/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sne og solsorte
Fra : ebg_888
Vist : 1256 gange
100 point
Dato : 07-01-10 22:29

De fleste er nok klar over det, men ikke alle:
Havens fugle har svært ved at finde føde i øjeblikket, hvor der ligger sne mange steder.

Især solsortene, som finder føden ved at rode i jorden.

Hvis du vil hjælpe, kan du skrabe/feje jorden fri for sne, og strø frø, kerner o.l. ud.

Det er også et problem, at vandet i fuglebadene er tilfrossent.
Læg evt. en stykke plastic i bunden af badet, så isklumpen let kan vippes ud, og nyt vand hældes i.

Eller hæld jævnligt kogt vand i badet.

Put endelig ikke frostvæske i vandet.
Det er giftigt for fuglene.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-10 22:33

De sagde også i radioen, at noget af det bedste vi kunne gøre for solsortene, er at smide æbler på jorden

Jeg selv sætter skåle ud med vand, så behøver jeg ikke noget med plastic, bare en ny skål og den anden ind til optøning

Men ellers et rigtig godt tip, til dem der har lyst til at have lidt pip i haven, for som de også sagde i radioen, solsorten skal nok bestå, der er rigeligt af dem - heldigvis

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-10 22:34

og ikke mindst, der er sikkert mange der har runke æbler liggende- læg dem i en trækasse eller lign. og placer den snefrit.

Jeg har en clementin trækasse, som jeg har placeret i mellem 2 træstammer i læ og den fylder jeg æbleskræller og gamle æbler i. Det kan solsorten godt li´

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 22:45

Takker og bugger
Havde lige set/ HORT det, så lige ud med et par FEDE klumper til dem.
Citat
MEN RENT GLEMT DET

Så??? har katten noget at lege med til sommer..
og måske år 2011, hvem ved.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-10 23:31

Jeg har mange fugle i haven fordi jeg fodrer den året rundt. Simpelthen fordi jeg nyder at se på dem og at følge deres liv. Og jeg fodrer solsorten. Og sjakken hvis den kommer forbi. De får æbler og groft korn. Måske ituskåret groft rugbrød. Og vand er ikke noget problem, de spiser ren sne. Og gråspurvene og mejserne tager snebade.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-01-10 23:39

Lad dog nu naturen rense ud i bestanden, så de svage falder fra. På den måde opnår men en stærk art, som kan føre stærke gener videre. Hvorfor skal mannesket altid i dets vildfarelse af evolutionens grundprincipper, forsøge gribe ind i naturens orden under påberåbelse af, at det er synd for de som naturligt må dø

Jeg ved at granner og jeg ikke er enige, men det gør ikke noget. Hun har forlængst indrømmet, at hun mest gør det for sin egen skyld, idet hun kan li at se på fuglene. Hun være tilgivet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-10 23:40

Hold da op... 'det var godt nok en nyhed hen a'la DSB bliver overrasket over at det er vinter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 00:07

Klumme, jeg siger som granner01

Granner01 dette er jeg ikke sikker på er godt nok...

Citat
Og vand er ikke noget problem, de spiser ren sne

Jeg har jo som bekendt kaniner og der troede jeg også det var nok at de spiste sne, jeg prøvede at give dem en skål vand, og den blev på det nærmeste overfaldet, så selv om de spiser sne, kan de godt være meget tørstige

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-01-10 00:15

Det bedste ved at fodre fuglene er da at nyde og se dem, og hvis man som jeg har redekasser opsat ja så bliver de hvis man husker at fodre jævnligt. Det er da også en glæde om sommeren med fugle i haven, måske lige med undtagelse af svaler, men det vil de skide på.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 08-01-10 04:39

Citat
Put endelig ikke frostvæske i vandet.
Det er giftigt for fuglene

Nej da !
Så hellere en skvat bioetanol

Der er jo også bioetanol i rådne æbler
Højris

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 11:58

Det dur ikke at stille opvarmet vand frem til fugle og dyr, i gør dem en bjørnetjeneste og de risikerer at dø af kulde, i frostvejr kræver dyr og fugle ikke ret megen vædske og behovet dækkes nemt med den smule sne som automatisk følger med maden, jeg ved godt i gør det i den bedste mening men i slår dem ihjel i stedet for at hjælpe dem med at overleve

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 12:10

o.v.n prøv liiiige at læse hvad jeg skrev

ps. jeg opvarmer ikke vandet, men tapper det fra den kolde hane

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-01-10 12:46

Kan de ikke spises ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 12:48

Jeg har læst alle indlæg og det passer hvad jeg skriver, det handler om overlevelse for fugle og dyr og de har det bedst med ikke for meget vand i kroppen, de kommer til at fryse af at drikke.
I kan ikke sammenligne kæledyr med vilde fugle, eller jo det kan i godt hvis i tager dem ind i varmen indtil det bliver sommer, så må de godt få vand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 12:52

Jeg er af den overbevisning, at dyrene selv ved hvad der er bedst for dem.. og kan de få vand, og drikker det, så er det fordi de er tørstige, og ikke fordi de prøver på at begå selvmord

Klumme er det ikke ved at være morfar- tid... go' nat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-01-10 13:03

De spiser dem da i Spanien som tapas og de smager fortræffeligt. Der skal bare mange til et måltid
Morfar nu... nææ jeg skal ud og se på en parkeringsplads. Den er jo rar at have LOOL

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 13:07

Uden for emnet - men hvis jeg er tørstig og slukker tørsten med en flaske sorte grise, stiller jeg så tørsten eller begår jeg selvmord (det smager udmærket)
Stadig er det uklogt at give vilde dyr og fugle opvarmet vand i frostvejr, de begår selvmord (fryser ihjel) som Nordsted1 skriver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 13:08

Kaninkød smager ganske udmærket har fået det grillstegt i Spanien, det smager lidt som grillet kylling

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-01-10 13:10

Ja netop o.v.n. Hvorfor ikke hjælpe de stakkels fugle ud af deres lidelser ved at æde dem. Så slår man 2 fugle med et smæk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 14:02

Der kan være mange gråspurve på en pande, de smager også godt selv om der skal mange til at mætte

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-01-10 14:51

Nå jeg må hellere knytte med mine ornitologiske delikatesser inden Nordsted blir rasende LOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 14:51

o.v.n... nu skriver jeg så langsomt, at du kan følge med

Jeg opvarmer ikke vandet, jeg snupper direkte fra den kolde hane

Jeg tror ikke du som sådan dør af de der sorte svin... men når du skriver som du gør, tror jeg der er smuttet nogle hjerneceller

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 08-01-10 14:53

Han er da dum at høre på ham Klumme. Næææ må vi be om benløse fugle...det er grovdansk mormordelimad

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-10 21:32

Vedrørende vand til fuglene i frostvejret - et citat fra "Havebureauet":

"Med mindre der er en rindende bæk i nærheden, så må de fleste fugle spejde forgæves efter vand lige for tiden. At skulle dække sit vandbehov ved at spise sne, er meget energikrævende og fuglene kan så rigelig bruge al føden til bare at holde varmen.

Så hvis du vil hjælpe de fjedrede venner, så sæt vand ud til dem hver dag. Brug en underskål eller en anden flad skål af plast, så den ikke sprænges af frosten. Læg desuden en flad sten ned i vandet, så hele molevitten ikke tipper."

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-10 21:47

o.v.n. - du har ret i, at man helst ikke skal stille varmt vand ud til fuglene.
Men du har ikke ret i, at fuglene helst skal spise sneen.

Som Nordsted1 skriver, blot koldt vand.

Endnu et citat om vand til fuglene:

"Når det bliver rigtig vinter, kan fuglene få problemer med at klare kulden.

Selv om fuglene kan puste sig op, så fjerene isolerer bedre, er det også nødvendigt for dem at øge deres forbrænding gennem føden.

Husk også at give fuglene lidt vand, hvis det er frostvejr. Der er de meget tørstige og kan ikke selv finde vand.

Husk at vandet skal være koldt, ellers risikere du at fuglene bader i det. Hvis fuglene bliver for våde, kan de risikere at dø af kulde."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 22:02

ebg_888... Tak

Nå o.v.n.. ta' den

Og så skal i tale pænt om mine kaniner

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-10 22:42

Hej
Vi fodrer fugle året igennem, endda kun med afskallede solsikkefrø til mejser og andre småfugle. Fedt med havregryn og korn og nogle halve kokosnødder. Men......... fuglene kommer ikke som de plejer. Det kan jeg takke naboernes katte for - jeg hader katte af samme grund.
Jeg er også egoist og vil gerne se på fugle.
Men nu er de vist blevet sultne, og er begyndt at komme igen og solsorte og sjaggere har taget hul på min store kristtjørns mange, mange bær. I et par dage har jeg vænnet dem til at de er nødt til at se på mig også (bag ruden med fotoapparat). Det har de vist vænnet sig til nu.

Så jo nordsted1 jeg fodrer ligesom du. Men har da tænkt på at sætte vand ud også. Det prøver jeg lige i morgen.
I går var jeg ude for at plukke nogle af bærrene fra kristtjørnen for at lægge dem på jorden. Jeg havde nu ikke tænkt på at bærrene var hårde og frosne som kanonkugler. Så fuglene får jo faktisk en del vand på den måde.

Hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-10 22:49

Og så lige en bemærkning, jeg havde sat vand ud i dag og hvad gjorde blåmejsen? tog den vandet? nej den tog den rene sne. Så var gråspurven måske klogere? nej de spiste sne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 22:56

De dyr er uberegnelige

Vi fodrer fuglene i deres hjemmebyggede fuglehus, men nu er der en fræk solsort der har fundet på at hoppe helt ind til kaninernes foderskål.. og han smider rundt med maden og sorterer, sådan en tyvknægt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-10 23:08

Ja og vores solsort forsøger at finde orme i den frosne jord, men den nyder de æbler vi lægger ud hver dag. Nu går jeg bare og venter på at solsorten bryder ud i sang.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-10 00:31

Glem romantikken granner...sorry Fugle"synger" ikke. Fugle skriger, for at markere deres territorium

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-10 00:54

Klumme
Nu har jeg hørt på solsortens san hvert forår og jeg nyder det sådan at hvis den sidder og synger i træer i haven, så sætter jeg mig i en havestol og sidder og nyder sangen, for så er det forår. Og den synger både morgen og aften og det er den skønneste sang. Så kan nattergalen godt pakke sammen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-10 00:56

hehehe Det blir du bare ved med kære granner. Den forstår ikke dig og du forstår ikke den, men du kan li dens "skrig" og så er det bare godt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-01-10 06:35

som ebg888 anfører i citat
LIDT koldt vand til fuglene-medmindre man har en rindende bæk i nærheden-
sådan en bæk har jeg 50 mtr væk og overvejer at sætte badeforbudsskilt op for fugle da de åbenbart kan komme til at lide afkølingsdøden ved overdreven vinterbadning.
AK JA der er mange bekymringer man kan gøre sig her i livet !!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-10 08:41

Her kan i lytte til solsortens sang og kald

http://www.turdussound.dk/fuglestemmer.htm

Jeg har engang haft en solsort i haven, der sagde som min telefon

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-10 13:29

Ja de er dygtige de solsorte, den kan da også efterabe lyden fra et modem. Og jeg kan da ikke gøre for at Krummen er tonedøv, for jeg hører solsortens lyde som skønsang.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-01-10 21:05

Hej nordsted1
Jeg har i dag løftet snelåget af min kompostbunke og har gravet overskudsæblerne fri igen for at fodre med dem. Der blev vild slagsmål om æblerne - blandt solsortene. Nu tænker jeg på om fuglene får en lille fjer på af at spise æbler i gæring?????? For æbler, som er lidt rådne er vel i gæring???

Ps. Jeg har ikke prøvet selv
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-01-10 22:41

Ja de æbler er fyldt med bioetanol.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-10 23:28

Ingelein, du må jo holde øje om de kan flyve ordenligt... ellers må du give dem startforbud

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 13:06

Nej kære granner....jeg er ikke tonedøv, men jeg ved, (hvilket understøttes af videnskaben) at ingen fugle er sat på denne jord, for at underholde mennesket eller andre arter med skønsang.

At det i dine ører lyder som cacao for øregangen er en utilsigtet sidevirkning (bivirkning er negativt ladet) Så nyd du blot deres territorialmarkerende skrigeri

Pst...jeg kan osse godt li fugle"sang", meeeennnnnn granner, jeg gør mig ingen illusioner om årsagen til dette skrigeri

Hav en velsignet søndag

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-01-10 13:10

PS
Og jeg mener stadig ikke at mennesket i dets usigelige klogskab skal gribe ind fordi livsbetingelserne for en art svækkes. De er jo ikke udrydningstruede....for så var det måske en hel anden sag.

Survival of the fittest burde være logik for burhøns, så artens genmasse ikke svækkes

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-10 23:42

Krumme

Jeg fodrer og jeg nyder at kigge på dem, jeg kan sidde helt stille med mit kamera og bare venter på det perfekte billede. Og så håbe det bliver godt gennem vinduet, for det er for koldt til at sidde uden for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-10 23:52

Citat
Survival of the fittest burde være logik for burhøns, så artens genmasse ikke svækkes

Det kommer vel også an på hvad de fejler.... sidste vinter havde jeg en halvtam solsort, der manglede det meste af halen så den ikke kunne flyve... det er da heldigvis ikke arveligt

Men jeg syntes det var sjovt at have den så tæt inde på livet, den var max en halv meter var mig, når jeg var ude på terrassen. Den boede her hele vinteren

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-01-10 00:01

Hej granner1

Så er vi to, der sidder og lurer med et kamera bag ruden. Jeg har en stor kristtjørn udenfor mit vindue i arbejdsværelset. Men nu har fuglene vænnet sig til at jeg sidder der og lurer. I starten fløj de væk med det samme.

I går så jeg en fugl på størrelse med en solsort, men med et rødbrunt bryst. Jeg tror det er en vindrossel. (Troede først det var en sjagger indtil jeg fik kigget i bogen og der virkelig komme nogle sjaggere i dag).

Fotograferer Du med automatik eller stiller du på blænde/lukkertid evt. også ISO ??? I det blæste det nemlig for meget til at billederne kunne blive gode. Jeg tænker også at jeg må investere i noget telelinsehalløj. (Canon powershot G7).

Men sjovt og tidsrøvende er det da.
http://strikingeshave.blogspot.com

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-10 00:08

Citat
Men sjovt og tidsrøvende er det da

Altså Ingelein det er da ikke tidsrøvende, jeg syntes det er en rigtig god måde at bruge tiden på

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-01-10 00:26

Hej Nordsted1
Spørg lige min gemal om han også synes det.
Men du har da ret, det er i hvert tilfælde ikke tidspilde. Men jeg er da glad for at jeg ikke er fugl........
mange hilsner til dig- din natteravn - eller natugle?

Ingelein

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-01-10 01:11

Ja ja ....Nyd I bare jeres fugles sang (skigeri) hihi Skam der ikke er en remotekontrol, så man kan skrue op og ikke mindst ned for dem. Havde engang en undulat, og jeg skulle hilse at sige, at undulatsprog IKKE er opera at høre på, så den endte som benløse fugle, eller mere præcist som det nogle slagtere kalder "fuglekvidder"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-10 13:20

Så er der blevet lavet mere fuglefoder -- havregryn ristet i margarine - det er noget de kan li'

Har i hørt der har været en eksplotion i zoo??

En ildfugl fløj ind i en krudtugle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-01-10 15:00

Hej Nordsted1
Jamen så har vi to også haft samme gøremål. Jeg har lavet mejsebolde ud af diverse fuglefrø, afskallede solsikkekerner, havreklid (for at få det til at holde sammen) + palmin og resterne fra klejnekogningen (Nej ikke branket fedt .

Jeg har nogle af de her spiraler til mejsebolde. Dem har jeg fyldt med min "fugledejg". Nu sidder jeg og venter på at de skal sige TAK FOR MAD.

Ja, lad de andre bare kalde os småtossede Det er jo os der har fornøjelserne! ikk?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-10 17:54

Jeg vil ikke undvære mit kiggeri på fuglene, og jeg glæder mig til kølige morgner hvor jeg bliver vækket af solsortens sang lige uden for mit vindue. Jeg er nødt til at fodre den for at den skal blive i mit træ. Og hvem vil ikke glæde sig til at se gråspurvenes første kuld unger når de skal lære at spise af mejsekuglerne. Det er rent cirkus.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-10 13:37

Så fandt jeg tråden igen-- tænk i var blevet helt væk

Jeg har idag haft en hel fantastisk oplevelse... flere tusinde små fugle kom flyvende hen over vores have -flere hold -igennem længere tid.. det var lige som at se sort sol i efteråret ved Tønder

Jeg siger jer det var et simpelthen så flot, store sorte klynger... nu kan jeg ikke huske fuglearten, for jeg fortalte det straks til mine forældre, som er meget fugleinteresserede, og de vidste godt hvilken fugleart det var... lidt størrer end end gråspurv, men mindre end en solsort

Har i nogensinde oplevet det??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-10 13:45

Kan det ikke være silkehaler? Jeg har oplevet noget lignende en frostklar nat for nogle år siden. Klokken var 3 om natten, fuldmåne og lyst, det hele er dækket med sne. En flok silkehaler invaderer træer lige uden for mit vindue og de begyndte at synge. Jeg åbnede vinduet og bare lyttede.

Næste dag var der ingen der troede på det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-10 13:45

Hej Nordsted1
Det må have været et fantastisk syn. Havde Du ikke kameraet parat? Nå, det havde jeg nu heller ikke da en flok svaner trak hen over vores hus i går.

I dag har jeg været på tiggergang i både Føtex og i Brugsen - efter halvdårlige æbler - som de ville sælge billigt - det havde de ikke. Så jeg købte fine æbler, som jeg må rationere. Måske skulle jeg prøve en frugtavler i nærheden. Hvem????

Men jeg var letsindig og købte fuglefoder af den bedre slags og også rosiner. Superbrugsen har også altid billigt brød til en flad femmer.

Nu går jeg ud og fodrer.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-10 13:46

ingelein

Kan du ikke sende mig en PM, jeg har forsøgt at skrive til dig, men du har lukket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-10 13:55

Granner01... Jeg tror ikke det var silkehaler, dem har jeg før haft besøg af, og rigtigt mange, men ikke flere tusinde..Jeg godt forstå du nød silkehalebesøget, de synger som små klokker

Da jeg havde dem,(efterår) invaderede de min ligusterhæk, og spiste alle bærrene, senere fløj de op og satte sig i el-ledningerne og klattede, sikke et fortov jeg fik

Ingelein... jeg tænkte lidt på at hente mit kamera, men jeg har før taget billeder af sort sol, men det blev kun til sorte pletter, så jeg droppede tanken,og stod bare og kikkede på

Jeg har lige købt cox orange til fuglene.. men hunden og jeg låner nu også lidt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-10 15:22

Hej Granner1

Nu skulle det være muligt!!
Hilsen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 15-01-10 22:35

Tak for svaret Nordsted1.