|
|
Hvis du ikke skal løfte koblingen meget fra bunden af bilen før den trækker kan det sagtens været et koblings-juserings problem...
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : Mokof |
Dato : 05-01-10 18:08 |
| | |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 05-01-10 18:26 |
|
Der er kun 2 muligheder :
1) koblingsjustering, pedalen skal normalt svæve mindst 12cm over eksisterende tæpper/måtter.
Uanset hvordan koblingen "tager" på pedal vandringen.
Ikke unormalt på visse bilmodeller skal pedalen svæve helt op mod 15cm over måtte niveau.
2) manglende olie på gearkassen. Problemet kan komme snigende som beskrevet, hvis en af drivaksel pakdåserne er slidt ud og olien siver ud.
Der er normalt en niveauprop et eller andet sted på gearkassen, gerne nede foran i motorrummet, eller inde i hjulkassen på enden af gearkassehuset.
Niveauproppen ligner en almindelig olie aftapsprop, men sidder lige præcis hvor olien kan dryppe ud, når niveauet i gearkassen er korrekt.
Proppen sidder ca. 1/3 oppe fra gearkassens bund.
Ved ikke om din Ford har en påfyldningsprop øverst på gearkassen, men ellers må man skrue baklyskontakten eller udluftehætten ud og fylde på dér.
Start med højst 1/4L gearkasse olie type 75W90 eller 80W90.
Hvis det hjælper, har du en utæt pakdåse som beskrevet.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-01-10 18:26 |
|
Citat mens den i bakgear skærer tænder (må starte den i bakgear, for der er ikke nogen probl. med stoppet motor |
Typisk defekt/nedslidt/fejljusteret kobling
Citat Rammer man det rigtige omd.tal når man skifter under kørsel er der heller ingen probl. |
Klart nok. Hvis man kender sin bil, kan man til enhver tid skifte gear uden brug af koblingen under kørslen
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 05-01-10 18:50 |
|
Jeg er enig: Problemet skyldes koblingen, eller udrykkerlejet. Du kan helt klart ikke koble ordentligt ud, og fejlen ligger sandsynligvis i koblingens selvjustering. Den sidder på selve koblingspedalen og er en plastik tandkrans med en fjeder. Ikke det allersjoveste i denne verden, at skulle udskifte, meeeen....
du kan jo allerførst trække kablet lidt tilbage ved gearkassen, og presse en tyk (tilpasset ) skive ind under, og se, om det gør en forskel......
Og ellers må du nok ind med lommelygten og se, om den sa.... selvjustering evt. er knækket ?
(Det KAN forekomme )
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 05-01-10 20:49 |
|
Jeg er så gammel. at jeg har kørt bus med manuelt gear. Det gav mig en dårlig vane med, at "sparke" koblingen ned. I min egen bil (Ford Cortina mrk 1b) medførte det en bukket skiftearm, og den opførte sig nøjagtig som du beskriver. Efter rep vænnede jeg mig derfor til, at "lure omdrejningerne" under alm gearskifte, som dova anviser.
Det er din kobling, der ikke kobler rigtigt ud.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|