/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vejrstation
Fra : steffen15
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 07-01-10 19:55

Hej jeg har fået en vejrstation i jule gave af min kone..

men er lidt forvirret over den... den viser nemlig en luftfugtighed udenfor på 93%..

kan det seriøs passe??

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-10 20:05

Det passer vist meget godt, tal for Kbhområdet her er omkring 90%

http://www.dmi.dk/dmi/vejrarkiv?region=7&year=2010&month=1

Godkendelse af svar
Fra : steffen15

Dato : 07-01-10 20:08

Tak for svaret vagnr.

mange tak (=

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-10 20:20

Selv tak, Steffen15.

Jeg gik egentlig og troede, luftfugtigheden var lav i frostvejr!

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 07-01-10 20:21

Det troede jeg nemlig osse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-10 09:09

Hej igen

I morges. da jeg havde tørre hænder og skulle have lidt creme på tænkte jeg lidt mere over dit spørgsmål, og måtte læse lidt på det.

Svaret var rigtigt, men på en måde har vi begge to ret i at luftfugtigheden er lavere i frostvejr.

Det man måler er den relative luftfugtighed, altså betyder 93% luftfugtighed, at luften indeholder 93% af den mængde vand, den maksimalt kan indeholde ved en given temperatur.

Varm luft kan bare indeholde meget mere vanddamp end kold luft, som du kan se på grafen, der viser det maksimale vandindhold i gram pr m3 luft, og hvor man kan se, at det højeste vandindhold i luft ved 100 grader er ca 600 g/m3, mod ca 1g/m3 ved 0 grader. Så luften i frostvejr er knastør, men den relative luftfugtighed er åbenbart (i hvert fald for tiden) meget høj.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Feuchte_Luft.png