/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Trække renter fra? Procent?
Fra : Hopenhagen
Vist : 4160 gange
235 point
Dato : 10-01-10 20:30

Hejsa !

Jeg har et forbrugslån i banken.
Hvor mange procent af renterne kan jeg trække fra i skat?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-01-10 20:39

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-10 20:54

Det hele, men ikke gebyrerne.........

Eller afdragene

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 10-01-10 21:20

Er i virkelig sikre på det?
Så det vil altså sige at jeg ikke betaler renter, fordi jeg får dem igen, ved ikke at betale dem i skat?

Så er det jo være ligemeget hvor høje renterne er. Fuldkommen?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-01-10 21:20

Og beløbet ved skattefar allerede.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-01-10 21:35

Citat
Er i virkelig sikre på det?
Så det vil altså sige at jeg ikke betaler renter, fordi jeg får dem igen, ved ikke at betale dem i skat?

Så er det jo være ligemeget hvor høje renterne er. Fuldkommen?

Og det tror du, det betyder IKKE at du får hele beløbet tilbage.

Men det opdager du senere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-10 21:39

Citat
Jeg har et forbrugslån i banken.

Så behøver du slet ikke bekymre dig om det - det indberetter banken helt automatisk....

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 10-01-10 21:52

Hej brorteil !

Men jeg vil meget gerne vide det.
Hvis jeg kan trække renterne fra i skat, betyder det vel at det er et beløb jeg ikke skal betale skat af.

Så det vil sige at det kun er halvdelen? Fordi det svarer til at jeg er selvstændig og køber en vare og trækker den fra overskudet?

Er der ikke en der lige gider at skære det ud i pap?
Jeg er næsten med.

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 10-01-10 22:05

Der er en her der skriver at det kun er 33%. Netop hvad jeg havde hørt:

Desuden skal du jo være opmærksom at selve fradragsretten (skatterabat) kun er ca. 33% som jo falder i forbindelse med skattereform til 25 for renteudgifter over 50.000.

http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Rente+fradrag+p%E5+g%E6ld.&id=3150

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-10 01:15

Citat
Der er en her der skriver at det kun er 33%

Det er det man kalder skatteværdien af rentefradraget, som iøvrigt er faldt støt siden de fede tider i tresserne hvor private bare "kunne trække det hele fra", og endda med stor fordel stifte gæld.

At rentefradraget ikke er fedt mere ses også tydeligt på den fradragsmæssige difference som er kommet gennem årene på lån til fast ejendom.

Eksempel på boligannonce, sidste beløb er efter skat.
1987. Brutto 12.000, netto 7.000 kr mdl.
2007. Brutto 12.000, netto 10.000 kr mdl.

Dertil kommer at man skal erlægge en noget større udbetaling i dag, førhen kunne man låne 30.000 til udbetaling i banken på sit glatte ansigt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-10 06:44

det sker automatisk da banken har pligt til oplysning

Accepteret svar
Fra : HUGO-BØRGE

Modtaget 235 point
Dato : 11-01-10 08:15

Det skal du slet ikke bekymre dig om. det foregår helt automatisk i dag. Pengeinstitutter, A-kasser, fagforeninger m.m. indberetter alt til SKAT.
Betaler du 5000 kr i renter skal du selvfølgelig trække alle 5000 kr. fra på selvangivelsen. Du sparer ikke 5000 kr i skat. Din skattepligtig indkomst bliver drmed mindre, end hvis du ikke havde renteudgift. Før i tiden sparede man ca. det halve i skat, men ikke mere, da SKAT hele tiden nedsætter værdien af rentefradraget. Jeg vil tror det i dag ligger omkring 20-30% af dine renteudgifter. Om nogle år er det helt slut med at fratrække renter. Hvorfor sku. man dog også det.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-10 09:10

Og hvis et fradrag ikke automatisk er kommet med når selvangivelsen dumper in af døren logger man sig bare på SKAT og ændrer det.

Og det kan ikke betale sig at fuske derinde

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 11-01-10 11:43

Så er jeg helt med.
Hvis jeg trækker 100.000 fra i skat om året svarer det ca. til at jeg får 33.000 mere udbetalt pga. skatteværdien.

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 11-01-10 11:45

Uanset indkomst.