/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frost indvendigt!
Fra : yesboss
Vist : 1891 gange
100 point
Dato : 09-01-10 09:38

Hej og godt nytår!

Her i denne kolde vinter -15 grader, er det normalt at der er frost på den indvendige side af vinduet. Vi snakker frost i et lille hjørne af vinduet, hvor der er dannet kondens? Huset er 4 år gammelt.

mvh yesboss

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-10 09:49

frost kommer af "ikke varme nok".

Hvis temperatur der hver vandet er samlet er under frysepunktet, vil det jo fryse.

Når der smle sig vand i bunden af vinduer er det fordi det er det koldeste sted, som på spejlet i dit badeværelse når du bader.

Når der er koldt i bunden af vindusrammer, skyldes det ofte såkaldte kuldebroer, fordi materialets isolations evne er dårlig eller blot ikke til strækkelig.

Når ude temperaturen er nede på -15 og din rum temperatur er 18-22 grader skal der noget isolation til, man kan ikke sige det er normalt. Men det kan være forståeligt / forklareligt.

vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-01-10 10:03

dit problem ligger i tætningslisten. den sluter ikke tæt i det hjørne hvor frosten ses.
du skal sansynligvis have glaslisterne af for at rette fejlen. der skal bare en ganske lille sprække til, for at give omtalte problem. det er en opgave for en tømrer hvis du ikke selv er i branchen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-10 10:10

Nogle vinduer bl.a. visse typer velfac er lavet forkert (set på tv) og de har en kuldebro som giver denne fugtighed og med for lidt varme ved vinduet kan det fryse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-10 01:42

Termoruder er almindeligvis med metalforsegling kanten rundt, og det danner som du oplever det en fin kuldebro. Havde du haft koblede rammer, var det ikke sket. I min barndom var enkeltglas almindeligt/almindeligst, og der var der tit isblomster op til 30-40 centimeter op på ruderne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-01-10 09:27

trimare46! Er det også her problemet opstår ved slagregn eller kraftige regnbyger, at der siver vand ind??

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 10-01-10 12:38

Hej med jer
Det er nogle interessaqnte indlæg og svar. Jeg har selv lige fået nye lavenergivinduer i træ/alu her sidste i november 2009.
Det skulle være det bedste af det bedste, blev jeg fortalt da jeg købte.
Jeg har nøjagtig de samme problemer med vand og nu frost i bunden af vinduerne. Jeg har klaget over glaslisternes montering, da der mellem vindue og bundstykke (træ) indvendig er en fordybning hvor vandet samler sig. Af de tidligere indlæg forstår jeg at en ganske lille revne i glaslisten kan give en kuldebro, hvordan kan jeg bevise dette??
Er der nogle, som kender bestemmelserne for korrekt montering af glaslisten???
Glaslisten er den sorte fugebånd klæbes på karmtræet indvendig, hvorefter vinduet sættes i.
hilsen
krasmus

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 12:45

krasmus

Fugebånd og glasliste er ikke det samme

Fugebåndet er imellem rammen og ruden, samt på den anden side imellem ruden og glaslisten.

Glaslisten er den der holder ruden inde i rammen.

Kullebroer kan lettest afsløres med et termofølsomt kamera.

vh Ben

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 10-01-10 13:22

Hej Ben
Tak for dit svar.
I mit tilfælde er det så fugebåndet der er monteret forkert. Kender du den korrekte montage af fugebåndet?
Jeg mener, at det skal være mindst lige så høj som rammen, således at der ikke er en fordybning mellem rude og ramme.
Hvor kan jeg få dette bekræftet?
For at vende tilbage til det første, nemlig frost på indvendig side, kan fugebåndet være skyld i dette?
Jeg kan oplyse at rumtemperaturen er fra 20 - 25 gr. luftfugtighed på 50 - 53.
krasmus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-10 13:23

Når der er metalkant på termoruden, er der en kuldebro. Det afsløres let med øjet uden termokamera.

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 10-01-10 13:38

Der er ingen metalkant på ruden, eller mellem glaslagene, det er et kompositmateriale. Udvendig er der en aluprofil med gummilister.
krasmus

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-01-10 13:49

krasmus

Faglig korrekt montering af fugebånd, handler om om dette opfylder formålet og om monteringen undlader at skaber andre problemer.

Hvis der er optimal ventilation, danner der sig ikke fugt på ruden - men det kan ikke altid undgås da vores hjem ikke alle er optimale...

Hvis der er en grøft vandet kan stå i, kan man sige det er problematisk, men om det er nok til at få det lavet om skal afgøres ved en faglig syn og skøns forretning.

Skal fuge bådet montes korrekt, skal man være omhyggelig, og det er der jo dessvære nogle der glemmer når de går på arbejde...

vh Ben