/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gaskedel stopper !
Fra : Shamrock
Vist : 3959 gange
169 point
Dato : 05-01-10 07:22

Hej gode hjerner.

Min gaskedel af mrk. Bosch/Junker CL100S18A er begyndt at stoppe umotiveret.
Når temperaturen er kommet ned på ca. 20 grader og jeg har genstartet et par gange kører den igen, men når temperaturen når ca. 80 g. slår den fra igen og så er det forfra.
Jeg har fornyeligt haft trykket af kedlen, da ekspansionsbeholderen (ekstern) havde tabt pusten.
Den er nu pumpet til 1 bar.
Jeg kan høre at der er bobleaktivitet i kedlen når den starter, så mistanken om luft er til stede, men hvor udluftes en sådan bandit ??
Kolde gys fra Shamrock

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-01-10 08:06

der sidder en automatisk luftudlader i toppen af den originale ekspansionsbeholder
husk ventilhætten skal være åben

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 05-01-10 08:07

Der sidder, bag på gaskedlen, til højre, set oppefra, en aut. udlader med et forlængerrør på, der går op til den hvide kabinets bagkant. den afslutter med en slutmuffe der skal sidde løst, så luften kan komme ud.

Hvordan genstarter du den?

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 05-01-10 17:02

Hej jej123 og Gasmanden2.

Har fundet ventilen og skruet hætten af, men der kom (kommer) ikke noget hørbart luft ud.
Skal jeg gøren andet i forb. med udluftningen ?

Til gasmanden: jeg slukker på strømkontakten til kedlen når jeg genstarter !

Vh. Shamrock

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 05-01-10 17:43

Okay...

Så skal du pille det hvide kabinet af.......
I bunden til venstre, sidder en brun plastikkasse, hvor 1 til 4 røde dioder lyser, når gaskedlen ikke virker.

Hvis du bider mærke i hvilke der lyser, og skriver det her, skal Jeg prøve at hjælpe.
Når dioderne lyser, sætter du fingeren på dem, slukker og tænder gaskedlen, så vil alle 4 dioder lyse kortvarig. Du vil nu kunne se hvilken der lyser, Feks. nr. 1 og nr. 3 !!

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-10 19:05

Min er ganske vist en 18-4
Og der sidder 2 drejeknapper inde ved væggen og de løsner palen så kabinettet kan tages af.

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 06-01-10 09:47

Hej Gasmanden2.
Har taget kabinettet af (tak til Eyvind) og er lidt i tvivl om "den brune" box. Er det den som sidder til venstre når du står og kikker ind på kedlen, eller er det den til højre.
Den til venstre lader sig ikke umiddelbart afmontere !
Vh. Shamrock.
PS. Det lyder som om blæseren kører selv når brænderen ikke kører, skal den det ??

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-10 21:02

Den til venstre...
Og den skal ikke afmonteres.....

Den til højre har en rød diode, der lyser når der er krav til pumpen om at køre.

Dem til venstre er sluket når kedlen virker, uden problemer, og lyser kun ved ureglmessigheder eller hvis du slukker og starter kedlen op igen. Så tænder alle fire dioder kortvarigt, inden gaskedlen, går igang

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-10 21:04

Og ja, blæseren kører under normale forhold, et stykke tid efter flammerne er slukket, for at ventillere evt. røggsprodukter og "rest varme" ud. Det sidste for at beskytte ledninger og gummibøsninger i din CL100.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 06-01-10 21:43

Hej Gasmanden.

Jeg har nu kikket i boxen, men der er ingen dioder som lyser ved opstart.
Jeg har dog været nødsaget til at få en VVS.er til at kikke på skidtet, for huset er nu blevet alvorligt koldt og det bliver koldere siger de kloge.
Hans første udmelding var, at det var "trevejsventilen" som var i stykker.
Jeg kan nu tilføje, at jeg kan starte kedlen op når den er helt kold og så laver den forbrugsvand. Den slukker dog kort tid efter - ca. ved 80 g. og hvis jeg skruer vandvarmetermostaten på nul og venter ca. 5 min. så starter kedlen og begynder at lave systemvand - og fortsætter i øvrigt til stuetermostaten slår fra. Med det sidste in mente, er det så ikke i virkeligheden styreprintet som er stået af ??
Og er det ikke en dyr fætter ??
Vh. Steen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-10 21:59

Det kan da ikke være 3 vejs ventilen som har fejl, for det er netop den som vælger brugsvand /radiator cikulation og når den kan det du siger, så fungerer den vist.
Men der må være noget galt med styringen til den ventil, som jeg opfatter det.

Efter 5 min er vandet nemlig koldt nok til at cirkulere i huset, og så skifter 3 vejsventilen, og kedlen starter fordi vandet fra huset er "koldt"

Kan du kun stoppe opvarmningen af brugsvandet ved at stille den på nul - vil den ikke stoppe hvis du sætter den lidt over nul.

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 06-01-10 22:31

Hej Eyvind.

Kedlen stopper når brugsvands beholdningen er oppe på det gradantal som brugsvandstermostaten er sat til (omkring 50 g.) På temperaturmåleren på selve kedlen sker det ved en varmegrad på omkring 80 g. Når brugsvandsbeholdningen er ok, så er det jo så meningen, at den skal slå over på cirkulationsvarmen, men det er her det går galt. Den starter bare ikke, men blæseren kører. Efter ca. 5 min. kan jeg så starte for kedlen forudsat at brugsvandstermostaten er sat på 0 g. og så kører kedlen varme til cirkulantionen.
Gav det mening ??

Tak for dit indlæg !
Og selvfølgelig også mange tak til Gasmanden2.
Det er gode hjerner som jer som vi er glade for.

Vh. Shamrock

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-10 22:49

Ingen hjerne her - jeg har også en bosch men en 18-4

Den er købt lige i overgangen til elektronisk thermostat så den har en mekanisk thermostat som styrer opvarmningen af brugsvand. Når så den melder brugsvand varmt nok kan 3 vejsventilen skifte, men først efter et lille stykke tid.

Det må være det der er fejlen på dit anlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 14:44

...............................Gasmanden2 >> jeg har ikke overtaget, men læsser bare mine gæt af.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 169 point
Dato : 07-01-10 17:34

Dioderne SKAL lyse i printkassen til venstre, hvis du slukker og tænder for gaskedlen.

Vi er enige om det er en CL 100 du har ikke ??

Altså hvis problemet er, den ikke skifter tilbage til centralvarme, efter den har kørt varmt brugsvand, er der flere muligheder.

Først skal vi have konstateret om hydrauligomskifteren ( Tre-vejsventilen) skifter.
Det gør du ved at se på tempr. på gaskedlen, når du skruer ned for brugsvandstermostaten.
Falder temp. på dit termometer til mere end det du har indstillet varmtvandsbeholderen til, ja så skifter den, og fejler således ikke noget.

Skifter den IKKE, kan fejlen være:
-Hydalulikomskifter
-Pumpe ( hvis pumpetryk hydraulikomskifteren skal bruge for at skifte)
-Beholdertermostat, der godt nok melder til print at den er færdig med at lave varmt vand, men
ikke sender signal til print om at starte op på centralvarmen.
-Manglende forbindelse på klemmerækken 8-9 i MC-Printet (Du har tre print i din gaskedel)
-Defekt MC-Print
-Defekt styrring (rumtermostat eller vejrkompenseringsanlæg)

Der er MASSER af muligheder.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-10 17:38

Eyvind´s gaskedel adskiller sig en del fra din CL 100.

CL 100 blev lavet samtidigt med Junckers -1 og -2 serier af gaskedler.

Ved -3 ændres hele styresystemet ( Print ) Eyvind har kun to print i sin gaskedel, som er en -4,
og så har han digital tal, der viser arejdstemp. på gaskedlen, og så kan den fejlvise, hvis der sker noget i kedlen, den ikke kender til.

Det gør din faktisk også, bare på en meget mere simpel måde, nemlig de fire lysdioder på Lamdaprintet.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 07-01-10 17:53

Hej Gasmanden2.

Jeg måtte ty til VVS service mand, som ad 2 omgange har skiftet først hovedprint og dernæst tændingsprintet - det bliver nok en dyr fornøjelse !! :(:(

Jeg håber derfor at problemet har løst sig og jeg vender selvfølgelig tilbage med resultatet !

Jeg har stadig problemer med at finde frem til dioderne. Sidder de i boxen med tændingsprintet ??

Vh. Shamrock.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-10 17:56

Ja, der sidder en brun "halv gennemsigtig" plastikkasse, hvori Lamda og tændprint sidder i.
Lambdprint sidder nederst, dvs. dioderne lyser i kassens længderetning, lidt under midten.'

Hvis de ikke lyser, hvis du slukker på kontakten, og tænder igen, er det ikke en CL 100 du har.
Hvor ser du det er en CL 100 ??

Gasmanden2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-01-10 18:23

Hej

nu har jeg fulgt jeres kommentarer og gætterier til fejlmuligheder . Mit råd må være at kontakte http://www.gastech.dk/hovedmenu/boligopvarmning/gaskedler/?niv=4 , da de er specialster og har den nødvendige viden.

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 07-01-10 18:31

Hej igen.

Jeg har instruktionshæfte hvori det fremgår at det er en CL100, og de prints som nu er udskiftet er også til en CL100 - så det må være en CL100.

Vh. Shamrock.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-10 18:59

Tændprint 8 748 300 034 og MC-Print 8 748 300 036 passer i ALLE Junckers gaskedler.
Den 1. serie, -1 og -2 serien, ialt over 14 gaskedel modeller, deriblant CL 100.

Hvis det er en CL 100, så skal der være dioder der lyser i printkassen.
Hvis det er en CL 100, så har du over elektronikken, et galv. skjold der sidder med 4 stjerneskruer, hvori skueklasset sidder, og hvor der er et stort rødt klistermærke i papir sat uden på.
Over dette skjold sidder der på CL 100, OG KUN CL 100, endnu en kasse i ca. 12 cm. højde og næsten hele gaskedlens brede, hvori der ligger en ekstra veksler der aftager energi fra røgprodukterne. CL 100 er den første kondenserende gaskedel fra Juncker.

Den omtalte kasse er army grøn.

Har du en sådanne kasse ??

Gasmanden2
Jeg vil lige vente med at ringe til feks. GastechEnergi.
Hvis du bor på sjælland vil Jeg foreslå et andet gasservicefirma.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-10 19:00

Istedet for Gastech, så prøv:
www.Veltec.dk

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 08-01-10 19:03

Hej Gasmanden2.

Nu har jeg kikket grundigt på banditten.
Den har - som du skriver en galv. kappe som er fastgjort med 4 skruer, skueglas og rød mærkat, men ingen armygrøn kasse øverst.
Der er heller ingen dioder i tændprintprintkassen, så måske er det en helt anden type end det jeg har fået oplyst !!!???
Ærgerligt at man ikke kan vedhæfte et billede her på siden !!
Er der et sted på kedlen hvor det fremgår ??

Men så tidligere nævnt, så har jeg været nødt til at få en fagmand til at kikke på problemet - og det var som du anbefalede Veltec som er specialister på Bosch - og han har skiftet hhv. hoved- og tændprintet. Vist nok en dyr affære, men nu kører kedlen igen.
Ved du så til gengæld om der er mulighed for at stille på cirkulationspumpens præstation.
Jeg tror at mit gulvvarmeanlæg er en smule for stort til nuværende cirkulationspumpe tryk.

Ja - du må undskylde mine mange spørgsmål, men du er jo tydelig en ekspert på området - såeeee !!
Tak for hjælpen og mine point går selvfølgelig til dig lidt senere !

Vh. Shamrock.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 08-01-10 19:43

hvorfor har manden skiftet tændprint , tændingen var der jo ikke noget i vejen med , måske for at få lidt ekstra omsætning ?

hvis du har forsiikring mod el skader dækker den muligvis , det gjorde min i hvert fald da jeg også har en CL 100 som fik skiftet et print

cirkulationspumpen kan ikke stilles i ydelse , men det burde manden fra Veltec jo også kunne fotælle dig

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-10 22:00

Pumpen har, afhægig af alder to eller tre hastigheder du kan indstille på mortorhuset på selve pumpen. Eller det bør den have. Jeg ved ikke hvilken kedelmodel du har.

Kedeltypen står, når du står foran gaskedlen, på den hvide kappe, på højre side, i bunden, ud mod dig selv, på et sølvgråt klistermærke. Der står ZSR, ZR, ZWR 11, 18,24 AE, AME eller lign.

Ellers er det et typeskilt, sølvgråt på den galv kappe, oppe i højre side, du skal lede efter samme netegnelser.

Men hvis Veltec har været på besøg, er der på deres servicerapport oppe i venstre side, anført hvilken apparat det er du har, kan du ikke læse det der??

Der kan sagtens lige en fejl i begge print, der er også den mulighed at MC-print er defekt og at det org. tændprint ikke kan virke med det udskiftet. Grunden hertil er, at de første MC-print var analog-print, og det er de nye ikke. Derfor støder vi nogle gange, på gl. kedler naturligves, på det problem at efter udskiftning af et defekt MC-print, bliver nød til at udskifte tændprintet også.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 08-01-10 22:31

Hej igen.

Der står ZSR - 1B - 2ame. Giver det mening ??
Kan ikke tyde Veltec griflerierne.

Vh. Shamrock

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 08-01-10 22:36

Hej jej123.
Der var fejl på tændprintet og det kunne lugtes. Du kender formentlig den markante lugt af brændt elektronik !
Kik lige på Gasmanden2 besvarelse vedr. analog og digitalprint. Det forklarer jo udskiftningen af begge print.
Mht. cirkulationspumpen, så kan jeg ikke finde nogen omskifterknap, men for enden af pumpen kan jeg se en stor kærv skrue hvor der er anført nogle tegn som kunne tyde på omløbsretning.
Kan man justerer på den ?
Vh. Shamrock.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 09-01-10 08:41

Din gaskedel hedder: ZSR 18-2 AME og betyder:
Z= Centralvarmekedel
S= Indbygget hydraulikomskifter ( altså for beholderdrift )
R= Fuld regulerende (modulerende)

18= Yder ca. 18 kW
-2 = Produktionsserien.

A= Atmofærisk brænder (Lukket forbrænding)
M= Ja, den kan Jeg ikke huske på stående fod, så tidlig om morgen !!
E= Elektronisk tæning

Den blanke skrue, skal du ikke pille ved.
Men, på pumpehuset hvor denne skrue sidder, sider der også en firkantet kasse, hvori ledningen til pumpen går ind i.
På denne firkantet kasse, bør der sidde en drejeskive eller en vippe arm hvor du kan indstille pumpe tryk/kurve i poc. 1,2 eller måske 3 ( afhægig af pumpe model )

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 09-01-10 08:42

Og så kan Jeg bedre forstå roderiet med de manglende lysdoider, da de ikke er i din gaskedel.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-01-10 12:06

til Gasmanden2

jeg må lige rette/oplyse dig lidt

ZSR 18-2 AME og betyder

Z = Centralvarmedrift
S = tilslutning for varmtvandsbeholder
R = regulerende drft
18= 18 kw ydelse
-2=form 85 med modularmatur
A= Ydervægstilslutning
M= motoriseret aftræk (med blæser)
E=elektronisk tænding

mvh

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 09-01-10 17:25

Jamen tak for det. Det er efterhånden en del år siden Jeg sidst havde fat i betegnelserne, så Jeg er vist lidt rusten i det.

Dog er Jeg ikke sikker på din forklaring til A.
Alle Juncker´s gaskedler kan køre med lodret eller split aftræk, og kan derfor placeres midt i huset, og behøver derfor ikke være til ydervægtilslutning.

Jeg er sikker på at A er som Jeg har skrevet, altså lukket forbrænding, som K betyder åben forbrænding.

Og "form 85 med modularmatur " Hvad betyder det på Dansk. Det må du lige forklare mig.

Grunden til Jeg skrev ca. 18 kW, er Jo som du sikkert ved,bestemt af woppeindekset i naturgassen,
og er derfor forskelligt fra landsdel til landsdel.

Måske kan shamrock løse mysteriet.
I hans CL 100 vejledning, står netop bogstavernes betydning beskrevet, på een af de første sider, mener Jeg.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 09-01-10 22:29

Hej med jer.

Fik ikke helt fat i hvilke kedeltype jeg så har - altså ud fra det oplyste.
Tilsyneladende er min instruktiojnsvejledning en forkert, så det er jo grunden til de mange misforståelser.
Kan i ud fra det skrevne fortælle mig om typen på min kedel ??

Vh. Shamrock.
PS. der er intet i min vejledning om "bogstavernes betydning" !

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-01-10 08:10

Din gaskedel har ikke noget "navn", kun den tekniske betegnelse som er: ZSR 18-2 AME.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 10-01-10 10:03

til Gasmanden

Alle junkers tal og bogstavskoder stammer fra det det tyske

A = Ausenwandanschluss = ydervægstilslutning

K = Kaminanschluss = skortenstilslutning

S = Speicheranschluss = varmtvandsbeholdertilsutning

Z = Zentralvärme = centralvarme

form 85 = -1
form 85 med modulator = -2

disse betegnelser henviser til gasarmaturet , 85 er muligvis årstallet for indførelsen
betegnelsen står skrevet i en vejledning fra Junkers som jeg har

Til shamrock

fabrikat / typebetegnelse for din er Junkers / ZSR 18 -2 AME
derudover har den et DG nr. som er 1658
DG = Danmarks gasmaterielprøvning

bogstavsbetydninger står ikke i alle vejledninger

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 10-01-10 12:20

Hej igen.

Jeg vil jeg takke jer mange gange for jeres venlige og informative deltagelse på denne tråd. Jeg har lært meget af informations udvekslingen !
Jeg sender point til Gasmanden2, som i den grad helhjertet har deltaget i problemløsningen.
Når det er sagt, så er jeg også meget glad for jej123 og Eyvinds oplysninger og hjælp, men pointnene kan desværre kun gå til en´.

Som afslutning på hele denne problematik, så har jeg fundet ud af, at dysetrykket var blevet sat for lavt 7,7 / 1,2 (jf. servicerapporten) og det har formentlig adstedkommet et væld af forsøg på tænding uden resultat, hvorved en spole på tændprintet er brændt af (tydeligt at se på printet ).

Det kunne derfor være rart, hvis mine formodninger kunne bekræftes eller afkræftes af en af jer.
Vh. Shamrock.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-01-10 15:37

85 kan ikke være et årstal, da de første gasamature, også -1 kom, til DK i (mener Jeg) 1979.

Ændringen i gaskedlerne da man gik til -2 serien omfatter flere ting, bla. en ændring i gasamaturet. Men det er ikke det eneste, og både de første og -1 serien havde fuldt modulerende gasamaturer.
Så da -1 serien blev fornyet/forbedret og gik ud og blev erstattet af -2 serien, blev der lavet flere ændringer i hele gaskedlen og altså ikke kun gasamaturet.
Man forsatte bla. med de samme tre print, hydraulikomskifter, pumpe, brænder, veksler ja groft sagt det meste af -1 serien blev bibeholdt.
Den stor konstruktionsændring kom først med -3 serien, hvor hele gaskedlen blev ændret. Men da havde vi også kørt med den, groft sagt, samme konstruktion i 3 serier, og næsten 15 år.

Jeg har lige talt med en gl. teknisk chef for Juncker, og han fortæller at din oversættelse er korrekt nog, sprogligt. Grunden til at der står "ydervægtilslutning" i de gl. vejledninger er at dengang var bal. aftræk ikke opfundet.
A er siden blevet brugt og oversat med "lukket forbrændingskammer" Altså siden starten af 1980érne. Derfor forvirringen.

Shamrock:
Det for lave dyssetryk har faktisk afstedkommet færre opstarter.
Da gaskedlen ikke har haft kræfter nok, har den haft længere driftperioder med flamme på, og dermed færre opstarter.
Spolen på tændprintet, brænder jævnligt af. Nogle gange brænder den igennem plastikken, så køleolien løber ud.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Shamrock

Dato : 10-01-10 16:29

Ok - og tak !
Det var lige præcist det som skete. Den var brændt helt ud gennem plastikkappen som omslutter den !! Jeg kunne dog ikke se noget væske udtræk.

Jeg lukker hermed denne streng med point til Gasmanden2.

Tak for nu.

Shamrock.

Godkendelse af svar
Fra : Shamrock

Dato : 10-01-10 16:30

Tak for svaret Gasmanden2.