/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Flytning af program stationær til bærbar
Fra : vagn2901
Vist : 2176 gange
500 point
Dato : 10-01-10 23:23

På min stationære har jeg et regnskabsprogram Stellar Finans 5.10. Den indeholde i dag regnskaber for 7-8 mindre foreninger og enkeltmandsvirksomheder. Kan man flytte dette samlet over på den bærbare?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-10 23:39

Du kan flytte regnskaberne men du kan ikke flytte programmet. Det må du installere på den bærbare. Med mindre du har programmet liggende i en seperat mappe. Du kan ikke flytte et installeret program.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-01-10 00:30

Det er meget forskelligt med programmer, om du kan flytte dem fra et sted til et andet, nogle kan, andre kan ikke. Det letteste er at prøve.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 11-01-10 06:54

Hvis du har programmet på en CD men ikke noget CD-drev på den bærbare, så kan du via stifinder kopiere programmet fra CD'en til en USB-nøgle (på den stationære, forstås) og derefter installere programmet på den bærbare fra USB-nøglen.
Så kan filerne bare flyttes via USB-nøglen eller netværket, hvis du har et sådant.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-10 17:50

Hvis du vil flytte det hele fra partitionen, så kan du choste den, men vil du kun flytte programmet med alle regnskabsfilerne, så kan du ikke. Et program lægger filer i flere forskellige mapper, det ligger ikke samlet i en mappe når det er installeret.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-01-10 19:55

granner01, det bliver ikke rigtigt af at blive gentaget, og det blive ikke rigtigt af at du tilføjer en smiley.

Nogle programmer kan man uden problemer kopiere fra en PC til en anden, andre kan man ikke kopiere. Det har ikke ret meget at gøre med om de ligger filerne flere steder, men om de skriver ting i registreringsdatabasen når man kører en installer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 00:22

BertelBrander

Jeg ved ikke hvor du har lært at bruge en PC, men som jeg kan se så har du aldrig forsøgt at kopiere et installeret regnskabsprogram fra en PC til en anden. Men jeg synes du skal prøve. Det svarer lidt som at kopiere et installeret Excel til en anden PC.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-01-10 00:24

granner01, jeg tror at vi begge er her på kandu.dk for at hjælpe andre brugere med at løse problemer og for at få hjælp til problemer. Så vidt jeg ved er vi her ikke for at skændes. Så det gider jeg ikke spilde min tid med, jeg har andre og mere spændende ting at lave.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 23:22

Nu er det ikke for at skændes, men jeg har undervist voksne i over 20 år, og flere gange har jeg oplevet at de har forsøgt at kopiere et installeret program fra en harddisk til en anden og det er gået galt hver eneste gang.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-01-10 23:27

Det er så din erfaring at de programmer du har set nogen forsøge at flytte ikke lod sig flytte. Man kan ikke deraf udlede at der ikke er nogen programmer, der kan flyttes ved simpelt hen at kopiere nogle filer fra en maskine til en anden.

Jeg har programmeret programmer (og mobiltelefoner) i henved 20 år, og har masser af programmer der kan flyttes ved en simpel kopiering. På min nuværende maskine har jeg f.eks. en ordbog og et billedbehandlingsprogram der er flyttet fra maskine til maskine i mere end 10år.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-10 12:56

Det er nyt for mig så du får min uforbeholdne undskyldning, men på skolen havde vi et regnskabsprogram som eleverne hele tiden ville have en kopi af, fordi de skulle til eksamen i det program. Og de kopierede og kopierede, men fik det aldrig til at virke hjemme.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-01-10 20:17

granner01, det er helt ok.
Måske skulle vi vende os til at argumentere lidt mere og undlade at sprede om os med løse påstande.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 13-01-10 22:45

Jeg har forsøgt og forsøgt og forsøgt at flytte programmet. Det er ikke lykkedes for mig.
Jeg har så prøvet at overføre kontopaner og regnskabstalt fra Stellar til en prøveversion af Summasummarum. Der lykkes delvist for kontoplanen, men jeg kan ikke overføre regnskabstal for tidligere år. Man kan vist kun eksportere kasseklader fra Stellar?
Jeg troede at Summasummarum havde mulighed for et ubegrænset antal regnskaber? Men i prøveversionen kan jeg kun oprette 2?
Er der nogen der har erfaringer med gode enkle regnskabsprogrammer?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-10 13:55

Ja Excel, mange kommuner kører deres årsregnskaber i Excel, men hvis det er en mindre virksomhed med kassekladde, så ville jeg ikke bruge Excell. Og så kender jeg ingen små regnskabsprogrammer. Men jeg skal da gerne forske lidt mere i det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-10 13:57
Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 14-01-10 22:18

I Stellar 7 er problemet, at du kun kan have 1 regnskab i det lille program.
I det gamle Stellar 5,10 som jeg har brugt i 10 år (og som ikke mere kan anskaffes) kunne man have mange små regnskaber. Jeg har haft op til 12.
Jeg går nok over til Summasummarum, hvis ikke der kommer andre gode forslag.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 22:34

vig foreningsprogram er en god gratis løsning
http://www.foreningsprogram.dk

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 23:06

og så må vi jo heller ikke glemme microsoft office accounting
det er også gratis men de stoppede med at uddele den i november, men jeg har den liggende hvis det skulle have interesse
http://office.microsoft.com/en-us/accounting/FX102690061033.aspx

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 14-01-10 23:27

Her er en alternativ mulighed:
Anskaf en harddisk til din bærbare der er større end dit c drev på din stationære.
Reducer eventuelt partitionens størelse for c drevet
Lav et image af dit c drev fra den stationære.
feks med et program som DriveImage.
overfør dit c drev til den nye harddisk.
sæt harddisken i din bærbare.
Boot fra din windows boot cd (på den bærbare) og installer windows oven i den eksisterende.
Du kan selvfølgelig ikke gøre dette hvis du kun har en system recovery cd til den bærbare.
installer drivere...
Korriger nu dine partitions så de passer til dig.
feks med et program som partition magic.

Det hele er ret let og ufarligt, for du roder jo hverken med installationen på din stationære eller på den bærbare, kun med en ny harddisk. Og lykkedes det ikke så kan du jo bruge din nye harddisk som ekstern backup.

Annuller spørgsmålet
Fra : vagn2901

Dato : 12-02-10 12:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Det viste sig umuligt at følge de forskellige råd. Jeg er i stedet for end med at købe et lille program, som hedder Smart Regnskab. Det har godt nok lidt børnesygdomme, men dem får jeg nok has på.
Tak for jeres hjælp.
Vagn