/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Halsbetændelse!!!
Fra : grethes
Vist : 2161 gange
100 point
Dato : 26-04-03 11:03

Er der nogen her der lige har erfaring med, hvor lang tid der går inden penicilin begynder at virke. Jeg har redet mig en halsbetændelse, er startet på 5. dag penicilinkur, så når dagen er gået er jeg halvvejs, men synes stadig ikke der er bedring.

Det er meget længe siden jeg sidst har fået penicilin, så kan slet ikke huske, hvornår det begynder at virke.

Håber nogen kan give et svar.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 26-04-03 11:12

Jeg ville mene at du burde være i bedring hurtigt - og inden 5. dagen.
Desuden skal man nårmalt tage pennicillin op til 5-10 dage efter at infektionen er slået ned.

ring lige til din læge mandag mårgen og hør ad.

Tog din læge et lille "skrab" fra mandlerne ??

BECK

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 26-04-03 11:17

Jeg blev af min læge sendt på sygehuset på hals-øre-næse ambulatoriet, og ja, der blev taget et skrab. Så jeg vil da formode de ved hvad de har med at gøre og jeg har fået den rigtige behandling.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 26-04-03 11:19

det burde man tro.
det skrab man tager er ret sikkert og giver lægen hurtig besked om hvilken bakterie der forårsager infektionen. Dermed ved de også hvilken behandling der er den bedste.

tag en snak med lægen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-04-03 16:34

Når du har været ved hals-specialist, skulle det være ok. Dit spm. fik mig til at tænke på "min egen" halsbetændelse for nogle år siden. Den endte med en tur på sygehuset med bl.a. lungebetændelse. Årsagen var forkert penicilin. Dette skulle jo være iorden hos dig, men vent ikke mere end et par dage med at kontakte læge/halslæge. En halsbetændelse ude af kontrol er ikke at spøge med.

God bedring
summer

Accepteret svar
Fra : Dr.Mark

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-03 20:05

Penicillinen skulle virke efter 5 dage - Er symptomerne uændrede eller har de ændret sig? Hoster du mere? Har du feber?

Der er 2 slags skrab - en hurtig test hvor man bare får svar med det samme om det er bakterier og en der sendes til såkaldt dyrkning og resistens (D+R). Hvis det er den sidste type de tog går der en lille uge (=nu) før de har svaret som er hvilke(n) bakterier og hvad de er modtagelig for. En mulighed er at din bakterie er resistent overfor penicillinen og at du skal have noget andet - og det ville de vide nu hvis det er den type skrab de tog. Så snak med din læge eller Ø-N-H ambulatoriet på mandag. Imens du venter på en evt. ny antibiotika kan du prøve nogle zink sugetabletter der lindrer, de fås i håndkøb ligesom naturmidlerne Echinacea, Tea Tree oil evt. somm mundskyl og hvidløgstabletter også kan hjælpe.
Dr.Mark

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 29-04-03 09:40

Tak for svaret Dr.Mark. Nu lysner det endelig, men først 7. dagen på penicilin (mandag) kunne jeg begynde at mærke bedring. Har også haft kontakt med min læge, så alt er under kontrol. Så håber bare snart at være helt frisk igen, men en drøj omgang har det været.

Mvh
Grethe