/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kondens fra vandvarmer
Fra : kpm10
Vist : 2852 gange
200 point
Dato : 10-01-10 14:20

Hej

Jeg har en 60liters metro el vandvarmer der er monteret i et skur hvor der er frosfrit. Det er flere rør monteret nedunder den, bla et der er beregnet til at tømme vandbeholderen.

Når det nu er så koldt drypper der vand fra enden af det rør, ca en liter i døgnet.

Er det normalt? eller er der en fejl i det aggregat der er monteret nedunder beholderen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-10 14:42

Ved forbrug kan tilgangsledningen blive kold og danne lidt kondens ellers ikke. Og slet ikke en liter.

En varmvandsbeholder skal have et sikkerhedsaggregat. I det sidder der en kontraventil og en overtryksventil. Kontraventilen for at sikre mod tilbagestrømning til forsyningsledningen, når der varmes op. Overtryksventilen for at lede trykket af, når der varmes op. Den kan godt dryppe lidt. Men ikke en liter pr døgn. Det lyder til den trænger til en udskiftning. Alternativt er beholderen utæt.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-01-10 14:51

Tak

Men hvis beholderen var utæt ville det ville ikke komme fra det rør? det kommer inde fra røret, det er ikke noget der løber udvendigt på røret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-10 15:13

Kondens kan kun danne sig på overflader, hvis temperatur er lavere en dugpunktet for den omgivende luft. I det vandindholdet (absolut) er temmelig lav i udeluften i tiden, er kondens ikke sansynligt. Faktisk kan man dårligt få affugtere til at køre i det her vejr.

Hvis der render ud af tømmehanen, er det nok den der er syg. Ny på.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-01-10 15:32

Citat
Det er flere rør monteret nedunder den, bla et der er beregnet til at tømme vandbeholderen.

Når det nu er så koldt drypper der vand fra enden af det rør, ca en liter i døgnet.

Det er din aftapningshane der er utæt/ ikke lukker ordentlig, prøv at åbne og lukke den nogle gange så hanen bliver skyllet igennem og så luk den godt til, hvis det ikke hjælper er hanen/pakningen defekt og skal skiftes.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-01-10 16:21

den ventil der er utæt, er en overtryksventil. det der sker er, at når du tapper varmt vand af lukkes er koldt vand ind. når det kolde vand bliver varmet op, udvider det sig og skaber derved et for højt tryk i beholderen. så lukker ventilen op intil det rette tryk er opnået igen. så det er helt som det skal være. hæng en spand eller lign. under hanen. så skal den bare tømmes en gang imellem. eller før røret direkte til gulvafløb hvis et sådant findes.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-01-10 16:58

Ja nu er jeg lidt forviret. Men jeg har tjekket at hanen er helt lukket, og det var den, jeg motionerede den lidt, om det virker ved jeg ikke endnu. Men jeg tjekkede lavprisvvs, og et nyt agregat kostede 290, så det er jo ikke alverden....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 10-01-10 17:36

Find dimsen der er utæt. Køb en ny. Monter den.

Kondens er det ikke.

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 10-01-10 20:57

Tak, jeg køber et nyt agregat.....