/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El motor
Fra : 200752
Vist : 3235 gange
100 point
Dato : 10-01-10 11:48

Jeg ligger i forhandlinger om at købe en drejebænk (Schaublin), men der sidder en 380v motor på, men jeg har kun 220v.
Kan man få den til og kører på 220v, og hvordan
M.V.H.
schaaruppiber

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 12:33

Måske...

Du skal læse mærkepladen på din motor. For at det kan lade sig gøre skal den være mærket.

220 / 380 V. Evt med en trekant og 220 V og et omvendt Y 380V.

Uden der effekt skal den ved 220V være under 2Kw.

Når det så er afklaret og det viser sig at der står 220V på den, skal der laves en kunstig tredie fase, via en kondensator der skal have en værdi der er på ca. 65 Uf/Hk.

vh ben

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-01-10 12:43

Man kan lave "nummeret" med kondensatoren som beskrevet, men det kan ikke anbefales til en drejebænk, desværre.
Opstartsmomentet bliver sat mærkbart ned, dvs at det kommer til at tage et stykke tid inden den når op i omdrejninger!!!
Er det svært at få 3 faser ført frem, det er jo nr 1.

Hvor stor er motoren (KW) ????

Ellers kunne du jo overveje at sætte en frekvensomformer på. Du kan sagtens få nogle der forsynes med 1 X 230 VAC, men leverere 3 X 230 VAC på udgangen.
Du vil også få den fordel, at du kan regulere drejebænken trinløst.
Men det kommer an på motoren, om det kan lade sig gøre (inden for en rimelig pris) Alt kan jo lade sig gøre, bare man har penge nok

MVH

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 10-01-10 13:10

Bænken er med trinløs variabel hastighed.
Det der med at få ført 380v ind er bekostelig (20.000kr)
Jeg har en vækselsstrømsregulator til elmotorer, men den virker ikke på den bænk jeg har nu.
Angåendene plade på motoren har jeg ikke mulighed for at se hvad der står på den da jeg ikke har bænken, men søger på nettet efter en.
M.V.H.
Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-10 13:14

Den drejebænk får du ingen glæde af, hvis ikke motoren er stærk nok.
Hvis du så finder en 230v der kan klare det, er der lige problemet med om din installation kan holde til det store forbrug.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-01-10 13:28

Det var godt nok dyrt 20.000 kr, for at få lagt 400 volt ind..... det er lige så meget det koster at få lavet strøm i et halv hus. Der må være meget langt til den mast du får strøm fra idag....... sidste jeg var ude og lave om fra 1fase + nul til 3faser og nul med ny måler tavle og målerramme og sikringer og hpfi og opdeling af huset på flere grupper kostede det lige i underkanten af 9.000 kr alt incl......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 13:29

Hvis den har trinløs variabel hastighed, kan du ikke bruge kondensator løsningen....

Så har den jo en indbygget styring.

Du vil sikkert på sigt få mest glæde af at lægge de 3 faser over også selvom det koster 20 kilo. Når man først har fået lavet strøm, skal man nok få glæde af det.
vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-10 13:35

Så find du en bænk til 230V og hvis det bare er pibehoveder du skal dreje i, behøver den ikke at være så stærk - men skal vel køre lidt hurtigt.

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 10-01-10 14:02

Mange tak for alle de fine svar på mit spørgsmål, de bekræfter kun min bange andelelser.
Angående prisen du lavede må det være uden målerramme, da den oplyste pris hos DONG på en opsat målerramme er over 10.000 + moms + el arbejde.
De er de eneste der må lave det.
Jeg bor i K.B.H.
M.V.H.
Peter

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 14:22

viskinge - løsningen med en VLT / frekvensomformer er ikke dårlig. Men kan jo kræve at styringe på selve drejebænken skal ændres.

Men jeg tænker lige på, om du ikke kan finde nogle flere oplysninger om din drejebænk.

Hvor meget effekt den bruger?
Hvad de er for en styring der er på drejebænken.

Du kan jo være så heldig at den blot skal kobles om, når den har en trinløsstyring.

Hvis dette er tilfældet er problemet jo være tæt på, at være løst.

vh Ben

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 10-01-10 14:36

Hvad jeg kan finde ud af er at den er 1,8 - 2,1 KW. om så de 1,8 er vrd en 240v motor hved jeg ikke
Hastigheden styres ved hjælp af gerkassen ikke elektronisk, men mekanisk så den har samme efekt i hele vejen fra lave til høje omdrejninger.
Peter

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 15:16

Kan du ikke finde mærkeplanden ?

Der må stå noget mere om type nummer og firma, og spænding.