/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp ang. husleje
Fra : putdk
Vist : 2131 gange
20 point
Dato : 10-01-10 14:28

Hejsa er der nogen der kan give et råd. Jeg bor i et boligselskab hvor jeg er rigtig glad for at bo. Jeg er så uheldig at jeg er blevet sygemeldt med dårlig ryg og min arbejdesgiver har stoppet min løn og da jeg ikke er i en a-kasse har jeg ikke kunne få hjælp, men det korte af det lange er at jeg nu får syge-dagpenge fra kommunen, jeg var så kommet lidt bagud med min husleje og skyldte 2200 kr, de skulle senest betales den 28 men det blev først den 30, min bank havde lovet mig at de ville gøre det inden men på grund af julen osv nåede de det ikk. Nu har jeg så fået et brev fra advokaten om jeg er blevet opsagt, det er sendt den 5 men jeg kan regne ud at boligselskabet ikke har nået at modtage de penge inden, da der var helligedage og weekend lige efter hinanden. Kan jeg gøre noget hvis jeg kontakter dem mandag lige så snart de åbner?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 14:37

Kontakt omgående på mandag LLO http://www.lejerneslo.dk/

Lejernes Landsorganisation - Reventlowsgade 14, 4. - 1651 København V. - Tlf.: 33 86 09 10

Der er juristeri i forskellen mellem at blive opsagt og at lejekontrakten er ophævet

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 30 point
Dato : 10-01-10 14:39

Uden at have juridisk belæg for min påstand, så kan de ikke smide dig ud, hvis det er første gang du er i restance med huslejen. Samtidig mener jeg også, at du skal have rykkerbrev før du kan sættes ud, men som skrevet spørg LLO

Godkendelse af svar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 14:41

Tak for svaret Krummen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 14:44

Det var så lidt...Good luck Det koster ganske vist et indmeldelsesgebyr hos LLO, men de er godt givet ud.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-01-10 14:45

- der må være mere i den sag, der er ingen advokater der arbejder så hurtigt!!!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 14:50

Hvad skriver advokaten helt præcist i brevet vedrørende opsigelsen/ophævelsen af lejemålet. Hvilket udtryk bruger han??

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 14:51

Der er ikke mere i den sag, jeg skyldte de 2200 kr som senest skulle være betalt den 28 men først blev betalt den 30..

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 14:55

Hun skriver at mit lejemål er blevet ophævet da den skyldige husleje ikke er betalt og at jeg skal betale inden 10 dage ellers kommer den i retten

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:06

Har du ikke, før brevet med ophævelse af lejemålet, modtaget erindringsskrivelse/rykkere??

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:07

Har du tidligere været i restance med huslejen?

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:09

jo jeg fik et brev fra boligselskabet om at den skyldige husleje skulle betales senest den 28..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:09

Og så lige....Advokaten skriver at du skal betale inden 10 dage...skriver hun noget om, hvornår du skal være ude af lejemålet?

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:11

nej jeg har ikke været i restance med huslejen før.. Nej der står ikke noget om hvornår jeg skal være ude..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:14

Hmmm ja jeg ved ikke - jeg er jo som skrevet ikke jurist og mit bedste råd er stadigvæk at du øjeblikkelig melder dig ind i LLO. De har juristerne til den slags og kører sagen for dig, hvis de på nogen måde mener at den kan reddes.

Min personlige mening er, at de ikke kan smide dig ud, men det er jo lidt uinteressant og det vil advokaten sikkert sk... på

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:15

Så på med vanten...Never give up

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:16

ja det vil hun sikkert.... men hun burde vel også skrive hvornår jeg skal være ude..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:27

Varslet er med øjeblikkelig virkning iflg. lejeloven om ophævelser af lejemål, men der burde være angivet en dato hvor du skal være ude. Du fik brevet d 6 jan 2010...Hvad har du foretaget dig siden da i den sag? Hvis du ikke har foretaget dig noget skal du øjeblikkelig mandag morgen meddele advokaten, at du ikke kan acceptere ophævelsen og derefter lige så øjeblikkelig have fat i LLO og have alle relevante dokumenter parat

Citat
Udlejers ophævelse

Udlejeren har i visse situationer, hvor lejeren ikke overholder sine forpligtelser, ret til at hæve lejemålet. En ophævelse af lejemålet sker med øjeblikkelig varsel i modsætning til opsigelser.
Udlejeren kan bl.a. hæve lejeaftalen, hvis ikke man har betalt husleje, acontovarmebidrag, antennebidrag eller andre pligtige pengeydelser rettidig.

Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling af pligtig pengeydelse, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter et skriftligt påkrav herom. Som gebyr for påkravet kan udlejer kræve 114 kr. (2001-niveau) + 2% af det skyldige beløb udover 1.000 kr. Gebyret er også pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Lejemålet kan også ophæves, hvis lejeren misligholder dette eller i øvrigt ikke overholder til pligter til at iagttage god skik og orden på ejendommen, hvis man overlader lejemålet til andre personer end ens husstand eller benytter det til andet end det, der er aftalt.

Hvis lejeren ikke kan godkende en ophævelse af lejemålet, er det vigtigt, at man henvender sig til Lejernes LO.

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:32

Jeg har først modtaget brevet i går lørdag, da vi ikke har fået post her i tre dage pga sne...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:34

Allerede dér kan der ligge noget som juristerne måske kan bruge. Jeg kunne forestille mig, at man ville forlange at brevet vedr. ophævelsen er fremsendt anbefalet osv osv...Så se at komme igang mandag morgen.

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:37

ok mange tak, håber godt nok det lykkes, vil nødig stå på gaden med min datter..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:42

Du har jo berigtiget restancen over for boligselskabet i og med, at du har lavet en betalingsaftale med dem. Så der er vist ikke noget at komme efter. Jeg tror ved nærmere eftertanke, at jeg ville kontakte LLO først. Der foreligger jo en mulighed for, at du kan nægte at have modtaget brevet med ophævelsen og da de ikke har fremsendt brevet anbefalet (hvad der undrer mig) kan de ikke modbevise dette. På den måde skaber du et lille forspring. Så ring til LLO først

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:43

KANON...Du har osse en datter.... LOOL Hvor gammel er hun?? Det kan også have betydning for sagen, hvis den ender i retten

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:46

ja hun er 15 år, så det har jo stor betydning hvis vi bliver nødt til at flytte med hensyn til skole osv....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:47

Jeg ved at du må have det forfærdeligt, da det er helt uoverskueligt måske at skulle sættes på gaden med et barn. Men prøv at slappe af. De ting du ikke kan ændre på, skal du ikke bruge krudt på. Kan man ikke ændre et forløb, så skal man lade det ligge. Men du kan måske ændre noget, ved at få fat i eksperterne i LLO. Så op med humøret...Jeg tror du vinder slaget og får lov at blive boende, men så skal du nok ikke komme i restance igen de første par måneder

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 15:48

Lad høre fra dig, når du ved noget. Er spændt på udfaldet

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 15:56

det skal jeg nok. Ja jeg har det bestemt dårligt, har næsten ikke sovet eller spist. Men nu hvor mine syge-dagpenge er gået i orden og huslejen er tilmeldt PBS håber jeg at det hele ordner sig..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 16:01

Jeg tror det ordner sig, så tænd stearinlysene, lav dig en kop the, smid stængerne op og slap af. Om 17 timer skal du arbejde med din sag. Pøj pøj

Meld dig evt. ind her: http://www.lejerneslo.dk/afdelinger/skrivtil.asp

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 16:03

mange tak skal nok prøve at slappe af...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 16:04

Fino...det kan du lisså godt. Det er samme ulejlighed. Du kan ikke gøre så meget lige nu

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-01-10 16:04

Kære putdk.
Jeg vil ikke som sådan blande mig i tråden.
Bare sige kort og godt ...gør som krummen siger/skriver.
Og så i øvrigt ønske dig alt muligt held og lykke.

P.S. Har selv prøvet det for mange mange år siden.
Og det er sindsygt hårdt.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-01-10 16:11

EFTER DE NYE REGLER, SKAL UDLEJER GIVE LEJER 14 DAGE TIL AT BETALE RESTANCE, SÅFREMT HUSLEJEN IKKE ER BETALT SENEST DEN 3. I FORFALDSMÅNEDEN.

PÅKRAVSGEBYRET I DAG ER 250,- KR UANSET HVOR MEGET MAN SKYLDER.

HVIS SKYLDIG HUSLEJE, SAMT PÅKRAVSGEBYR, IKKE ER BETALT INDEN DE 14 DAGES VARSEL, KAN SAGEN SENDES TIL FOGEDEN, SOM SÅ KAN FORANLEDIGE EN UDSÆTTELSE.

HVIS BELØBET BLIVER BETALT SENERE END DE 14 DAGES VARSEL, KAN LEJER ALLIGEVEL SÆTTES UD.

MED VENLIG HILSEN
AG112

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 16:12

Hej Piaskov
Mange tak for det og ja det er rigtig hårdt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-10 16:12

Velkommen til kandu putdk

Jeg synes du klarer dig godt på kandu. Tilmeldt d.d og du ved at du skal følge med på seneste for at se om der er kommet indlæg til dit lukkede spørgsmål.

God gået putdk, det er ofte svært for garvede brugere på kandu

Men for lige at vende tilbage til dit spørgsmål.

Søgte du så ikke kommunen om hjælp til din husleje, som du ikke kunne betale ??

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 16:17

jeg kunne ikke få noget hjælp fra kommunen, de ringede flere gange til min gamle arbejdsgiver for at få hende til at betale min løn, men det lykkedes ikke for dem, så efter nogle samtaler fik jeg bevilliget mine syge-dagpenge..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-10 16:20

Hvad sagde kommune så til din manglende betaling af husleje ??????????

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 16:25

de sagde ikke så meget, kun at vi lige måtte se om ikke min gamle arbejdsgiver ville give sig..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-10 16:30

Det havde du jo fået besked på, du skriver jo her

Citat
de ringede flere gange til min gamle arbejdsgiver for at få hende til at betale min løn, men det lykkedes ikke for dem, så efter nogle samtaler fik jeg bevilliget mine syge-dagpenge..

Nu er du så på kontanthjælp/sygedagpenge fra kommunen.

Har du så slet ikke drøftet dine faste udgifter med kommunen. Jeg læser også, at du er forsørgende til et barn på 15 år.

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 10-01-10 16:35

de ved udmærket hvordan min økonomi ser ud, vi har talt om hvor svært det kan være lige pudselig at gå fra en løn ned til syge-dagpenge, men de kan ikke rigtig gøre noget siger de...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-01-10 21:47

AG112

Hvorfor blander du dig når du ikke ved en skid om lejeloven, som det fremgår af din indblanding.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 22:10

LOOOL.

Per, den skøre kælling ag112 kan ikke engang finde ud af at slå caps lock tasten fra, på trods af at mange gennem tiden har forsøgt at hjælpe knolden med at finde ud af det, så hvorfor skulle hun vide en dyt om lejeloven.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-01-10 23:47

SÅDAN SER EN PÅKRAVSSKRIVELSE UD I DAG.
DET DER MED BETALING INDEN 3 DAGE OG GEBYR I PROCENTER, ER FORÆLDET, IFLG. DE SIDSTE NYE REGLER.

KOPI FRA JGF HJEMMESIDE:

Påkrav i beboelseslejemål
Forfalden leje m.m.

Vedrørende lejemålet

Da huslejen for         måned 20   ikke er rettidigt indbetalt, skal vi henstille, at det skyldige beløb samt påkravsgebyr, som er pligtig pengeydelse i lejeforholdet (jvf. lejelovens §93, stk. 2), indbetales omgående.

Leje, som er forfalden til betaling……….         kr.
a/c varme………………………………….         kr.
……………………………………………...         kr.
Gebyr 2009..………………………………         kr.   250,00

Restance i alt……………………………..         kr.

Såfremt restancen ikke er betalt senest 14 dage efter, at dette påkrav er kommet frem, kan lejemålet ophæves med øjeblikkelig virkning.

Uanset ophævelse er De pligtig at betale skyldig leje og anden skyldig pengeydelse, indtil lejemålet lovligt kunne bringes til ophør.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-01-10 07:43
Kommentar
Fra : putdk

Dato : 11-01-10 10:26

Til Krummen
vil bare lige sige at alt er helt i orden, har snakket med boligselskabet og min betaling er registreret, jeg skal bare lige ind til advokaten og betale det gebyr osv der er kommet på, men jeg kan blive boende, så er bare rigtig glad nu.... og endnu engang mange tak for din hjælp..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 11:09

KANON. Tillykke Husleje skal man aldrig spøge med. Så hellere sulte eller gå med bar numse, hvis der er lavvande i kassen. Er meget glad på dine vegne

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 11:12

Forresten så troede du jo, at betalingen var ok, idet du havde en aftale med banken. Men.stol ALDRIG på andre end dig selv, når det drejer sig om sådanne ting og det er så tæt på en betalingsaftale.

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 11-01-10 11:14

tak for det, ja jeg er bestemt også glad, så nu er det bare ind til advokaten..

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 11-01-10 11:19

du kan også være sikker på at min bank rådgiver får en ordenlig omgang, hun er desværre i møde lige nu, men de kan være sikker på de har mistet en kunde... men ja det er de sikkert ligeglad med..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-01-10 11:50

- godt det er faldet på plads putdk, tillykke - og et skulderklap til dig Krumme for en flot indsats...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 12:01

Putte...De er iskolde i banken og du skal ikke bøvle med at skifte bank. Det kan i sig selv være et problem i dag, hvis man ikke lige hedder Mærsk til efternavn. Man skal blot have i erindring, at man ikke skal stole på dem, når noget vigtigt er på spil.

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 11-01-10 12:07

jeg har også snakket med hende og hun var ked af det, det er en stor fejl fra hendes side...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 12:42

Det er da altid noget...menneskeligt, men det hjælper jo ikke når du står på gaden, at hun er ked af det. Du er sikkert mere ked af det

Kommentar
Fra : putdk

Dato : 11-01-10 12:50

nej det er rigtig, men nu er alt heldigvis godt igen..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 12:59

Godt Putte...og dagen er blevet kortere, så det er snart forår

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-10 13:05

Det er da noget vås du skriver Krummen

Citat
og dagen er blevet kortere

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 13:32

Ja det er da rigtigt....et det er forkert LOOL Sorry....tar lige en kop kaffe mere. Falkeøje

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-10 16:48

Citat
...og dagen er blevet kortere, så det er snart forår

Fra den startede og til det er skrevet i tråden....jo så er den blevet kortere.
Krummen ...der tænkte du dig ikke om .. ikke hurtig nok du

til dig putdk.
Skønt det ordnene sig.

Og krummen...godt gået du gamle.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 17:18

Århhh tak, men det var nu putte det lavede det hårde arbejde. Den med dagens længde...skal vi ikke bare glemme den

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-10 17:53

Citat
skal vi ikke bare glemme den

Ok så gør vi det

Kommentar
Fra : Krummen