/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Lp-plader "overspille" / kopi til cd ??
Fra : BerndJ
Vist : 3070 gange
100 point
Dato : 05-01-10 19:47

Hvordan kan gammeldags venyl-lp-plader overføres / overspilles / kopieres til nutidens cd?? Hvad skal der til af udstyr? Er der "nogen" som kan gøre det for mig (bor på Sydsjælland)? Hvad koster det?
På forhånd tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-10 19:52

Jeg har med stort held konverteret alle mine LPer til CDer og vil godt hjælpe dig med dine.

Har det din interesse, kan du kontakte mig på jeanettesmor@forum.dk

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 20:00

En USB pladespiller og et program, så kører det.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 05-01-10 20:12

Citat
En USB pladespiller og et program, så kører det.

Muligvis 2 programmer.
1) Til at lægge pladerne ind som lydfiler.
2) Til at brænde filerne på CD.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 20:21

brænder har du

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-01-10 20:25

Jeg bruger en B&O grammofon, en "dims" ved navn preAmp, Adobe Audition til at rense og forstærke lyden, og til sidst Nero 9 til at brænde skiven med.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 20:34

og nero 9 kan hentes som freeware.

Jeg bruger audacity til lydredigering

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-01-10 21:06

brorteil -

jeg har betalt 400,- kr for min Nero 9 - dumt måske?

Efter min mening er Audacity ikke godt nok når man har med gamle plader at gøre; der er som regel meget støj der skal fjernes og lyden skal tit forstærkes.
Audacity er derimod glimrende til at klippe-klistre lydfiler og til at konvertere til mp3.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 21:15

nero9 freeware kom for ikke så længe siden.
Jeg tror ikke du er blevet snydt, den slags freeware har
ofte begrænsede muligheder i forhold til købeversionen.

Audacity kan fjerne knaster manuelt, det er et evighedsarbejde.
Men jeg er tilhænger af den autentiske lyd fra mine gamle vinyler,
det er sådan jeg husker og altid har hørt dem.

Jeg har nogle få plader der er 100% fri for knas.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 21:17

Problemet med at fjerne knas i lyden er at der må ikke fjernes for meget.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-01-10 21:20

brorteil -

den autentiske lyd fra gamle LPer er ikke så charmerende når den er digitalt forstærket. Når man hører pladen på grammofonen er lyden fin og ren - men efter digitaliseringen! Ohvé :'(

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 21:36

Det er jo kendt at den digitale lyd er ringere end den analoge.
Derfor smider jeg ikke mine plader ud.
Jeg har kun lagt de plader på cd som vi hører i bilen.

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 05-01-10 21:43

Jeg købte en Numark pladespiller med tilhørende programmer hos usbit.dk

og der er rigtigt man får støjen med når man overspiller men hvad der er også mulighed for at koble direkte op over anlægget og så er det lidt mere autentisk

så dybest set skal du have musik uden lidt støj - så køb musikken i digital version eller sid ned og drøm dig tilbage til da du sidst spillede musikken

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-01-10 21:48

Jeg hara også en Numark spiller, koblet til line in på pc.

Samt en cassettespiller til bånd.

Computeren er efterhånden musikanlæg også, praktisk når man sidder og
arbejder ved den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-10 22:27

Her er en vejledning (fra 2002 men mon ikke den stadig kan bruges?)

http://spillefolk.dk/tips/audio-cd.pdf

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 06-01-10 16:10

Tak for svaret - vi ses torsdag, kl. 10.30 foran Kvickly.