/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Forskellen på lyde og fonemer
Fra : xForcax
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 09-01-10 00:15

Hej.

Er der en eller anden, som kan sige, hvad forskellen er på en lyd og et fonem. For eksempel forskellen på en nasallyd og et nasalfonem?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-10 00:18

Her kan du læse lidt om fornem lyde, den ser ret godt ud

http://www.ordblindeforeningen.dk/fonem_opmaerksomhed.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-10 00:23

nasallyd

under lyddannelsen strømmer luften igennem næsen, ganesejlet er afslappet og hænger slapt ned: /m/, /n/, /ng/; (modsat orallyde)

http://www.logopaed.dk/LTD-Leksikon.htm#N

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-10 00:35

Citat
Sprogets bestanddele

Fonemer

Alle sprog anvender som udgangspunkt taleorganerne, strubehoved, gane, tunge, læber, næse, til a

t danne lyde med. Principielt er der ingen øvre grænse for antallet af forskellige lyde der kan dannes, men i praksis opererer de fleste sprog med en 20-40 stykker. De lyde der anvendes i et givet sprog, og som bruges til skelne ord fra hinanden, kaldes fonemer. Når man vokser op i et givet sprogområde, bliver man ganske ferm til at skelne netop de lyde der i det givne sprog bruges til at danne fonemer, hvorimod man bliver mindre og mindre opmærksom på de lydforskelle der ikke på ens eget sprog betyder noget for orddannelsen. På dansk skelner vi fx ikke mellem w og v, men opfatter blot w som en (jysk) variant af v. Vi har ingen ordpar hvor forskellen alene udgøres af et valg mellem w og v. Vi udtaler watt og vat ens. Det er en af grundene til at mange danskere har svært ved at høre, og udtale, forskellen på engelsk, hvor fx 'why' (hvorfor) og 'vie' (konkurrere) jo betyder helt forskellige ting. Bemærk at tyskere i engelske film næste altid siger v for w. Det er jo urkomisk: ”Vee von de var”.

Englænderne synes så til gengæld at alle vores mange vokaler lyder stort set ens, og synes derfor vi mumler. Og de kan slet ikke lære vores 'stød' ( forskellen mellem far (drag af sted) og far (fader)).

Det har vist sig at blot man regelmæssigt som barn har hørt en række fonemer på et andet sprog, øges evnen til at skelne mellem lydene i det pågældende sprog betragteligt, og dermed selvfølgelig evne til at lære sproget. Derfor må man forudse at danskere, fordi de udsættes for engelsk tale lige fra de er spæde, i fremtiden vil opleve færre problemer med udtalen af engelsk.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 09-01-10 00:48

. Meget fo(r)neme forklaringer .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-10 11:23

Alt det du opfanger med ørerne - høresansen er lyd,
fonemlyd er når lydene bliver til et sprog enten sang eller tale, nasal har med næsen at gøre og en nasalfonem er når ordene kommer ud gennem næsen (øh er nasalfonem ikke et opdigtet ord)
nasallyd er bare noget du kan høre og som kommer ud gennem næsen, modsat orallyd som kommer ud gennem munden her ville jeg meget hellere tale om oralfonem