/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gearkasseproblemer
Fra : Mokof
Vist : 3388 gange
100 point
Dato : 05-01-10 17:54

Jeg har fået problemer med gearkassen på min Escort 1,8i. Den har på en 14 dages tid langsomt gået fra at fungere perfekt til at være næsten umulig at skifte gear på. I de fremadgående gear er den bare uhyggelig stram/hård at få i gear, mens den i bakgear skærer tænder (må starte den i bakgear, for der er ikke nogen probl. med stoppet motor). Rammer man det rigtige omd.tal når man skifter under kørsel er der heller ingen probl. Når man prøver at sætte den i gear, mens man holder stille, kan man mærke at ligeså snart den begynder at blive stram begynder den også at trække fremad. Mekanikeren jeg har talt med, tror ikke det er gearkassen men evt. koblingsjusteringen eller koblingen (den er kun 4 år gl og vi er ikke koblingsryttere) Er der nogen der kender problemet.

 
 
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 05-01-10 18:00

Hvis du ikke skal løfte koblingen meget fra bunden af bilen før den trækker kan det sagtens været et koblings-juserings problem...

vh Ben


Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 05-01-10 18:08

Koblingen ta´r midt i.

Kommentar
Fra : linux-man


Dato : 05-01-10 18:24

Mekanikeren har ret. Det lyder afgjort som et koblingsjusteringsproblem.

Det betyder ikke, at den er slidt, men der kunne være et problem med koblingskablet. Den slags bliver også slidt - med tiden.

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 05-01-10 18:26

Der er kun 2 muligheder :

1) koblingsjustering, pedalen skal normalt svæve mindst 12cm over eksisterende tæpper/måtter.
Uanset hvordan koblingen "tager" på pedal vandringen.
Ikke unormalt på visse bilmodeller skal pedalen svæve helt op mod 15cm over måtte niveau.

2) manglende olie på gearkassen. Problemet kan komme snigende som beskrevet, hvis en af drivaksel pakdåserne er slidt ud og olien siver ud.
Der er normalt en niveauprop et eller andet sted på gearkassen, gerne nede foran i motorrummet, eller inde i hjulkassen på enden af gearkassehuset.
Niveauproppen ligner en almindelig olie aftapsprop, men sidder lige præcis hvor olien kan dryppe ud, når niveauet i gearkassen er korrekt.
Proppen sidder ca. 1/3 oppe fra gearkassens bund.

Ved ikke om din Ford har en påfyldningsprop øverst på gearkassen, men ellers må man skrue baklyskontakten eller udluftehætten ud og fylde på dér.
Start med højst 1/4L gearkasse olie type 75W90 eller 80W90.
Hvis det hjælper, har du en utæt pakdåse som beskrevet.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 05-01-10 18:26

Citat
mens den i bakgear skærer tænder (må starte den i bakgear, for der er ikke nogen probl. med stoppet motor


Typisk defekt/nedslidt/fejljusteret kobling

Citat
Rammer man det rigtige omd.tal når man skifter under kørsel er der heller ingen probl.


Klart nok. Hvis man kender sin bil, kan man til enhver tid skifte gear uden brug af koblingen under kørslen

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 05-01-10 18:50

Jeg er enig: Problemet skyldes koblingen, eller udrykkerlejet. Du kan helt klart ikke koble ordentligt ud, og fejlen ligger sandsynligvis i koblingens selvjustering. Den sidder på selve koblingspedalen og er en plastik tandkrans med en fjeder. Ikke det allersjoveste i denne verden, at skulle udskifte, meeeen....
du kan jo allerførst trække kablet lidt tilbage ved gearkassen, og presse en tyk (tilpasset ) skive ind under, og se, om det gør en forskel......
Og ellers må du nok ind med lommelygten og se, om den sa.... selvjustering evt. er knækket ?
(Det KAN forekomme )

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 05-01-10 19:58

Det med skiverne har jeg prøvet med tre skiver på ialt 6-7 mm. Uden held.

Kommentar
Fra : rocoolsen


Dato : 05-01-10 20:20

Min diagnose ville være koblingsnav der har sat sig, grundet manglende smøring på højgearsaksel. Ellers lamel eller trykfinger der er knækket på trykpladen.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 05-01-10 20:49

Jeg er så gammel. at jeg har kørt bus med manuelt gear. Det gav mig en dårlig vane med, at "sparke" koblingen ned. I min egen bil (Ford Cortina mrk 1b) medførte det en bukket skiftearm, og den opførte sig nøjagtig som du beskriver. Efter rep vænnede jeg mig derfor til, at "lure omdrejningerne" under alm gearskifte, som dova anviser.
Det er din kobling, der ikke kobler rigtigt ud.

Kommentar
Fra : edison


Dato : 05-01-10 21:31

det kan altså også være gearstang forbindelserne der ikke virker som de skal, har selv haft en sådan ford. og der er nogle justerings muligheder. men det skal gøre korekt. slår den lige op i bogen

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 06-01-10 13:34

Har lige tjekket olie på gearkassen, den var ok. Har også prøvet at justere koblingen helt op så den faktisk begyndte at skurre når koblingen var trådt helt i bund.

Annuller spørgsmålet
Fra : Mokof


Dato : 17-01-10 00:04

Det var nogle trykfingre der var slidt over sagde miknikeren, det var der ingen af jer der mente, så derfor annullerer jeg dette spørgsmål

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste