/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ladelampe lyser i peugeot 106 Diesel 94
Fra : Stenstrup
Vist : 3262 gange
100 point
Dato : 11-01-10 20:42

Jeg fik ny generator på bilen for ca ½ år siden og der har ikke været problemer før for leden dag. Pludselig lyser ladelampen og lige så langsomt tapper den jo herefter batteriet.
Hvordan kan en ny generator allerede være istykker??
Eller kan der være dårlig forbindelse et sted?
Jeg har kigget ledninger efter på selve generatoren og der synes jeg ikke der er noget galt.
Nogen der har et bud??

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-01-10 21:01

det kan jo være laderelæet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-01-10 21:03

Det kan være remmen der måske er for slap.
En ny generator kangodt gå i stykker, men du har garanti på den.
Det kan være dit laderelæ der er i stykker.
Det kan være en knækket ledning.

Tag derhen hvor du fik den nye generator på.

hawaii7

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 11-01-10 21:12

Jo problemet er at generator er monteret privat. Men selvfølgelig er der jo stadig garanti på den. Men det kan jo være svært at bevise om fejlen var der da jeg fik den??? Efter ½ år skal jeg jo bevise fejlen??

Men laderelæet?? Hvor sidder det?? Og hvordan måler jeg om det er defekt??
Jeg må også hellere tjekke alle ledninger grundigt efter igen. Måske også der hvor de ender og ikke kun på generatoren. Og selfølgelig remmen, selvom det dog ser ud som om generatoren kører fint med rundt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-01-10 22:20

Hvis generatoren kører fint med rundt, så er det ikke pga remmen. Det vil man også kunne høre..
Lade relæet sidder i generatoren, det er kun meget gamle biler hvor den ikke gør det.
Hvis alle ledninger er ok tror jeg roligt du kan regne med at du har været uheldig med den generator.

Har du kontrolleret at den ikke lader, at det evt bare er en indikations fejl?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-01-10 23:50

Mål hvor meget output der er fra din generator.

Hvordan har dit batteri det ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-01-10 06:19

Hej -

En ny generator går ikke i stykker af sig selv.
Du har en alvorlig fejl af en eller anden slags - uden for generatoren.

Jeg ville straks undersøge meget grundigt, om den blyantstykke lade ledning fra generatoren er hel i isoleringen hele vejen hen til starterens fingertykke kabel, og videre ad dette kabel til batteriets pluspol.
Jeg har været udsat for at kablet kan gnave imod en kant, og så kortslutter både generatoren og batteriet direkte til stel.
Det kan fint passe med at det kun sker, når motoren kører og kablet derfor vibrerer i takt med motoren.

Prøv også at undersøge den helt ynde ledning fra generatoren.
Den er til ladelampen,
Ladelampen lyser når den tynde ledning er stel forbundet, derfor kan en kortslutning af denne ledning til stel få ladelampen til at lyse.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-10 12:56

Hvis du har et voltmeter, så prøv at måle hvor mange volt der er mellem + og - når bilen kører og når den er stoppet.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 12-01-10 15:47

Den lader overhovedet ikke. Da jeg målte blev spændingen ved med at falde selvom bilen var startet og prøvede at give den lidt gas samtidig med. Så det må være forbindelsen et sted som også beestone er inde på.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 16-01-10 15:54

Så er alle ledninger tjekket og målt igennem og der er ikke noget at bemærke. Men ladelampen er begyndt at lyse svagt både med tænding på og med startet motor?? Så det må vel generatoren der er stået af??

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 16-01-10 15:57

Fandt lige denne side der beskriver det hele ret godt.
http://www.autoelektrikeren.dk/Ladelampe%20lyser%20under%20kørsel.htm

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-01-10 00:11

Find en lokal auto elektriker og spørg hvad det koster at få en ombytter på.
Eller spørg på en skrotplads(ikke en hugger) hvad de skal have for én. Her kan man ofte selv få lov at finde en, derfor billigere end en hugger.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-01-10 00:15
Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-01-10 00:16

Han kan nok fortælle hvordan du tester.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 29-01-10 19:39

Hmm. Kan ikke finde den til 200,-
Jeg har skilt generatoren ad og prøvet at måle dioder. De fejler ikke noget. Så jeg tror det er laderelæet.
Hvordan kan jeg måle om det virker??

Jeg har hørt på pris på en ombytter. Det billigste jeg kan finde er 1200,-
Synes det er for meget når den jeg har ikke er ret gammel.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-02-10 19:13

Så virker den igen. Jeg købte et nyt laderelæ til 210 kr og satte på. Og så fik den også en ny rem på samtidig. Så nu virker det hele igen.