/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
c-vitamin
Fra : mazda929
Vist : 784 gange
50 point
Dato : 10-01-10 14:16

Hej alle sammen. Jeg har været forkølet i lang tid. Nu vil jeg spørge om det er ok, at tage en kur på
4 x 2 tabl. i 1 mdr., og bagefter en tablet dgl. ( hver tablet indeholder 500 mg). Har hørt det skulle være godt, men er i tvivl om man kan få for meget.

m.v.h.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-01-10 14:22

Spørg lægen!

umiddelbart lyder det til at være i overkanten...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-01-10 14:38

http://www.sundhedsguiden.dk/

der er mange gode råd, men det erstatter jo ikke din læge.
prøv at søg på c-vitamin.

jeg synes der er mange meninger, men må du selv tage stilling til hvilke du vil følge.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-01-10 14:39
Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-01-10 14:51

JEG VILLE FORESLÅ DET HALVE, OG HVIS DU HAR LANG NÆSE, ER DET OGSÅ GODT AT TAGE EN A-VITAMIN, SOM ER RIGTIG GOD FOR DINE SLIMHINDER.
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-01-10 14:51

Jej
Jeg tager 1500 mg. dgl. Når man ryger er det ok da tobak nedbryder c vit. Jeg ville ikke være betænkelig ved den dosis
Torben

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-10 17:32

Du kan i princippet ikke tage for meget, da kroppen kun kan optage en vis mængde...resten får fiskene glæde af, da den passerer gennem kroppen. Der kan altså ikke ophobes c-vitamin i kroppen modsat andre vitaminprodukter.

Hvis du spiser almindeligt varieret skulle c-vitamin i pilleform slet ikke være nødvendigt

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-01-10 17:43

[CITAT]Hvor meget C-vitamin må jeg tage?

Anbefalet daglig dosis C-vitamin for voksne mænd og kvinder er 75 mg C-vitamin pr. døgn. Gravide og ammende bør dog indtage henholdsvis 85 og 100 mg pr. døgn.Generelt kan man tåle flere gram uden bivirkninger. Spiser du store mængder, nedsættes den procentvise optagelse kraftig./CITAT]

Fra netdoktor.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-10 17:59

---Der er mange appelsiner og clementiner i butikkerne nu. Det er sundere end piller.

Se bare på sagen med betacaroten. Det er et sundt og godt stof, der findes i store mængder i gulerødder. Det kan forebygge kræft.
Så fremstiller man det syntetisk og laver piller af det. Og så viser det sig pludselig at være kræftfremkaldende, hvis man er ryger.....

Hvis du synes du trænger til mere c-vitamin, så spis masser af mad med c-vitamin i. Der er nok af det. Du kan også drikke juice med højt indhold af c-vitamin.

HVIS du ikke mener at det er nok, så snak med din læge om det. Han ved, om du har en eller anden sygdom eller tilstand, der gør at du ikke bør spise c-vitamin i pilleform. Hvis du har været forkølet i lang tid, så er det måske alligevel det klogeste? Det kunne være allergi? Eller en lille infektion i bihuler eller halsen? Så er det en anden slags piller du skal have.

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 10-01-10 18:08

Når jeg har optræk til forkølelse, tager jeg som engangsdosis 12-15 stk syreneutraliserede C-vitaminer (altså 6-7,5 gram) - det skulle iflg bøgerne være bedst virkende hos hårdt fysisk arbejdende - men virker altså også på mig.

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 10-01-10 20:01

Tak til alle
Der er noget at vælge i mellem, flere skriver, spørg lægen og det vil jeg så gøre. Jeg vender tilbage når jeg har talt med ham, så jeg kan give point.
Tak igen
M.v.h. Mazda929

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 22:14

Hvad med om hende tossen ag112 klappede i. Så længe hun ikke har hjerneoverskud til at finde ud af at slå en tast (caps lock) på tastaturet fra, må det være begrænset hvad hende lille hjerne i øvrigt kan rumme af brugbar viden. Tossede kælling

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-01-10 22:55

Citat
Hvad med om hende tossen ag112 klappede i. Så længe hun ikke har hjerneoverskud til at finde ud af at slå en tast (caps lock) på tastaturet fra, må det være begrænset hvad hende lille hjerne i øvrigt kan rumme af brugbar viden. Tossede kælling

Beskrivelse

--------------------------------------------------------------------------------
SELVSTÆNDIG ERHVERVSDRIVENDE

HAR HESTE - HUNDE - KATTE OG DUER

Det ser ud som om den Caps Lock tast sidder permanent fast på tastaturet, så vedkommende er sikkert lovligt undskyldt...

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 10-01-10 23:36

Citat
SELVSTÆNDIG ERHVERVSDRIVENDE

HAR HESTE - HUNDE - KATTE OG DUER

Det ser ud som om den Caps Lock tast sidder permanent fast på tastaturet, så vedkommende er sikkert lovligt undskyldt...

Det KUNNE jo være at hun er svagtseende - på den anden side, så kan hun jo læse vores lille almindelige skrift

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-01-10 11:00

Jeg har før bedt hende om at lade være med at råbe, det virkede (i den tråd)

Kommentar
Fra : bugattiseb

Dato : 11-01-10 12:25

jeg vil anbefale 1 c-vitamin dagligt og stærk 1 e-vitamin dagligt...og masser af te

Godkendelse af svar
Fra : mazda929

Dato : 12-01-10 15:08

Tak for svaret ziggy99.
Du kommer nærmest det min egen læge sagde i går da jeg spurgte ham.
Tak for alle bidrag
M.v.h. mazda929