/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
hvor hurtig skal en router være
Fra : risvej07
Vist : 1111 gange
100 point
Dato : 07-01-10 22:14

jeg har en standart telenor zyxel 2602HW-D1A router
jeg har før haft 8 mbits uden problemer
nu har jeg fået 20 mbits men der leveres kun 15 mbits til min pc
kan dette skyldes at routeren er på 54mbits skal den skiftes til 100 mbits ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 22:17

Jeg tror nærmere det er din udbyder der ikke holder hvad de lover

Vi fik en aftale med TDC om 20 mbit, men fik også kun 15, og der kørte skidtet ikke ordentligt, så

bad vi om at få det sat ned til 10mbit, og nu kører det upåklageligt

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 07-01-10 22:21

Hvis du måler et antal gange vil du forskellige hastigheder,
sådan er det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-01-10 23:12

Har du prøvet og læse dit eget spørgsmål?

Du spørger om du router, som har en overførsels hastighed på 54 Mbit, er hurtig nok til at håndtere en forbindelse fra din udbyder på 20 Mbit/15 Mbit?

Come on, det kan du sgu' godt selv regne ud Og hvis forbindelsen variere mellem 20 til 15 Mbit så er det din udbyder der ikke kan lever den hastighed du betaler for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 23:20

webnoob... det er da ikke sikkert spørgeren ved at hans router er stor nok... så tror jeg ikke han havde spurgt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-01-10 23:54

Citat
kan dette skyldes at routeren er på 54mbits skal den skiftes til 100 mbits ???

Tror spørger er udemærket klar over hvad hans router kan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 00:03

Citat
kan dette skyldes at routeren er på 54mbits skal den skiftes til 100 mbits ???

Så var der nok ikke blevet spurgt... tja jeg skal ikke gøre mig klog på jer mænd

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 08-01-10 15:10

Det kan også være, at det kobber, som går fra centralen og ud til din adresse, ikke kan levere mere end 15mbit.

Hvis du ikke kan hive mere end 15mbit ned via kabel, så nytter det ikke at skifte routeren.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 08-01-10 15:13

kære webnoob nu er det sådan i det virkelige liv... at elektronik ikke virker som man tror..
og selv om en router er på 54mbits skal kunne klare en 50mbits forbindelse
ja så ser verden anderledes ud !!!!!

hilsen poul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 15:15

risvej, prøv at ringe til din udbyder, måske det slet ikke kan lade sig gøre at få den hastighed du betaler for

Vi kunne ikke få det, selv om vi det lovet (og betalte for det)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 15:19

Hold da op hvor jeg kan skrive uforståeligt... men jeg håber alligevel du kan gætte dig til meningen med det??

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 08-01-10 15:20

jojo den er fisen ind

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-01-10 15:51

risvej07 jeg ved godt at når vi snakker 50 Mbit forbindelse og en router på 54 Mbits, men nu har du altså en forbindelse der er 2 - 3 gange mindre en din routers ydeevne og så meget svinger en router ikke, HVIS den gør så er den defekt.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 08-01-10 15:54

så er der mange defekte router!!!!!!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 16:39

Hvis du nærlæser betingelserne for din opkobling vil du støde på et begreb der hedder "overhead" - En overhead på 10% vil rent praktisk sige at 10% af din forbindelseshastighed bruges til at kontrollere om alle data nu også er send og modtaget korrekt. Altså hvis du har en 10Mbit forbindelse vil du reelt kun kunne nå en maksimal hastighed på 9 Mbit. Er din maximale hastighed betydeligt mindre end 10% under den lovede maximale histighed kunne det tyde på et problem med selve kablet eller på grund af tekniske og fysiske forhold både i dit hjem og fra vejen fra centralen og til dit hjem. Dette kan du ikke gøre noget ved.

Kort sagt: bor du langt fra centralen vil du ikke kunne opnå så høje hastigheder som en person der bor tæt på denne!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 16:43

Jeg bor tæt på centralen, men TDC kunne ikke leverer de 20 mbit som jeg blev lovet - og betalte for -

Det var noget forbandet svineri/bondefangeri, for det vidste de jo godt, da jeg talte med dem i tlf, men alligevel lod de som om at de kunne leverer varen, og sendte mig regninger på de 20mbit

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 16:52

Prøv at teste din forbindelse grundigt. Der findes nogle få (men ofte dårlige) sider på nettet til dette, men prøv i stedet feks. at hente en stor .torret fil med en torrent client og notér dig en gennemsnitlige hastighed du opnår. Den vil ofte ligge meget tæt på den hastighed du betaler for! (naturligvis under forudsætning af at der er seeders nok mv.)

Ellers prøv her: http://hastighedstest.tdc.dk/?csref=_tdc_kc-forside_hastighedstest_05_ejs

I øvrigt hedder din router sikker 54/100 eller noget i den stil. Dvs. maks hastigheden via trådløs er 54 Mbit/sek og via kabel er den 100 Mbit/sek. LANGT de fleste router kan kører minimum 100 Mbit via en kablet forbindelse.

Sidst men ikke mindst kan du undersøge om noget "forstyrrer" din router. Kører du men en 802.11b eller 802.11g router er der meget "støj" på linien (for nu at sige det lidt enkelt). 802.11n er til gengæld det bedste valg hvis dit netkort understøtter det!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 16:54

Norsted1: Det har jo næppe noget med dette spørgsmål at gøre hvorvidt TDC holder hvad de lover?!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 16:55

risvej07: kører du i øvrigt med kablet eller trådløs forbindelse mellem PC og router?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 17:02

Der er jo også flere ting end bare selve hastigheden der spiller ind... Ping og jitter feks.

Denne test er super god til at teste disse 2 ting: http://www.pingtest.net/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 17:02

Risvej07... det har da i allerhøjeste grad noget med dit spørgsmål at gøre

Hvis din udbyder slet ikke kan levere de 20 mbit som du betaler for, så bliver du snydt, og er parat til at købe en størrer router end du har behov for

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-01-10 17:11

Norsted1: Var den til mig??? Kort sagt kan du ALDRIG forvente at få en 20 Mbit hastighed på alt hvad du foretager dig på internettet selvom du har en 20 Mbit linie... that's life!

Eksempeltvis kan du måske opnå en hastighed på 18-19 Mbit hvis du henter noget fra naboens PC men en hastighed på under 1 Mbit hvis du henter fra en server i Auckland.

Lasse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 17:15

Citat
nu har jeg fået 20 mbits men der leveres kun 15 mbits til min pc

Før jeg begyndte på noget som helst andet, ville jeg som tidligere nævnt, ringe til udbyderen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-10 12:42

Hvis din netforbindelse, er over telefonlinien, så kan du roligt regne med, at det er her den halter. Din forbindelse til nettet er jo afhængig af afstand til centralens server, og kablets kvalitet.
Er kablet af den gamle type fra telefonens barndom, så er kablet uegnet til denne trafik, med den hastighed, da der er alt for meget tab i kablet, på grund af kablets konstruktion. - Det spiller også en rolle om hvor mange splejsninger der er på linien, da dette også giver tab over for internetsignalet.
Blot to meter kabel uden ballance, er nok til at signalet har meget svært med at komme frem, selv om der er en elektrisk forbindelse.

Annuller spørgsmålet
Fra : risvej07

Dato : 28-03-10 10:35

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål