/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor meget tøj i vaskemaskine?
Fra : marc43
Vist : 7166 gange
100 point
Dato : 08-01-10 17:22

Jeg har tendens til måske at proppe vaskemaskinen lidt for meget og kommer så ofte i tvivl om det egentlig har indflydelse på om det bliver rent nok. Min nabo havde engang hørt om et husråd der hed, at hvis man kunne få en knytnæve ind (det er vel også det, der svarer til en vaskebold) så var det godt nok.

Er der nogen, der ved noget om det? De nye vaskemidler er vel også mere effektive, så det er ikke sikkert, at det betyder så meget.

Jeg har prøvet at google det men fandt ikke noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 17:25

Jeg tror der står en vægtgrænse i instruksbogen

Men ellers så gør jeg cirka som din nabo, bare en anelse løsere, for ellers kan der sidde sæberester i tøjet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-10 17:29

Hvis tøjet kan falde ned, og skvulpe, det må være det optimale, - hvis det er stoppet så det bare følger med rundt, kan du ikke regne med at det er optimal vask.
Ellers står det i din medfølgende manual/instruktion.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-10 18:34

Tøjet bliver rent når det falder ned i vandet derfor skal der være en del friplads i maskinen. Selv mener jeg dog at vi i dag vasker vores tøj så ofte at vi fylder altid maskinen helt op, det er jo ikke snavset men trænger bare til en frisker.
Men som sagt vil du være sikker så kun 3/4 fuld tromle. (den med knytnæven)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-10 18:52

Tøjet må på ingen måde proppes i vaskemaskinen, for så bliver det slet ikke rent nok.

Hvis man skal følge anvisningerne om de ca 4 kilo tøj pr. vask, så fylder det ikke ret meget i maskinen.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-01-10 19:47

Der er da vist mange forskellige meninger

Hvis det er den med knytnæven så er det da vist 95% fyldt og den med 4 kg. tøjvask giver vel ikke meget mening. Er det ift. til en 5, 7 eller 10 kg. maskine?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-10 20:08

Hvis man har en 7 kg vaskemaskine så er det normalt 7 kg tørt tøj der kan vaskes pr. gang.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-01-10 20:56

Ja men hvem vejer sit tøj hver gang man vasker? Jeg kender ikke nogen.

Det er vel mere et spørgsmål om volumen?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-10 21:21

Citat
Ja men hvem vejer sit tøj hver gang man vasker? Jeg kender ikke nogen.

Det er vel mere et spørgsmål om volumen?

NEJ nen det er vejledning for hvor meget tøj der kan komme i maskinen.

JA det er et spørgsmål om volumen, og det svare til at du har luft / kan flytte en knyttet hånd over tøjet, og du kan også høre / se om den vasker, hvis ikke tøjet klasker / kan falde ned er der for meget tøj i den og den vasker ikke ordentlig rent.

Men det kan du da best selv se om du mener at dit tøj er rendt / har fyldt for meget i maskinen

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-01-10 21:46

For tøjets skyld:
Tøjet skal skulvpe og klaske, ellers er der for lidt vand i, og det er det samme som for meget tøj. Er det kun lige vådt når det kører rundt, så bliver det ikke rigtig rent.

For maskinens skyld:
Er der for meget tøj i maskinen, belastes den unødigt, og det vil sige at:
Motoren overbelastes muligvis
Remmen slides unødigt
Lejet der holder tromlen overbelastes, og holder kortere tid.
Der kommer nemmere ubalance ved centrifugering, og ophænget til tromlelejet kan knække/revne, og så vil maskinen RIGTIG hoppe og danse.

Forslag af de klogere: Hold dig til instruktionsbogen

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 08-01-10 21:56

En åben hånd skal kunne drejes rundt, et godt råd, jeg altid har brugt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 22:09

marc43... du har fuldstændig ret i at man ikke står og vejrer tøjet før det kommer i maskinen,

men har du instruktionsbogen, kunne du jo bare en gang prøve at veje det af, og så se hvor fyldt maskinen er

Jeg har altid haft min maskine meget fyldt, men lidt løsere end en knytnæve's-plads

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-10 22:27

Hej
Maskinen bliver overbelastet, når der proppes for meget i. Mine vaskemaskiner holder ca. 20 år, så jeg vil tro at jeg behandler dem ok.

Jeg kommer så meget tøj i at jeg med løs hånd kan klemme det ned til ca. ½ tromle - og ikke mere.
Hvordan i alverden skal det kunne blive rent ellers. Prøv at veje noget sengetøj. Det vil være passende med 2 dynebetræk, 2 lagner og 2 pudebetræk. Så har Du ca. en fornemmelse af, hvor meget du kan proppe i maskinen, forudsat at det er en 5 kg's maskine.

Jeg tager også hensyn til hvor tungt tøjet kan blive, når det er vådt. Måske kan man presse to dundyner ind i maskinen, men tænk på hvor tunge de vil blive med alt det vand de kan suge. Det går ud over maskinens lejer.

Selvfølgelig skal man vaske økonomisk, men jeg vasker nu hellere ad to omgange, det er jo ikke dobbelt så dyrt. Hvad koster det at opvarme 2½ kg tøj + vand i forhold til at opvarme 5 kg tøj + vand. Ok det bruger lidt mere vand, men man undgår også at skulle vaske noget om igen, fordi det ikke blev rent.

Sæbedoseringen afhænger også af hvor meget man propper i maskinen.

Mange hilsner
Ingelein - vaskemutter i 50 år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 22:40

Min den sidste vaskemaskine (Asko/vølund) hold nu også i 20 år, selv om jeg åbenbart kommer mere tøj i maskinen end Ingelein

Det afhænger vel også af hvilken vaskemaskinemærke man har købt..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-10 23:06

Hej Nordsted1

Jeg har haft hhv. en Centrifugal Wash - (findes vist ikke mere), en AEG Lavamat og den jeg har nu er en ....... Cylinda Vølund på 15. år.

Men med hensyn til at proppe i maskinen synes jeg at man skal prøve at veje en enkelt gang, så svært kan det vel ikke være - og så holde sig til det brugsanvisningen foreskriver. Hvordan vil man ellers dosere vaskepulveret korrekt.

Iøvrigt er min hvide kogevask på 60 grader blændende hvid - som der står i reklamerne. Det er min svigerdatters ikke - og hun vasker alt for meget ad gangen.

Nå, ikke mere pral herfra.
Når spørgeren er i tvivl, er der nok noget om snakken. Selvom jeg ville proppe maskinen til randen, ville jeg vel altid kunne få en hånd ind ?????

Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 23:11

Citat
men har du instruktionsbogen, kunne du jo bare en gang prøve at veje det af, og så se hvor fyldt maskinen er

Jamen vi er da helt enige

Citat
Men med hensyn til at proppe i maskinen synes jeg at man skal prøve at veje en enkelt gang

Vi kan også blive enige om at Vølund var en god maskine - det er den ikke længere, siger div. rep.montører

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-10 23:21

Hej
Når en maskine er proppet for meget, sker der nemt det at dele af et klædningsstykke kommer i klemme mellem lågen og tætningsringen. Så vrider tøjet 100 gange om sig selv og kommer ud i mange stumper. Det gælder både sokker og større ting.
Tøjet bliver heller ikke skyllet ordentligt - hvilket kan give allergi. Bruger man skyllemiddel, bliver det ikke ordentligt fordelt og giver klatter/striber i tøjet.

Jeg er også i tvivl om alt tøjet inde i maskinen kommer op på f. eks. 60 grader. Så her er hygiejnen måske heller ikke helt god.

Man kan jo lige sammenligne med en personbil beregnet til 4 personer, og som til stadighed bliver proppet med 8 personer. Hvad går det mon ud over ???? (Bortset fra bøden).

Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 08-01-10 23:29

Tak for svaret stig54.

Jeg ved ikke om dit svar er det rigtige og det lader meget til, at der er mange forskellige meninger uden, at der er noget konkret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-10 00:13

og det er jo en god vejledning, når man ikke har en instruktionsbog, eks. når man vasker på møntvaskeri.