/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Rejse til Polen
Fra : medd
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 06-01-10 18:58

Hej :)

Jeg skal sammen med 5 veninder planlægge en rejse til Polen til sommer, og tænkte at der måske var nogen herinde der kender lidt mere til tog og bus-forhold end vi lige umiddelbart gør.

Rejsen kommer til at fungere lidt backpacker-agtigt. Vi tager tog fra Danmark til Berlin hvor vi tilbringer en eftermiddag og aften, hvorefter den enes onkel kommer og henter os fra Berlin. Vi bor så et par dage hos den enes onkel (som bor i Polen), hvorefter vi tager til bjergene og besøger nogle forskellige byer og steder der. Der har vi tænkt os at gå en del og tage bus de steder der er nødvendigt og så overnatte på noget ala vandrehjem. Der vil vi være i 5-7 dage hvorefter vi tager til en storby - muligvis Krakow for at være der et par dage inden vi tager hjem.

Et af de helt store spørgsmål er hvilke rejseformer vi skal benytte os af. Fra Danmark til Berlin rejser vi med tog, og vi har fået oplyst af DSB at det vil koste ca. 550 kr hver vej. Så ialt 1100 kr. Vi har så kigget lidt på nogle forskellige andre muligeder og har fundet at:

Kolding – Berlin: 550 kr * 2 = 1100 kr
Interrail Global Pass – 10 rejsedage på 22 dage: 1820 kr
Interrail Global Pass – 5 rejsedage på 10 dage: 1210 kr
Interrail one country Pass – Polen – 8 rejsedage: 90 euro / 670 kr
Interrail one country Pass – Polen – 6 rejsedage: 77 euro / 573 kr

Så vi har overvejet at kombinere en enkeltbillet fra Kolding til Berlin med et Interrail One country Pass til Polen. Men spørgsmålet er om det overhovedet kan betale sig mht. tog- og buspriser i Polen? Måske er det bare billigere at nøjes med enkeltbilletter hele vejen? Er der nogle der har nogle erfaringer på det område?

Anbefalinger til seværdigheder eller steder man bare skal se modtages også gerne (:

- Medd

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 06-01-10 19:02
Kommentar
Fra : medd

Dato : 06-01-10 19:05

Har kigget på den side, men kan ikke helt finde ud af det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-10 19:06

Hvis I ikke bor langt fra grænsen, og nogen vil køre jer til Flensborg,
er det meget billigere med grupperejser hos Bundes Bahn, op til 6 i en kupe`...

Kommentar
Fra : medd

Dato : 06-01-10 19:21

Svendgiversen: Vi bor i Kolding, så alternativt kunne vi tage dsb til Flensborg og så videre med Bundes Bahn der. Men har lige tjekket deres pris fra Flensborg til Berlin - den ligger på 90 euro. Det er da langt over de 550 som dsb skal have direkte fra Kolding til Berlin?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-10 19:27

Priser fra Kolding (alternativt Flensburg) til Berlin, kan også efterprøves på DB Bahn
http://www.db.de - http://www.deutschebahn.com/site/bahn/de/start.html
kan I så forsøge jeg med forskellige rejsedatoer/tidspunkter - og så se hvor forskellige priser der fremkommer.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 06-01-10 20:38

Krakow kan helt klart anbefales!

Det er den smukkeste og skønneste by - især atmosfæren på markedspladsen ved arkaderne.

Slottet er også et syn værd, hvis man er til den slags - men I skal stå tidligt op for at få nogle af de få billetter de sælger om dagen.

Kommentar
Fra : medd

Dato : 09-01-10 13:14

Tak for svar alle sammen.

Er der nogen der kender til bus og togpriser i Polen? Spørgsmålet er om det kan betale sig at købe et Interrail Pass eller om vi skal holde os til enkeltbilletter hele vejen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-10 21:06

Når I ikke ved mere, så spørg her:

http://www.polentouristik.pl/

Denne polske rejse ekspert, der nu bor i Tyskland, har hjulpet os flere gange...
Kræver nok at I kan lidt tysk?