/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Er mit banklån lovligt?
Fra : Hopenhagen
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 07-01-10 16:17

Jeg skylder 234.000 kr til banken. Før jeg mistede mit job betalte jeg over 8000 kr af på det om måneden.
Nu betaler jeg 2500 kr om måneden, fordi jeg ikke har andre muligheder desværre.
Jeg kan se at selvom jeg indbetaler 2500 kr hver måned, så stiger den lidt engang imellem.
Efter 30 år ender det med at jeg har tilbagebetalt 648.000 kr.

Helt ærligt er det virkelig lovligt?

Har ikke lige kontrakten her, så jeg kan ikke lige huske renteprocenten. Men jeg glemmer da ikke at jeg skal betale næsten trekvart million tilbage af 234.000 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 16:20

Det er altid dyrt at låne penge Og du kommer altid til at betale langt mere end du har lånt

Hvor meget betaler du i rente??

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-01-10 16:25

Mange gør som dig. De har hovedet under armen når de låner. Når virkeligheden så går op for dem, så hyler de.

Du har lånt pengene, forhåbentlig haft det sjovt for dem. Nu skal det sure så igang, de skal betales tilbage.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-01-10 16:29
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-01-10 16:32

hmm, jeg får det ikke til at hænge sammen. Hvis du betaler ca. 12 procent, så passer det med at du når at afdrage over 600.000, men så vil det tage mere end 30 år at nå nul.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 16:33

I "gamle" dage var der en tommelfingerregel der sagde at lånte penge fordoblede sig sådan ca. hvert 10 år.... Kontoordninger hvert 5 år.....

Nu er renten lavere så det måske er hvert 20 år.....

Men det endelige beløb lyder plausibelt.... OG IKKE DYRT

Sådan er det at være "fattig"...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 16:35

HUSK LIGE at du derved har sparet ca. 200.000 i skat

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-01-10 16:41

Prøv at se på lånetilbud,fra Leasy og andre fra det grå pengemarked.
Det er tilsyneladende fuldt lovlig.Så dit lån er nok også.
Der er nok heller ingen banker,der udbyder dissiderede ulovlige lån.

Er det en boliglån,er det endda meget normal.Her betaler man lånet tilbage,op til flere gange.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 17:01

Ja det er sikkert lovligt, og tidligere var det helt normalt at man skulle tilbagebetale det 3 dobbelte.
Dengang man havde høj inflation og en krone så sidst i perioden var under 50 øre værd.

Imidlertid, med den nuværende historisk lave rente, burde det kunne gøres billigere...

Hvad med et flex lån; har du ikke noget fast du kan stille som sikkerhed? Det er meget billigere.
Ellers prøv om du ikke kan låne de 234.000 kr i et andet pengeinstitut, og betal så lånet ud.

På nuværende tidspunkt, med en diskonto på 1,15, bør man kunne få billigere lån...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 17:05
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 17:26

Så er der for stor rentemarginal...

Sidste år skulle jeg investere et tilsvarende beløb og min bank ville kun give et par % i rente.
Så investerede jeg dem i Alm. Brand til 4,5 % p.a. bundet for et år.

Nu kan jeg hæve dem, og det gør jeg nok? For nu vil Alm. Brand "kun" give 3,33 % i rente...
(men først vil jeg presse dem; i modsætning til min bank skylder Alm. Brand penge til over 8%)

I sammenligning med det du skal betale i rente, får vi stakkels småsparere alt for lidt...

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-10 17:59

Citat
Jeg skylder 234.000 kr til banken. Før jeg mistede mit job betalte jeg over 8000 kr af på det om måneden.
Nu betaler jeg 2500 kr om måneden, fordi jeg ikke har andre muligheder desværre.
Jeg kan se at selvom jeg indbetaler 2500 kr hver måned, så stiger den lidt engang imellem.
Efter 30 år ender det med at jeg har tilbagebetalt 648.000 kr.

Citat
Jeg kan se at selvom jeg indbetaler 2500 kr hver måned, så stiger den lidt engang imellem.

Hvis din rente er 12,5% er renterne jo det første år kr. 29.250 så det er kun kr. 750 du afdrager på lånet det første år. 2.år er ca. kr.843 og 3.år ca. kr. 949 osv, ja så det samlede beløb bliver stort enden du er færdig med at afdrage det.
Så du må forsøge at forhandle dig til en laver variabel rente i banken og afdrage lidt mere evt. kr. 2700 om måneden, det vil hjælpe til at få lånet betalt end del år før, og den totale omkostning bliver mindre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 18:09

Ja, her er jeg så ikke enig.

I stedet for at betale 12-13 % i rente, lån da pengene et andet sted og betal ud...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-01-10 18:23

Naturligvis er det lovligt. Du har selv indgår en skriftlig aftale med banken. Når du skulle afdrage med 8.000 kr. om måneden, ville du betale både renter, men også et større afdrag. Nu betaler du ikke noget afdrag overhovedet, og så kan din gæld jo ikke nedbringes. Derimod vil dine renters rente æde dine indbetalinger op - med mindre din rente falder til fx 3% - men det gør den nok ikke!

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 07-01-10 19:01

Mange tak skal i have allesammen.
Jeg syntes virkelig det er stengt at man tager hvad man kan slippe afsted med og ikke for at hjælpe samfundets økonomi. Man er tvunget til at have en bank, men man bliver røvet af dem med gebyrer og renter.
Jeg burde ikke betale en skid tilbage. Jo måske efter et bankrøveri.. hahaha
Men et bankrøveri er da 100% karmafrit, når de tillader sig den slags renter.
Fra nu af vil jeg grine når jeg hører der har været banakrøveri.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 08-01-10 08:55

Citat
Mange tak skal i have allesammen.
Jeg syntes virkelig det er stengt at man tager hvad man kan slippe afsted med og ikke for at hjælpe samfundets økonomi. Man er tvunget til at have en bank, men man bliver røvet af dem med gebyrer og renter.
Jeg burde ikke betale en skid tilbage. Jo måske efter et bankrøveri.. hahaha
Men et bankrøveri er da 100% karmafrit, når de tillader sig den slags renter.
Fra nu af vil jeg grine når jeg hører der har været banakrøveri.

Jeg vel håbe du går økonomisk på røven hurtigst muligt,med den indstilling du har.
Du har lånt penge,og brugt dem. Hvem skal betale dem,hvis ikke dig selv.
Da du lånte penge i Banken, var de da også nogle røvhuller ??.
Fy for satan??.
vvdriver

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 08-01-10 20:51

Wdriver:

Jeg snakker jo om lånets renter fjols. Jeg vil da gerne betale tilbage, men fandme ikke snydes af folk der skider på andre mennesker.
Den rente er ikke normal.

Jeg håber også du går på røven dig idiot.