkaldt kombinationssæreje.
5) En blanding af de omtalte særejer og fælleseje.
Vælger du at have fuldstændig særeje, kan du være sikker på at gå ud af ægteskabet med alle de værdier, du medbragte, samt alle de værdier, du har købt under ægteskabet. Der bliver intet at dele, for hver part beholder ganske enkelt de værdier, der tilhører vedkommende som fuldstændigt særeje.
Bliver du og din ægtefælle sammen, indtil en af jer dør, så har den længstlevende af jer ingen mulighed for at overtage det hele og sidde i uskiftet bo med jeres fælles børn. Du beholder værdierne i dit særeje, mens du arver en tredjedel af din ægtefælles særeje, og jeres barn/børn arver resten.
Vælger du i stedet at have skilsmissesæreje, fungerer det på samme måde som fuldstændigt særeje, hvis du skal skilles eller separeres. I den situation kan du være sikker på at gå ud af ægteskabet med alle de værdier, du medbragte, samt alle de værdier, du har købt under ægteskabet. Der bliver intet at dele, for hver part beholder ganske enkelt de værdier, der tilhører vedkommende som skilsmissesæreje

http://www.juraeksperten.dk/en_anden_formueordning.html

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-01-10 00:18

Ajii jeg trækker mig ud. Det er for indviklet og kræver som Dova anskueliggør juridisk bistand.

Jeg vil dog nævne, at fordi et testamente er oprettet for en notar, er der ingen sikkerhed for at indholdet er retsgyldigt. Notarens opgave er udelukkende at tilse, at testamentet oprettes under lovlige forhold. Notaren skal påse at testator er ved sine fulde fem og ikke har en pistol i nakken. Selve formuleringen af testamentet kan godt være forkert i henhold til arveloven, så det ved testators død erklæres ugyldigt. I så fald skal skifteretten forsøge at hitte rede i, hvad testator mente og derefter fordele arven efter dette i det omfang det er muligt og lovligt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-10 15:44

Hm... Hvor mange penge, ca. er der tale om?

Hvis forældrene sammen har en stor formue er det sikreste da, at A lader børnene få del i den som årlige gaver. Så ved h*n at børnene får noget.
Men snak med en advokat, som flere har sagt.

En lille formue er der ikke så meget at gøre ved. Desværre. Det er længstlevendes ret at drikke pengene op.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 15:56

Citat
Det er længstlevendes ret at drikke pengene op.

Nej, det er det ikke, se mit første inlæg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-10 17:00

Jo, Nordsted.
I dit tidligere indlæg gås der ud fra, at der er hus og/eller bil i boet.

Hvis formuen f.eks. er på 25.000 kr (beløbsgrænsen er i 2010 38.000), og man hverken har hus eller bil, så bliver der ikke lavet en stor arvesag ud af det. Pengene går til "nærmeste pårørende" som jo nok er samboende ægtefælle.

Nyeste regler for boudlæg:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/821.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-10 17:04

Nåja, Nordsted. Linket i dit første indlæg handler om uskiftet bo. Det forekommer stadig kun, hvis der er en vis formue.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 04-02-10 21:19

Tak for svaret dova.