/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Halogen og rockwool.
Fra : theged
Vist : 2931 gange
47 point
Dato : 05-01-10 08:52

Hej.

Jeg er i gang med at sætte halogen spots op i loftet. Mit loft består af en tynd papirs bund, med ca. 3-4 cm rockwool. Men nu er jeg kommet til at tænke på om der kan gå ild i det rockwool, pga. den varme halogen spots sidder så tæt på? Altså helt op ad? Skal jeg være nervøs og pille det ned igen?

- Peter

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-10 09:00

Dels kan Rockwool ikke brænde. Men man skal stadigvæk være utrolig varsom med halogenlamper.
Der kan sagtens samles støv m.m. i Rockwool, som kan gløde og antænde andre ting.

Du skal fjerne papiret på Rockwoollen rund om dine lamper, og bygger en kasse rundt om. Man kan købe specielle kasser til formålet.
Da jeg satte spots op i Rockwool, købte jeg nogle billige keramik/ler urtepotter, til at sætte oven på. Så undgår du brandfaren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-10 09:03

På denne hjemmeside kan du se nogle af disse "sikkerhedsbokse"
http://www.greenline.dk/asp/order1frame.asp?group=515

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-10 09:31

Urtepotter....ikke helt dumt
Nogle krydderurter man køber har endda en gratis potte.

Tjek ledningssamlinger en ekstra gang før de gemmes væk, løse samlinger til halogener er tit årsag til brande da de udvikler megen varme.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-10 12:02

det var i gamle dage man brugte keramik-urtepotter, men det er absolut ikke lovligt. der skal være meget mere plads rundt om lamper. ca 20x20z20 cm skal der være og der skal bruges godkendte kasser. ellers kan der blive vrøvl med brandforsikringen, hvis der sker noget.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-10 13:04

@trimare, man kan sagtens få store urtepotter. Dem jeg har sat over mine halogen spot, er på storrelse med en stor Margrethe skål. Det er ikke en af de små røde. Men "de små røde" kan også fåes som store røde.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-01-10 18:56

Det er så forbudt at bruge lerpotter og hvilke potter man nu kan tænke sig ....... man skal ifølge loven bruge disse safty-boxer og så er den ikke længer og man må heller ikke sløjfe mellem spots der er forsynet af 12v, da der skal være en sikring på 12v siden foran hver spot.
Hvis man laver 230v spots må man godt sløjfe i spoten ,hvis denne er lavet der til. Man kan også købe et låg til denne safty-box så er det lige pludslig lovlig at samle 3 eller flere kabler bag spoten ( men der er ikke en go'ide ) som tommel finger regl " altid kun to ledninger i hver safty-box " så kan de nemlig samles i spoten....

Basseb......

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 05-01-10 20:49

i spots kasserne er der krav om varmebestandige ledninger
urte potter høere til i haven og ikke i den tekniske inst. og er ikke lovlige at bruge til elinstallationer

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 05-02-10 12:09

Bassbo og Anderswitt.

Er urtepotter nu ikke lovlige at bruge???.

Gad vide hvorfor SIK så anviser dem på deres hjemmeside...

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer

KLIP:
Et armatur med denne mærkning må ikke dækkes af isoleringsmateriale. Fabrikanten kan dog angive mål fra sider og top på armaturet til isoleringsmaterialet, hvis han har udført varmeprøver under disse forhold. De oplyste indbygningsmål kan i nogle tilfælde overholdes ved at anbringe en lerurtepotte eller en af de specielle plastbokse, som findes på markedet, over bagsiden af det indbyggede armatur. Man kan også indbygge armaturet i en armaturdåse, som opfylder armaturfabrikantens krav til størrelse, og disse armaturdåser, må ligesom lerurtepotterne og plastboksene gerne tildækkes med isoleringsmateriale.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 25-02-10 21:53

Selfølgelig er det lovligt med urtepotter!!!!!

Safeboksen skal kun bruges for at sikre, at dampspærren er tæt. Det har med bygningsreglementet at gøre. Og ikke en dyt med bekendtgørelsen!!!!!!...