/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Økonomisk rådgivning, førtids pensionist
Fra : vedikkealt
Vist : 927 gange
100 point
Dato : 07-01-10 21:24

Vedkommende sidder i et betalt parcelhus fra midt i forrige århundrede.

Og nu er der så 2 muligheder.

Enten skal der over de næste 5 - 10 - 20 år kommes mindst et par hundrede tusinde i huset, vinduer - døre - tag etc.

Eller også skal det sælges i den nuværnde stand, som ikke er så ringe endda, da der allerede er lavet flere forbedringer med nye fuger, og løbende godt vedligeholdt.

Jeg har foreslået, at vedkommende tager en snak med en privat økonomisk rådgiver, men hvem skal man vælge...? for vedkommende rådgiver skal jo have indblik i en førtids pensionist forhold.

Bedste hilsner fra vedikkealt.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 21:31

OG SPØRGSMÅLET VAR_????????

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 21:35

Som Pensionist gælder der SÆRLIGE regler for vedligeholdelse af sit eget hjem/ HUS

Så tag LIGE EN TUR omkring det Sociale, før du smider de ``` 2 MULIGHEDER vedkommende har / gennem DIG ??? OG _ ud på herrens mark.
Eller læs mere på Kommunernes HJEMMESIDE, hvor ALT det står beskrevet, så selv ???
kan fatte det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-10 21:35

Nu ved jeg at du fungerer som bisidder, så kunne det ikke være en fordel hvis personen fik en snak med en socialrådgiver fra kommunen? Du kunne gå med for at få samtalen i den rigtige retning.

Ellers en ældrerådgiver, hvis kommunen har et socialcenter. Mulighederne er der, man skal bare slå op i en lokal telefonbog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 21:57

Det vedkommende ikke skal gøre er at forsyne huset med nyt køkken eller badeværelse.
Der vil de nye ejere straks indbygge lige hvad de synes om.

Det han/hun kan gøre er at få indsat: Nye vinduer, tagrender og evt. nyt tag?

Og før en kommunal social rådgiver, ville jeg kontakte en, gerne pensioneret, håndværker
eller ejensdomsmægler, nogle af dem har stadig job med at udarbejde tilsynsrapporter,
og de ved hvad det drejer sig om...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-01-10 22:07

# granner01

Det med kommunen er selvfølgelig en mulighed, men overraske mig ville det om vedkommende rådgiver i kommunen kan svare på hvilket bolig valg der fremtidigt skal vælges, andel, ejer eller lejer, og hvad det på sigt vil komme til at betyde for vedkommendes privat økonomi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 22:13

Hvis et par hundrede tusinde er det "eneste" gæld der så kommer til at være i huset, og lånet bliver taget på 30 år, så er det en billigere husleje end ved at skulle flytte.

Evt. tag de første ti år uden afdragsydelse (det er vi blevet anbefalet, men overvejer i et års tid eller mere endnu)

Prøv engang at beregne hvad det kommer til at koste her

http://www.totalkredit.dk/TKdk/page?action=loan_new&cid=_aw_Beregninger_Beregn%20laan_l%C3%A5neberegner&gclid=CIS3pIaYk58CFUJE3god0nSWLg&js=t

Ulempen er at der er vedligeholdelse, den kan være både dyr og besværlig for ældre mennesker.

Hvis huset skal sælges, ville jeg vente lidt, det siges at huspriserne lige så stille vil komme opad igen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 22:22

Jeg focuserede mere på at få vedligeholdt og solgt huset med størst mulig afkast.

Hvornår det bør ske og hvor de skal bo, afhænger af mange faktorer,
alder, helbred, fritids interesser etc. Eksempelvis har de hund?

Gør som jeg, vent med at sælge til næste højkonjungtur...

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 07-01-10 23:37
Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-01-10 06:57

Om pgl. skal bruge 1/4mil er vel et spørgsmål om, om pgl. har pengene. Er det for selv at få glæde af omforandringerne, er det OK, men hvis det alene er for at får mere for huset, så ændrer dette ikke meget på prisen, men prinmært for at kunne sælge huset hurtigere. Nye ejere vil ofte ved et nyere køkken/bad ændre dette, så det passer bedre med deres smag!

Kommunen har intet med vedligeholdelse af privat ejendom at gøre. Ejendomskatten kan evt. indefryses, som så først skal betales ved salg af huset.

Bliver huset solgt, er der formentlig en friværdi, og flytter pgl. i lejebolig, kan der måske opnås boligtilskud, så alt i alt - set ud fra en økonomisk vinkel, er dette den absolut bedste løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 07:06

Citat
Bliver huset solgt, er der formentlig en friværdi, og flytter pgl. i lejebolig, kan der måske opnås boligtilskud, så alt i alt - set ud fra en økonomisk vinkel, er dette den absolut bedste løsning.

Når huset bliver solgt, får sælger pengene i hånden og dermed ryger div tilskud til en førtids pensionist

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-01-10 07:14

# svendgiversen

Citat
Det vedkommende ikke skal gøre er at forsyne huset med nyt køkken eller badeværelse.

Huset fik nyt køkken sidste år, det var ganske enkelt for gammelt og slidt, og det meste var hjemmestrikketsammen.

Men ellers har du ganske ret, der er ingen grund til at smide mange tusinde efter indvendigt vedligehold med nyt maling - tapet m.v., hvis bare det der er er almindeligt godt vedligeholdt.

Alt dette skal de nye ejere nok gøre til deres eget projekt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-01-10 07:19

# Nordsted1

Citat
Når huset bliver solgt, får sælger pengene i hånden og dermed ryger div tilskud til en førtids pensionist

Det er nemlig korrekt, alt ryger, og man skal leve af sine egne penge.

Jeg har foreslået vedkommende at låne max. før huset bliver solgt, og så indrette et nyt hjem lige efter egen smag, og så smide ALLE de ret så gamle møbler og andet inventar i en container...

Jeg har set denne model før, og vedkommende fik det fedeste nye hjem, og havde INGEN penge, og dermed fuldt tilskudsberettiget...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-01-10 11:58

Hellere være rig med mange hundrede tusinde på kontoen og får førtidspensionens grundbeløb på ca. 5.000 kr. o måneden, end at få fx 8.000 kr. om måneden og hænge med røven i vandskorpen.

Det er liger som nogle mennesker tænker på, at hvis de nu tegnet en privat invaliderente, så får de ikke noget fra det offentlige!!! Hellere få fx 150.000 kr, om året end få 50.000 kr. vfra det offentlige!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 12:08

Alka, det lyder da rigtigt nok, men hvis nu pensionisten er meget glad for sit hus, og helst vil blive boende, så er huslejen billigere ved at tage et 30 årigt lån end hvad huslejen kan blive et nyt sted.

Selvfølgelig er der udgifter til vedligeholdelsen og en ekstra forsikring, men ellers så er udgifterne næsten ens

Vil personen helst være fri for at skulle spekulerer mere på hus, så vil jeg nu også vente med at sælge,for som jeg tidligere har nævnt, så er der tale om at huspriserne er ved at vende

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-10 12:35

Sjovt nok har jeg og min nye "kone" begge problemstillinger tæt inde på livet,
jeg har valgt at spare på moderniseringerne, sidder gældfrit og får kun mindste pension,
hun har lånt til udbedring af et ældre hus med en unik beliggenhed og kan snart få ekstra pension.
(hvis vi nu gifter os taber vi nok begge fordele?, så det har vi ikke råd til).

>og så smide ALLE de ret så gamle møbler og andet inventar i en container...
Også dette kan jeg genkende, men de gode gamle møbler har jo affektionsværdi.

Så længe man flytter til noget større, er der ingen problemer, men nu...
At udvælge og samle indbo fra to store huse til et mindre er ikke nemt.

Og så det med >en container...
Da min mor døde, smed vi Wegner møbler ud, der vist var en formue værd,
der må da være alternativer til losseren?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 12:45

Svendgiversen, der er da også en tredie løsning... at i bliver boende i det ene hus, så kommer problemet bare... hvilket hus skal i vælge

Hvis jeg skulle vælge, så skulle det være det hus, der er mest ældrevenligt, og tættest på indkøbsmuligheder

Hvis møblerne er pæne, ville jeg sælge dem/forære dem væk, det er da bedre end at smide dem ud

Husk at oprette testamente, hvis der er arvinger, ellers kan den længstlevende komme ud for en rigtig grim oplevelse oveni at blive alene

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-10 12:55

Ja Nordsted, vi ender nok i det mindste af de to huse, men det ligger længst væk fra byen.

Til gengæld har det egen badebro, og jeg er vandskrækker...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-10 15:05

Svendgiversen... det er i hverttilfælde noget der skal tænkes godt igennem, inden i beslutter jer.

I skal i hverttilfælde tænke på, at i måske en dag ikke er i stand til at køre bil, eller gå på trapper osv, så er det dejligt med et lille hus, og at man kan gå ud og handle.

Min gamle nabo kan selv gå ud og handle med hjalp fra rolator, og det er hun bare så glad for at kunne, så er hun ikke så afhængig af andre

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-01-10 18:29

# Nordsted1 og svendgiversen

Sandelig en hyggelig sludder i får her i mit spørgsmål.... ...

Men absolut nok så relevant i forhold til mit spørgsmål....

Og når vi kommer op i "vores" alder... og skifter M/Kén ud, så er der ofte pludselig 2 huse / ejer lejligheder, og hvis ikke noget af det er lejet, bliver det straks noget mere indviklet at få fælles bo.

Og så er der jo hele testamente problematikken, her er det altså vigtigt, igen i "vores" alder... hvor vi kan slå stiften havd dag det skal være..., at få det hele på det rene, så ikke EN af parterne står med "tøjet i hånden og boligløs" når den ene er væk.

Og så er der jo uskiftet bo problematikken, er der arvinger og man ønsker at gifte sig igen, så er det jo en deler med arvingerne, men her sidder man jo så på 50 %, plus man tæller med som arving på den andre 50 %...men man skal dælme tænke sig om.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-10 18:40

Vedikkealt... Vi går selv med de samme tanker, og har snakket med banken om hvad vi skal gøre når en gang, som nok ikke er om så længe

Men vi satser nok på at blive i huset, fordi det vil blive den billigste husleje for os, og vi har hele tiden holdt huset, så der skulle ikke være de store udgifter lige om hjørnet.

Men det er også meget fristende at sælge, og få en masse penge i hånden, men vi er ikke sikre på at vi kan trives i en lejlighed/rækkehus, vi har aldrig prøvet det, og tanken om at kunne risikerer at få nogle larmende naboer, den er vi ikke helt lune på

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-01-10 09:33

#Nordsted1

Da jeg rundede de 50 stod jeg for at skulle anskaffe mig en ny bolig, og var så svine heldig at få købt en mindre andelsbolig med udsigt over Limfjorden, med en husleje på 1000 kr. om måneden, for da var det vigtigt for mig, nu hvor jeg skulle igang med den sidste halvdel af livet, at få en bolig jeg kunne blive i rent økonomisk, uanset hvad der på sigt skulle tilskikke mig.

Lånet til boligen banker jeg optimalt af på, her så længe jeg arbejder, så jeg er gældfri når min tørn på arbejdsmarkedet er overstået.

Men kan sagtens forstå jeres problematik, for lejer man noget, er det stort set umuligt at komme af med en stærkt støjende nabo ( jeg har prøvet - et helvede på jord ), i et rækkehus er man jo lidt mere sig selv, og bor ikke i lag, og her er det nemmere, at lave research på naboerne.

For næsten lige så sikkert som amen i kirken er, at bliver mennesker i deres huse til sidste udkald så har det som regel været i forfald mindst de sidste 10 år, for pensionen strækker ikke til mange bøtter vedligehold.

Mod det taler så, at sidder man i et betalt hus, bliver huslejen ingen steder billigere, og så kan man holder stumperne sammen med søm og sejlgarn, og så skide på udkommet til arvingerne...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-10 23:43

Citat
og så skide på udkommet til arvingerne

Er der noget tilbage, er der lavet en regnefejl

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-01-10 20:33

Tak for svaret Nordsted1.

Nu er beslutningen så kommet noget nærmere for vedkommende, for man kan jo godt regne med at der gerne skulle være 20 gode år endnu, før vedkommende begynder at blive rigtig gammel.

En leje lejlighed i god størrelse koster - lad os sige 4000 om måneden + forbrug, de 4000 om måneden giver 48000 om året, 480000 på 10 år og 960000 på 20 år, så er det jo langt billigere at afdrage 100 - 200000 over 30 år, så er huslejen stadig minimal, når der kun er en "husleje" på 650 kr om måneden i Ejendomsskat.

Og så er huset stadig i behold...

Bedste hilsner fra vedikkealt - som også gerne ville have belønnet mange af de andre gode svar i denne tråd...så i får ALLE en stor TAK...