/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Zaptor ell. DVB-C tuner - Medion
Fra : heseda
Vist : 1914 gange
200 point
Dato : 06-01-10 10:07

Hej.
Min antenneforening sender ukodet digitalt og ens modtager skal indeholde en DVB-C tuner for at kunne modtage signalet digitalt. Hvis ikke kan/skal man købe en Zaptor boks hos Stofa.

Mit fjernsyn er et Medion MD 30024 - HD Ready, men jeg kan ikke se den indeholder DVB-C.

Så er spørgsmålet: Kan jeg købe en DVB-C tuner eller skal jeg hen og købe en Zaptor boks hos Stofa (kr. 900, - + årlig kort GEBYR)

Er der andre muligheder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-10 12:07
Kommentar
Fra : heseda

Dato : 06-01-10 13:24

Hej severino.
Jep jeg har været derinde - før jeg stillede spørgsmålet her på Kandu - og er TOTAL .

Jeg får leveret mit TV signal gennem en antenneforening (Stofa), og de er selvfølgelig ude på at tjene penge (hvem er ikke det) men,

Kan man ikke gå uden om Zaptor ( så man undgår alt det gebyr pi.....).
Jeg har ikke brug for at leje film og stoppe midt i en udsendelse.

Fakta er at Stofa nu sender ukodet digital til min antenne stikdåse, men mit fjernsyn har ikke den omtalte DVB-C tuner. Som jeg har opfattet det så er det kun en Zaptorboks der kan give mig signalet i digitalt - eller hvad??

mvh. Heseda

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 14:02

Nu er det jo ikke Stofas skyld at dit TV ikke har C-tuner

Det er korrekt at Stofa sender både analogt og digitalt til deres kunder UDEN beregning, men det kræver jo du kan modtage det....

Zaptor behøver du ikke, men en C-tuner er et must.

Problemet er så at der ikke er så mange på markedet udenom dem selskaberne selv leverer....

T-tunere er der masser af - C-tunere er mere begrænset da det er de færreste der har brug for dem...

Umuligt er det dog ikke

http://www.tektronik.dk/catalog/da/azbox-dvb-c-tuner-kabel-tv-1090.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 14:14

Nå - ser den IKKE kan benyttes som selvstændig enhed

Her er en anden....

http://www.pricerunner.dk/pl/229-1040245/Digital-TV-boxes/Samsung-DCB-B270Z-DVB-C-Sammenlign-Priser

Du skal dog være opmærksom på at de er til mpeg2 signalet....

Det gælder iøvrigt også de TV der allerede har en sådan indbygget - Det er KUN de allernyeste TV med digitaltunere (og meget få af dem) der kører mpeg4....

Så i 2012 er der MANGE der får problemer igen..

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 06-01-10 14:24

Hej refi.
Det forstår ikke at det skulle være Stofas skyld, at mit fjersyn ikke har C tuner - de skulle have fortalt mig det INDEN jeg købte fjersynet

Jeg har læst i nogle svar, som du har givet til andre, at mpeg 2 IKKE kan bruget til DK fjernsyn - det skal være mpeg 4, eller har jeg misforstået det?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-10 14:48

Ja - det har du tildels misforstået....

Mpeg2 virker i DK (uanset om det er kabel eller egen antenne) frem til 2012....

Det digitale signal Stofa sender er også mpeg2....

Det er KUN de nye DR-kanaler og KUN med egen antenne der KRÆVER mpeg4.....

Men som sagt - det er en stakket frist....

Alle vores apparater er med C-tuner (mpeg2) og vi får signal fra Stofa - det virker iøvrigt upåklageligt

Mig bekendt er der endnu ikke nogen apparater på markedet med mpeg4 tunere til Kabel.... (C-tuner)...

Problemet er jo at fabrikkerne slet ikke har været forberedt på dette og at dem der findes med mpeg4 tunere er lavet i en standard der ikke bruges i det danske signal...

Så køb IKKE i udlandet, hvis du skulle finde noget, det er mere held end forstand om det virker her, selvom det skulle være med mpeg4 tunere....

Og for måske at gøre det mere forståeligt - mpeg er et "pakkeformat" og landene bruger IKKE de samme "pakkeformater" selvom de hedder det samme.... - derfor er det svært for producenterne der så skal fremstille til specifikke lande - og i den retning er DK LILLE

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 06-01-10 15:34

Tak for svaret refi, du er sgu god nok.